Bruine punten palmzaailingen

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Bruine punten palmzaailingen

Berichtdoor maartenkerstens op 22 jan 2011 17:52

Hallo, ik heb 3jarige palmzaailingen van o.a. trachicarpus fortunei en washingtonia filleferia die na het binnen halen bruine punten krijgen. Ik heb een deel in de huiskamer staan bij 21 graden en die krijgen naar behoefte water. Ik heb een deel op een slaapkamervensterbank staan bij 12 graden en deze krijgen iets minder water. De watergift krijgen ze alleen als de grond dieper dan 2 cm droog aan gaat voelen. Ze krijgen allebei voldoende licht. Hoe komen die bruine punten aan mijn palmen. Er cirkelen wel af en toe kleine zwarte vliegjes rond die ik met de kruimeldief regelmatig vang. Ik weet niet of dit fruitvliegjes zijn of de rouwvarenmug. Deze vang ik ook af en toe bij mijn eenjarige zaailingen en die markeren helemaal niets.Mijn 5 jarige zaailingen van yucca rostrata beginnen ook bruine punten te krijgen. Wie weet raad?
Exotische planten kweken, altijd lastig.
Avatar gebruiker
maartenkerstens
 
Berichten: 68
Geregistreerd: 18 dec 2010 10:31
Woonplaats: beers
1 bedankjes

Re: Bruine punten palmzaailingen

Berichtdoor orinoco op 22 jan 2011 18:57

Hey Maarten,

Trachycarpus,Washingtonia en Yucca binnenshuis overwinteren gaat maar zelden goed,hoogstens in onverwarmde ruimtes.Bruine punten komen voornamelijk voort uit een (te) lage luchtvochtigheid.
Overwintering van deze soorten in de huiskamer zijn mijns inziens uit den boze.Zelfs de temperatuur van 12 graden in de slaapkamer zijn volgens mij verre van optimaal.Yuccas en ook Washingtonia's
(al zijn de laatste palmen) zijn niet echt mijn ding,maar met Trachycarpus soorten heb ik al tientallen jaren ervaring.Wanneer ik deze zaai houd ik ze binnenshuis,maar zodra ze opkomen gaan ze naar buiten en BLIJVEN daar,ongeacht de weersomstandigheden.Ze van omstandigheden binnenshuis naar -10 of lager verplaatsen werkt natuurlijk niet,maar van voorjaarskweek naar buiten geeft minimale problemen.Ik heb fortunei's gehad die in hun krat in een massief blok ijs hebben gestaan en wagnerianussen die afgelopen twee winters gedurende enige tijd onder een dikke laag sneeuw hebben gezeten,maar op een enkel slachtoffer na deze omstandigheden prima overleeft hebben.
Zet nu niet direct al je planten buiten,maar zet ze indien mogelijk bij een graadje of + 5 weg.
Voor tips betreffende Washingtonia en Yucca zijn er ongetwijfeld andere mensen die je van advies kunnen dienen.Wat betreft de varenrouwmug: dit zou bij planten van drie jaar en ouder geen probleem mogen zijn,eerder bij zaailingen.
orinoco
 
Berichten: 1364
Geregistreerd: 03 nov 2010 21:43
Woonplaats: Papendrecht (NL)
78 bedankjes

Re: Bruine punten palmzaailingen

Berichtdoor maartenkerstens op 22 jan 2011 19:32

Hey Orinoco, zou regelmatig sproeien een optie zijn. De bruine punten die hij nu heeft zullen toch wel niet meer weg gaan, denk ik. Zet jij jouw planten ook met -10 of kouder buiten dan? En de washingtonia filleferia dan , die kan toch ook als groot exemplaar niet meer dan een paar graden vorst hebben.Ik heb het dan over planten van 3 jaar en ouder.Ik heb wel een kleine kas gebouwd van ongeveer 2,5 m bij 1,25 bij 1,25m. Hij heeft een houten geraamte met 16 mm polypropyleen plastic ramen. Als ik die van de winter met noppenfolie extrea isoleer en daar de planten inzet, zou dat een optie zijn? Groeten Maarten uit Beers.
Exotische planten kweken, altijd lastig.
Avatar gebruiker
maartenkerstens
 
Berichten: 68
Geregistreerd: 18 dec 2010 10:31
Woonplaats: beers
1 bedankjes

Re: Bruine punten palmzaailingen

Berichtdoor orinoco op 22 jan 2011 19:54

Hoi Maarten,allereerst: die bruine punten groeien er niet meer uit voordat het gehele blad op de natuurlijke manier afsterft. Dit is simpel gezegd te droge lucht en te hoge temperatuur.
Ten tweede alhoewel ik niet veel ervaring met deze soort heb is de W. filifera een soort die in het zogenaamde "schemergebied" zit in zijn koudebestendigheid,zoals zoveel noordamerikaanse soorten zoals (sommige) soorten Sabal,Brahea,Serenoa.Andere liefhebbers kunnen je wellicht hier beter in informeren.Regelmatig sproeien is echt geen optie.Dit is echt een zeer beperkte oplossing tenzij je echt de hele dag bij je planten door kan brengen.En ten laatste,voor zover het niet duidelijk was, mijn zelfgekweekte Trachycarpus soorten (fortunei,wagnerianus en princeps) zijn NOOIT meer binnenshuis geweest na hun "status" van zaailing.Ondanks de al eerder genoemde verliezen.

Groet

Ben
orinoco
 
Berichten: 1364
Geregistreerd: 03 nov 2010 21:43
Woonplaats: Papendrecht (NL)
78 bedankjes

Re: Bruine punten palmzaailingen

Berichtdoor lapalmeraie op 23 jan 2011 22:12

Hallo

Ik sluit me deels aan bij Ben maar zou het toch nog wat willen nuanceren. ;)
Zelf zet ik wel veel spul binnen in de winter. Enkel de fortunei's blijven net als bij Ben buiten.
Onbeschermd. Ook de mijne zijn al eens "diepgevroren" geweest en hebben daar niets van schade door gehad. Fortunei's hebben m.i. ook meer baat bij buiten blijven.

Maar niet alle Trachycarpus soorten zijn even hard. Zo had mij sp. Nova vorig jaar bij -6°C al problemen. Door behandeling en zijn hoge groeisnelheid is nu gelukkig niets meer te zien van de speerrot. Maar dit jaar staat deze wel veilig binnen. Net als de zaailingen van de Tr. Mount Victoria, priceps, princeps cultivated, tesan, nanus en takil. Met die wil ik het risico niet lopen. Deze staan op de overloop waar het denk ik zo'n 17°C is. Door het velux-raam krijgen ze genoeg licht.

Ook mijn Washingtonia's haal ik allemaal naar binnen hoor.
Buiten moet je ze al goed kunnen beschermen wil je geen problemen krijgen.
Binnen gaat dit over het algemeen veel beter maar moet je natuurlijk ook opletten aangezien de omschakeling altijd even aanpassen is zoals Ben ook al aangaf.
Zowel de zaailingen als de grotere exemplaren staan binnen. Ik besproei het blad nooit en geef ook enkel water naar behoefte. Houd ze liever iets te droog dan te nat.
Wel heb ik bij de grotere exemplaren de indruk dat het "oude" blad dat buiten werd gevormd hoe dan ook kapot gaat. Maar doordat ze blijven doorgroeien heb ik nog steeds een mooie kroon. In een ander topic staat een foto van één van de Washy's.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes


Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten