Hulp gevraagd

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Hulp gevraagd

Berichtdoor Susanne op 07 feb 2011 15:10

Hallo,

Een aantal jaar geleden zijn mijn vriend en ik op vakantie geweest in Gran Canaria en hebben toen een aantal zakjes met verschillende soorten zaadjes meegenomen.
Gewoon voor de fun en we zouden wel zien wat er uit zou groeien.
Nu heeft 1 zo'n zaadje het overleeft en is een mooi palmje van bijna 3 jaar geworden.
Afgelopen najaar heeft hij een grotere pot gekregen en met de winter/vorst hebben we hem naar binnen gehaald.
Of dat zo'n goed idee was weet ik niet, want nu heeft hij ineens allemaal bruine vlekken en aan het uiteinde van het blad, van die uitgedroogde "sliertjes".

Dus kan iemand mij vertellen wat het is en wat ik moet doen?
Ohja, en hoe de palm heet?

Hopelijk kan iemand me helpen, want ik vind het echt jammer als hij "naar de knoppen" zou gaan :(

Met vriendelijke groeten,

Susanne
Susanne
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 06 feb 2011 00:35
0 bedankjes

Re: Hulp gevraagd

Berichtdoor Susanne op 07 feb 2011 15:12

Ik wou er ook nog foto's bij zetten maar ik weet nog niet zo goed hoe dat werkt hier, haha :oops:
Susanne
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 06 feb 2011 00:35
0 bedankjes

Re: Hulp gevraagd

Berichtdoor Susanne op 07 feb 2011 15:16

Aha, gevonden!
Hier dus de betreffende foto's van ons palmje...
Bijlagen
Palm.jpeg
Palm.jpeg (70.34 KiB) 3720 keer bekeken
Palm2.jpeg
Palm2.jpeg (83.24 KiB) 3720 keer bekeken
Palm3.jpeg
Palm3.jpeg (87.89 KiB) 3720 keer bekeken
Susanne
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 06 feb 2011 00:35
0 bedankjes

Re: Hulp gevraagd

Berichtdoor lapalmeraie op 07 feb 2011 15:19

Hallo Sussane

Welkom op het forum ;)

Dat is een Washingtonia. Waarschijnlijk een Washingtonia filibusta (een kruising) aangezien er niet zo heel veel pure robusta's en filifera's meer in die streek te vinden zijn.

De palm ziet er over het algemeen goed uit hoor.
Die sliertjes zijn een typisch kenmerk van deze palmsoort :D
De bruine vlekken wijzen waarschijnlijk op een beetje vorstschade.
Niets om je zorgen over te maken.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Hulp gevraagd

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 08 feb 2011 00:40

Idd, de draadjes zijn helemaal normaal hoor Susanne. ;) Ik denk toch dat het een Washingtonia robusta is hoor Niek, hij heeft echt veel draadjes en ondanks de slechte kleurenkwaliteit op de foto's zie ik toch goed dat de bladstelen goed verkleurd zijn aan de stam, twee kenmerken die zeer duidelijk aanwezig zijn ! Geef hem veel licht en plaats hem buiten als het niet meer vriest en als dan de tanden (stekels) op de bladstelen grover en geel/oranje worden mag je zeker zijn dat je de robusta hebt ! Washingtonia is al 100% zeker !
Wat die bruine plekken betreft, kan idd vorstschade zijn maar het kan ook zijn door de droge lucht binnen, Washingtonia's doen het niet zo goed binnen heb ik al gemerkt, zodra het kan terug buiten plaatsen maar dan wel eerst laten wennen aan het licht dus niet direct in de volle zon plaatsen maar eerst een paar dagen in de schaduw enzo langzaam aan meer zon geven....
Succes ;)

BTW, :welkom: Susanne ! ;)
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: Hulp gevraagd

Berichtdoor lapalmeraie op 08 feb 2011 13:19

Waterboyke schreef:Idd, de draadjes zijn helemaal normaal hoor Susanne. ;) Ik denk toch dat het een Washingtonia robusta is hoor Niek, hij heeft echt veel draadjes en ondanks de slechte kleurenkwaliteit op de foto's zie ik toch goed dat de bladstelen goed verkleurd zijn aan de stam, twee kenmerken die zeer duidelijk aanwezig zijn !


Dat is altijd moeilijk te zeggen. Ook in de soort zelf zitten veel variaties.
Zie ook hier: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=48&t=349
Daar zie je dat ook filifera's en filibusta's in jong stadium stekels hebben op de bladsteel.
Bij de robusta zouden deze ook veel donkerder moeten zijn dan oranje.
De tijd zal het leren ;)

Ze hebben vooral moeite met de overgang van buiten naar binnen en omgekeerd.
Dan vallen ze duidelijk stil en wordt het bestaande blad ook lelijk en hangt door.
Deze aanpassingsperiode kan redelijk lang duren maar als ze weer aanslaan halen ze de achterstand weer dik in hoor :thumb_up:

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

!!

Berichtdoor Susanne op 08 feb 2011 14:26

Hallo,

Thnx voor het warme welkom :D
Ook bedankt voor de reactie's.

Wat betreft vorstschade lijkt me dat onwaarschijnlijk, aangezien hij al van ver voor de winter binnen staat.
Droge lucht zou wel kunnen. Voor ons ziet hij er meer uit of hij aan het verdrogen is zeg maar en blad is er aantal weken geleden afgevallen :(

Wie kan mij zeggen hoe ik de plant het beste kan verzorgen dan?
Wij zijn dus echt leken met palmen he :lol:

En ik zal even betere foto's (met een echte camera ipv foon :mrgreen: ) plaatsen, mss dat jullie dan meer kunnen zien :

Ben zo terug met betere foto's!

Groetjes Susanne
Susanne
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 06 feb 2011 00:35
0 bedankjes

Re: Hulp gevraagd

Berichtdoor lapalmeraie op 08 feb 2011 14:33

Dan kan het inderdaad geen vorstschade zijn. Des te beter hè ;)

Droge lucht kun je voorkomen door regelmatig eens te benevelen of beter de pot op klosjes in een waterschaal plaatsen. De verdamping van het water zorgt voor een lokaal verhoogde luchtvochtigheid en door de klosjes staan de wortels niet permanent in het water (= gevaar voor wortelrot).

Maar persoonlijk heb ik nooit echt problemen gehad met een te droge lucht bij deze soort.
Ze groeien immers ook niet in (lucht)vochtige gebieden... in tegendeel :roll:

Ik veronderstel dat het blad dat lelijk aan het worden is nog buiten gevormd werd?
Zoals ik schreef heeft deze palm het relatief moeilijk met de overgang van buiten naar binnen.
Bij mij werd ook een groot deel van het buiten gevormde blad lelijk (bruin en ging hangen) maar het nieuwe blad was weer mooi.
Hier kun je weinig tegen doen. Gelukkig groeien ze snel dus zit je niet lang met een bijna bladloze palm. ;)

Verder ziet hij er prachtig uit dus qua verzorging zit dat wel goed. :thumb_up:


Indien je foto's maakt voor het bepalen van de soort neem dan vooral close-up foto's van de stam, bladvoeten en bladstelen.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Hulp gevraagd

Berichtdoor Susanne op 08 feb 2011 15:08

Hier dan de betere foto's. Mochten jullie nog iets beter gefotografeerd willen zien, dan hoor ik het wel.

Groetjes en bedankt alvast weer !
Bijlagen
palm1.jpg
palm1.jpg (95.75 KiB) 3675 keer bekeken
palm2.jpg
palm2.jpg (155.12 KiB) 3675 keer bekeken
palm3.jpg
palm3.jpg (165.41 KiB) 3675 keer bekeken
palm4.jpg
palm4.jpg (128.54 KiB) 3675 keer bekeken
palm5.jpg
palm5.jpg (201.78 KiB) 3675 keer bekeken
Susanne
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 06 feb 2011 00:35
0 bedankjes

Re: Hulp gevraagd

Berichtdoor lapalmeraie op 08 feb 2011 15:50

Het is in ieder geval geen filifera.
De kleur van de stam doet vermoeden een robusta.
Op latere leeftijd zou er dan wel een bruine streep op de bladstelen moeten komen (net onder de stekels). Maar nogmaals, in die streek groeien weinig pure soorten meer, waardoor het veel aannemelijker is dat je een kruising hebt.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 36 gasten