Hulp gevraagd

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Re: Hulp gevraagd

Berichtdoor wsnbm op 08 feb 2011 23:36

Trouwens wel kicken he, zo'n palm uit een meegenomen zaadje van een vakantie, geeft de vakantie een heel speciaal gevoel :thumb_up:

Niek vraagje: ik lees veel over droge lucht, ik heb natuurlijk op het forum ook geleerd om de planten op tijd binnen te halen, zo bv ook de Lasiocarpa,
daar gingen de bladeren helemaal verdort kapot van (goed Nederlands?? ik woon wel in de randstad he slechte invloeden van . . . ;) ) , nu komen er weer normale bladeren door, zou het kunnen zijn dat vloerverwaming voor drogere lucht zorgt dan "normale" kachels?

Ik vind alle planten die ik naar binnen heb gehaald het niet bijster goed doen, op zolder gaat het een stuk beter.
De hoofdplant bv van de canna musafolia is beneden dood gegaan en een stekkie op me werk is aan zijn 6e blad bezig!!!
Groet,
John
Avatar gebruiker
wsnbm
 
Berichten: 2457
Geregistreerd: 26 jul 2010 10:43
Woonplaats: Rotterdam
186 bedankjes

Re: Hulp gevraagd

Berichtdoor lapalmeraie op 08 feb 2011 23:58

Kristof p (forumlid) schreef ooit eens dat je moet kiezen tussen terrasplant of kamerplant.
Dat blijkt hier nog maar eens.

Wanneer je een plant in het najaar binnenhaalt liggen de temperaturen buiten al behoorlijk laag.
We wachten immers allemaal zo lang mogelijk nietwaar? ;)
Van temperaturen rond de 5°C ineens naar een huiskamer waar het gemiddeld zo'n 20°C zal zijn... dan moet je geen genie te zijn om te zien wat en klap dat is voor zo'n plant.

Beter is het om kamerplanten het hele jaar door in de huiskamer te houden.
Terrasplanten overwinter je koel; tussen 5°C-10°C.
Helaas hebben we niet altijd die mogelijkheid waardoor het een beetje schipperen wordt.

Zoals je aangeeft is de luchtvochtigheid binnenshuis een bijkomend probleem.
Door de verwarming zitten we ver van de 70-80% die voor onze exoten vaak ideaal is.
(uitzondering voor de exoten uit woestijnachtige gebieden zoals de Washingtonia)
Voor bij CV is het probleem groter omdat de warme/droge lucht geconcentreerd is bij de radiatoren. Bij vloerverwarming lijkt het me al iets beter gespreid. Best zijn nog de ouderwetse kachels van vroeger.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Hulp gevraagd

Berichtdoor orinoco op 09 feb 2011 01:00

Weinig toe te voegen aan het verhaal van Niek :thumb_up: Ik ben zeker geen techneut op het gebied van verwarming,maar heb mij wel eens het volgende laten vertellen:
Vloerverwarming en CV zijn "gesloten" verwarmingssystemen. Ouderwetse kachels die min of meer open waren zoals houthaarden en oude kolenkachels zorgden voor een minder droge lucht als de moderne technieken. Die natuurlijke brandstoffen zorgen bij verbranding voor een betere luchtvochtigheid dan de gesloten systemen die puur droge stralingswarmte afgeven.
orinoco
 
Berichten: 1364
Geregistreerd: 03 nov 2010 21:43
Woonplaats: Papendrecht (NL)
78 bedankjes

Re: Hulp gevraagd

Berichtdoor lapalmeraie op 09 feb 2011 07:52

Vroeger kon men ook gemakkelijker ander soorten kamerplant houden.
Varens zie je nu nog maar zelden bijvoorbeeld. Tenzij bij de diehard liefhebbers zoals sommige leden hier natuurlijk :D
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Hulp gevraagd

Berichtdoor orinoco op 09 feb 2011 11:09

Dat is zo,een mooi en interessant voorbeeld vind ik de Victoriaanse tijd in Engeland. In die periode werden zeer veel ontdekkingen gedaan en er ontstond een ware "hype" om zich te omringen met exotische planten,dieren en ethnographica.Alles was nieuw en "vreemd" en iedereen die het zich maar een beetje kon veroorloven begon wel een of andere verzameling. Wat planten betreft waren
palmen,varens en orchideeen het populairst.De zeer welgestelden hadden "natuurlijk"vaak een serre of vrijstaande kas,maar ook gewoon in huis werden vele planten gehouden.Ook soorten die in onze moderne tijd als moeilijk bestempeld worden deden het toen vaak beter.En dit is grotendeels te danken aan die oude verwarmingstechnieken en het gebrek aan isolatie. Daar had men toen nog nauwelijks van gehoord.Jaren geleden heb ik eens lijsten in handen gehad met overzichten van verzamelingen alsook prijslijsten van handelaren.Onvoorstelbaar wat er toen aangeboden werd.
Men zal ongetwijfeld niet altijd even succesvol zijn geweest met sommige soorten,maar toch!
Leuk om te zien is dat veel palmen Areca werden genoemd.Wat dat betreft is er veel veranderd in naamgeving tegenwoordig.Toch kon je aan de specifieke soortnaam wel meestal zien om welke palm het ging en wat zijn huidige geslachtsnaam is.
orinoco
 
Berichten: 1364
Geregistreerd: 03 nov 2010 21:43
Woonplaats: Papendrecht (NL)
78 bedankjes

Re: Hulp gevraagd

Berichtdoor Eduard op 09 feb 2011 19:34

Waterboyke schreef:Idd, de draadjes zijn helemaal normaal hoor Susanne. ;) Ik denk toch dat het een Washingtonia robusta is hoor Niek, hij heeft echt veel draadjes en ondanks de slechte kleurenkwaliteit op de foto's zie ik toch goed dat de bladstelen goed verkleurd zijn aan de stam, twee kenmerken die zeer duidelijk aanwezig zijn ! Geef hem veel licht en plaats hem buiten als het niet meer vriest en als dan de tanden (stekels) op de bladstelen grover en geel/oranje worden mag je zeker zijn dat je de robusta hebt ! Washingtonia is al 100% zeker !
Wat die bruine plekken betreft, kan idd vorstschade zijn maar het kan ook zijn door de droge lucht binnen, Washingtonia's doen het niet zo goed binnen heb ik al gemerkt, zodra het kan terug buiten plaatsen maar dan wel eerst laten wennen aan het licht dus niet direct in de volle zon plaatsen maar eerst een paar dagen in de schaduw enzo langzaam aan meer zon geven....
Succes ;)

BTW, :welkom: Susanne ! ;)

Hoi , ik heb mijne de eerste 5 jaar binnen gehad waar hij ook groot geworden is bij de radiator aan het raam, nooit bruin blad gehad groeide als een tierelier, wel waren de bladeren minder stevig!
Al sluit ik naar het goed gelezen te hebben wel bij Niek zijn verhaal aan, over het binnen houden!
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10318
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
1001 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 32 gasten