sos help help help >red mijn musa banana...

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

sos help help help >red mijn musa banana...

Berichtdoor vanessa07 op 25 jan 2011 23:42

;) Hallo beste palmvrienden. Mijn bananenplant ziet er volgens mij niet zo echt goed uit. :( Heb hem gekregen van mijn ventje en zie zo graag deze soort planten "tropische planten ".Maar ik ben iemand die niet snel opgeeft en zal er hem wel terug doorkrijgen mits de informatie die ik van jullie kan krijgen omtrent de redding van mijn Musa BANANA.In het begin van nov2010 aangekocht bij Ikea te gent. Dus de eerste periode van zijn leven bij ons stond hij in het midden van de living. Ikzelf vond na een week of 2,3 dat hij zijn mooie goene bladeren wat liet hangen . Dus ben toen achter inf. over de plant op zoek gegan langs "google". Kwam er toen op uit dat zo een plant heel veel licht kan gebruiken,veel water en af en toe bemesten. Dus heb hem ton aan de achterste grote venster gezet op een minikruk maar wat bleek al snel dat het da te warm was blijkbaar want hij ging gelijk nog meer gaan hangen. Moet wel zeggen ,hij heeft eens ongeveer een dag of 8 zonder water gestaan op deze plaats dus da zal er ook zeker geen deugd aangedaan hebben denk ik. Toen ik hem dan na de voorste grote venster met heel lichtinval verhuizde heb ik hem eens goe veel water gegeven en tot nu toe wel meer in de gaten gehouden. Maar wat bleek nu :de potgrond droogt gelijk niet meer op,de mooiste grote blaren zijn verre knock out maar het meest verontrustende vind ik dat de opgerolde stengel in het midden ook al op sommige plkaatsen aan het bruin worden is dus m.a.w. de rand van het eerste nieuwe blad is al bruin. Natuurlijk is het betere nieuws eraan da er 2 kleine scheutjes opkomen van ongeveer ne goeie cm 10 is da eentje en da ander is ongeveer 1a2cm boven de grond. Dus nu is mijn vraag: zou ik misschien een grotere pot kunnen nemen voor de moeder en die 2kleintjes laten zitten. Zou anders nieuwe potgrond vermeng met boomschors maar weet oook niet zeker of dit wel mag . En als ik de moeder alleen verplant ,moet dit dan een pot zijn met gaten onderaan of is dit niet nodig. met dank en vriendelijke groeten,vanessa. hoop spoedig een paar spoedhulpmiddelen te vinden want vind dity zo een mooie plat. grtj van mij aan jullie allen.xxx
vanessa07
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 25 jan 2011 23:02
0 bedankjes

Re: sos help help help >red mijn musa banana...

Berichtdoor wsnbm op 26 jan 2011 00:32

Heyyy,

:welkom:

Ik denk dat je op een berg vragen al zelf het antwoord hebt gegeven.

Jou MUSA banana ;) houdt cker veel van licht en in de zomer ook van veel water, alleen heeft jou banana wel in de gaten dat het winter is en gaat hij eigenlijk liever in een winterslaap ergens bij je in de garage of op zolder.

Je kunt op deze zeer informatieve site alle info vinden vwb de overwintering van je nieuwe aanwinst.
http://palmvrienden.net/tropicalblog/bananen/hoe-een-bananenplant-beschermen-in-de-winter/

Die plons extra water heeft hem zeker geen goed gedaan, waarschijnlijk krijgt hij het allemaal niet verdampt en daar krijg je weer last van vochtproblemen.

Ik ben wel heel benieuwd wat de cracks je hier zullen informeren, waarschijnlijk moet je hem op een zo licht mogelijke plaats zetten, eventjes met rust laten vwb het schenken van water, elke week een beetje.
Mischien het plantje ompotten ivm te natte aarde?
En een pot met gaten aan de onderkant is zeker aan te raden :thumb_up:

Ik zelf heb in november de moederplant uit de aarde geschept, in een emmer op zolder gezet en vanaf dat moment geen water meer gegeven, de kleintjes heb ik, geprobeerd met wortel en al, van de moederplant af te steken, 2 staan er op zolder, veel licht weinig water en een graad of 14 die doen het goed, 1 staat er beneden in de huiskamer, krijgt ook 1x per week een beetje water staat veel warmer maar ook in het licht en die slaat niet aan.

Ander voorbeeld, ik heb een lasiocarpa (ook een banana) naar binnen gehaald en daar zijn alle bladeren van verdord, pas afgelopen week na 3 maanden kwam er ineens een nieuw blad.

Het is moeilijk om zulke planten goed de winter door te krijgen, zeker als ze van buiten komen, het is een beetje op de tast.
Bijlagen
P1080990.JPG
P1080990.JPG (158.68 KiB) 2479 keer bekeken
Groet,
John
Avatar gebruiker
wsnbm
 
Berichten: 2457
Geregistreerd: 26 jul 2010 10:43
Woonplaats: Rotterdam
186 bedankjes

Re: sos help help help >red mijn musa banana...

Berichtdoor Christophe op 26 jan 2011 00:40

Hey Vanessa,

Welkom op het forum!

De link van John gaat vooral over het overwinteren van bananenplanten in de tuin. Hier is een andere informatieve link: Bananen overwinteren

Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: sos help help help >red mijn musa banana...

Berichtdoor erna op 26 jan 2011 09:37

Vanessa,

Heb je geen foto van je plant ? Zoals iemand al zei is de plant waarschijnlijk nu in winterrust gegaan. Wat de kleine pups betreft : liefst nog wat laten doorgroeien, enkele cm. is te klein om te verpotten.
En zeker altijd een pot met gaten onderaan gebruiken ! Dat is trouwens voor de meeste planten noodzakelijk.
groetjes,
Erna
erna
 
Berichten: 3305
Geregistreerd: 07 maart 2010 16:14
Woonplaats: Keiem-Diksmuide
374 bedankjes

Re: sos help help help >red mijn musa banana...

Berichtdoor p e t e r op 26 jan 2011 17:05

Hoi Vanessa,

Jouw musa banana is naar alle waarschijnlijkheid een musa dwarf cavendisch. Dit is een tropische soort en kan je best als kamerplant behandelen.

Waar je moet op letten is:
warmte: boven de 15° houden, als de temperatuur 's nachts zakt tot 10 kan dit geen kwaad hoor.

Water: in de winter liever aan de droge kant dan aan de natte kant, een vochtmeter is hierbij zeer handig om te weten hoeveel water je moet geven. Dit kost rond de 10€.

Licht: in de winter is het vaak donker in huis, dus best voor een zuidgericht raam zetten.

Een pot met gaten onderin is aan te raden.

De kleine pups er aan laten tot deze zo'n 20cm groot zijn. Anders hebben deze nog geen wortels. Deze mogen maar moeten niet verwijderd worden.

Te warm denk ik niet dat deze plant het gehad heeft. Heb je toevallig een foto ervan?
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes


Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 28 gasten