afzagen palm

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Re: afzagen palm

Berichtdoor luc op 15 feb 2011 23:55

Hallo
Ik denk niet dat dit al ooit op langere termijn geprobeerd is , omdat enkel de laatste paar winters er slachtoffers gemaakt geweest zijn en we daardoor dus proberen van nog iets te redden
Ik heb het bij 5 palmen geprobeerd 4trachy's en 1 butia eriosphata
3 trachy's zijn erdoor gekomen , volgende winter terug hetzelfde , alle 3 terug afgezaagd en erdoor gekomen
Maar deze winter zullen ze wel niet meer te boven komen , zien nu volledig bruin en heb geen stam meer over om in te korten
Moest het nu na de eerste keer een zachte winter geweest zijn , mss dat er dan een kans geweest was
De butia , is een ander verhaal ( geloof het of niet , heb er ook geen verklaring voor)
Deze heeft in zijn eerste winter enkel een afdakje gehad en als het toen die harde (-20)en lange koude periode geweest is een (groote)hoop oude dekens over zich
Gevolg in het voorjaar , dekens weggenomen alles bruin en stinken als de pest
Toen op een forum gelezen over dat afzagen , butia als oefenstam gebruikt (-20 dan moet butia zo dood als een pier zijn) na 15 cm kwam ik op een wit hard gedeelte dat na 14 dagen langzaam begon te groeien
Deze winter is nu de tweede na het afzagen dat ik hem nu bescherm en bijverwarm met lichtslang
Hoop dat hij het nu ook overleeft , dan zou hij de enigste palm zijn die het bij mij buiten uithoud
Heb er al 11 pogingen met trachy's opzitten , allen zijn het hoekje om ( dit is de vierde winter dat ik in volle grond bezig ben)
Daarom dat ik nu alles in groote potten hou en binnen zet in de winter
grt Luc
luc's tuin viewtopic.php?f=49&t=9672

2008/09 , min -21
2009/10 , -10
2010/11 , -13
2011/12 , -20
2012/13 , -17
2013/14 , -3
2014/15 , -5
2015/16 , -9
2016/17 , -10
2017/18 , -11
2018/19., -10
Avatar gebruiker
luc
 
Berichten: 1323
Geregistreerd: 11 apr 2010 13:58
Woonplaats: leefdaal
127 bedankjes

Re: afzagen palm

Berichtdoor djoeke op 16 feb 2011 06:56

wsnbm schreef:Was dat trouwens niet Bart (Djoeke) die daar verleden jaar ook mee bezig is geweest?

Is uiteindelijk een krabpaal voor de katten geworden . . .toch?


Hey John ,
scrol eens even naar boven ! Had het er juist opgezet , De ene is inderdaad kapot die ga ik in de voileire zetten zo kunnen de wevers er vezels van gebruiken om nesten mee te maken :lol: .
De andere staat in de hal en die doet het voorlopig goed , ben alleen aan het twijfelen of ik die dit jaar al in de volle grond ga zetten of nog een jaartje in pot op zijn positive ga laten komen desnoods in de serre om zo ook goed te kunnen wortelen . :thumb_up:
Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
Avatar gebruiker
djoeke
 
Berichten: 3868
Geregistreerd: 01 sep 2009 21:42
Woonplaats: 9170 Sint-Pauwels( oost vlaanderen)
131 bedankjes

Re: afzagen palm

Berichtdoor p e t e r op 16 feb 2011 23:23

Ik heb vandaag bij 10 Trachy's de speer kunnen uittrekken. (1 van 40cm, de andere 9 beginnende stamvorming)
Bij een 30 andere zat deze nog goed vast.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: afzagen palm

Berichtdoor djoeke op 17 feb 2011 06:51

Heb dat vorig jaar ook bij één van 10 cm stam kunnen doen en die is er probleemloos terug doorgekomen . Deze winter is hij onbeschermd blijven staan en staat nog steeds mooi zelf een beetje doorgegroeid . :thumb_up:
Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
Avatar gebruiker
djoeke
 
Berichten: 3868
Geregistreerd: 01 sep 2009 21:42
Woonplaats: 9170 Sint-Pauwels( oost vlaanderen)
131 bedankjes

Re: afzagen palm

Berichtdoor christian op 24 feb 2011 23:28

welk anti schimmel middel kan ik het beste gebruiken. ik heb hier schimmel middels voor meeldauw en ook voor roest. wat is nou het beste voor speerrot.

groetjes chris
christian
 
Berichten: 93
Geregistreerd: 26 apr 2009 17:35
Woonplaats: etten-leur
1 bedankjes

Re: afzagen palm

Berichtdoor lapalmeraie op 25 feb 2011 08:45

Zolang het maar koper (koperoxychloride) bevat is het in orde.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: afzagen palm

Berichtdoor christian op 25 feb 2011 14:53

oke bedankt.

mvg chris
christian
 
Berichten: 93
Geregistreerd: 26 apr 2009 17:35
Woonplaats: etten-leur
1 bedankjes

Re: afzagen palm

Berichtdoor cpo op 15 maart 2011 19:36

Helaas is in nederland niet het goede schimmelwerende spul te verkrijgen zoals in belgie. Ik heb een aantal chamaeropsen met speerrot, inmiddels ook behandeld met schimmels van bayer.

Maar 2 weken terug 2 trachycarpussen kunnen kopen, ze hadden een beetje bladschade en niet zo'n mooie kroon maar wel 2 mooie dikke stammetjes van 50 cm. Beide gekocht voor 30 euro, kon ze niet laten staan. De speren zaten echt goed vast. Tot ik vandaag een check deed, ik trek aan de speer, en hopla alles komt los, zeker 30 cm ingerot!!! Ik baal ervan als een stekker, heb nu dus ook de palm tot het gezonde gedeelte afgezaagt, wat een stinkende bende in die stam zeg!
Nu maar hopen dat het goed gaat komen, al heb ik er een heel hard hoofd in...... Maar ja als je het niet probeert weet je het ook niet.

Mijn ervaring met speerrot is nu wel dat als de speer los zit er heel wat is weggerot van binnen. Vaak meer als je denkt.
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
Avatar gebruiker
cpo
 
Berichten: 2050
Geregistreerd: 06 jan 2011 16:21
Woonplaats: Maarssen
52 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten

cron