HELP SPEERROT!!

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

HELP SPEERROT!!

Berichtdoor Sander@ op 27 maart 2017 13:59

Hallo allemaal, ik dacht mijn zaailingen goed de winter door te hebben gebracht, ze zien er mooi groen uit totdat ik vandaag de speren van allebei er zo uit kon trekken...
Nog steeds zien de rest van de bladeren er groen uit maar wat moet ik nu doen??? Gaan de groene bladeren ook afsterven of komt hij er wel weer bovenop?? Dit is erg spannend want ik weet niet of hij het nu gaat redden. Kunnen jullie mij alsjeblieft helpen?



PS: hij gaat toch niet dood????? En als het nodig is plaats ik ook wel een foto hoe hij er nu uitziet.

Groetjes Sander
Sander@
 
Berichten: 158
Geregistreerd: 08 maart 2016 18:23
Woonplaats: Eindhoven
3 bedankjes

Re: HELP SPEERROT!!

Berichtdoor lapalmeraie op 27 maart 2017 15:07

Best een fotootje inderdaad.
Om welke soort gaat het? Over het algemeen herstellen erg jonge zaailingen niet van speerrot is mijn ervaring maar een foto kan helpen om iets gepaster te antwoorden.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: HELP SPEERROT!!

Berichtdoor p e t e r op 27 maart 2017 15:08

Welke zaailingen zijn het?

Hoe zijn ze overwinterd? Temperatuur, ventilatie...
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: HELP SPEERROT!!

Berichtdoor Sander@ op 27 maart 2017 15:10

Mijn Phoenix Canariensis zaailingen, ze zijn nu 2 jaar oud.



Ze staan er nog mooi groen bij en de bruine plekken waren nog van vorige zomer juni toen het heel veel regende.

EDIT:

Hier een betere foto van hoe mooi groen (NOG?) hij er bij staat:

https://weerspanje.files.wordpress.com/2016/07/palm-foto1.jpg?w=748
Laatst bijgewerkt door Sander@ op 27 maart 2017 15:24, in totaal 1 keer bewerkt.
Sander@
 
Berichten: 158
Geregistreerd: 08 maart 2016 18:23
Woonplaats: Eindhoven
3 bedankjes

Re: HELP SPEERROT!!

Berichtdoor Sander@ op 27 maart 2017 15:12

Ze zijn buiten helemaal droog en zonder verwarming overwinterd, alleen bij kortstondige vorst onder de -3 of langdurige vorst gingen ze even naar binnen. Ze hebben 1 keer in heel de winter water gekregen.
Sander@
 
Berichten: 158
Geregistreerd: 08 maart 2016 18:23
Woonplaats: Eindhoven
3 bedankjes

Re: HELP SPEERROT!!

Berichtdoor p e t e r op 27 maart 2017 15:19

-3 is voor phoenix zaailingen toch wat koud vrees ik. Volgende keer zou ik ze vorstvrij houden.
De Phoenix kan nog herstellen. Ik zou hem nog niet wegdoen en wat verwennen met extra meststoffen.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: HELP SPEERROT!!

Berichtdoor Sander@ op 27 maart 2017 15:29

Ziet hij er goed uit voor een zaailing met speerrot? Wat gaat er nu gebeuren met de palmzaailingen? Gaan alle bladeren nu afsterven of komt er gewoon weer een nieuwe speer uit?
Sander@
 
Berichten: 158
Geregistreerd: 08 maart 2016 18:23
Woonplaats: Eindhoven
3 bedankjes

Re: HELP SPEERROT!!

Berichtdoor draco op 27 maart 2017 21:15

Over de bladeren zou ik me in eerste instantie geen zorgen maken, die blijven voorlopig intact en dragen bij aan het herstel. Als de speer niet hergroeit, is het wel afgelopen. Tegengesteld aan het advies van Peter zou ik een kwarrende palm in de herstelfase niet extra bemesten. Dat is pas zinvol als een nieuwe speer verschijnt.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: HELP SPEERROT!!

Berichtdoor lapalmeraie op 28 maart 2017 08:32

Ik help het je hopen. Ik heb geen goeie ervaring met speerrot bij deze soort. Zelfs een stuk groter. Ze blijven er overigens wel heel lang nog goed uitzien. De Phoenix canariensis kan een ziekte of probleem ontzettend lang dissimuleren.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: HELP SPEERROT!!

Berichtdoor draco op 28 maart 2017 11:02

Ik weet er alles van Niek. Een van mijn grotere exemplaren vertikte het om te hergroeien na een (te) rigoureuze reductie van de kluit. De veders bleven nog jaren intact. Na 3 seizoenen hield ik het voor gezien.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 29 gasten

cron