Palm met witte stipjes en uitgedroogde bladereinden

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Palm met witte stipjes en uitgedroogde bladereinden

Berichtdoor riivin op 07 maart 2011 21:10

Beste

Ik ben sinds kort de trotse eigenaar van een palmboom maar ben jammer genoeg nog een absolute leek wat betreft palmen. Sinds korte tijd zijn er op de bladeren allemaal kleine witte stipjes te zien. Ook de punten van de bladeren drogen allemaal uit. Waarschijnlijk gaat het hier om een schimmel. Kunnen jullie me raad geven hoe ik dit oplossen kan? In bijlage nog 2 foto's. Alvast bedankt voor jullie hulp!

Afbeelding
Afbeelding
riivin
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 06 maart 2011 21:50
0 bedankjes

Re: Palm met witte stipjes en uitgedroogde bladereinden

Berichtdoor erna op 07 maart 2011 21:54

Hallo,

Eerst en vooral welkom op dit forum, en veel leesplezier !

Je hebt een phoenix roebelinii, niet winterhard, en het is niet erg duidelijk op de foto, maar zou het schildluis kunnen zijn ? Kan je de plekjes wegkrabben ?


groetjes, Erna
erna
 
Berichten: 3305
Geregistreerd: 07 maart 2010 16:14
Woonplaats: Keiem-Diksmuide
374 bedankjes

Re: Palm met witte stipjes en uitgedroogde bladereinden

Berichtdoor lapalmeraie op 07 maart 2011 23:46

Welkom erbij :)

Die witte "stipjes" zijn m.i. normaal hoor, ik heb ze hier ook op m'n roebelenii's. ;)
De bruine bladpunten kan duiden op een te droge lucht, alhoewel deze soort daar toch redelijk goed tegen kan.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Palm met witte stipjes en uitgedroogde bladereinden

Berichtdoor riivin op 08 maart 2011 21:47

Beste Erna en Niek,

Dank voor jullie reactie.

De witte plekjes lijken mij geen schildluis, daarvoor zijn ze te klein. Ik kan ze ook vrij makkelijk wegkrabben. Op de bladeren zijn ze wel wat harder dan op de steel.

De lucht thuis is inderdaad vrij droog, ik probeer hem af en toe wel wat te benevelen met een plantenspuit. Misschien moet ik dat maar wat meer doen. Hij krijgt ongeveer een keer per week water, ik probeer de grond vochtig te houden zonder dat hij in een plas water staat weliswaar. Ik weet niet of ik 'm meer water moet geven, probleem is dat hij in een plastic pot staat zonder drainage dus durf ook niet te veel geven. Moet misschien een andere pot kiezen, maar wat is dan het beste moment om hem te verpotten?

Mvg
Hans
riivin
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 06 maart 2011 21:50
0 bedankjes

Re: Palm met witte stipjes en uitgedroogde bladereinden

Berichtdoor lapalmeraie op 08 maart 2011 21:54

Ik heb net nog even gekeken en ik heb precies zulke witte vezels op het blad. Niets speciaals dus ;)

Luchtvochtigheid verhogen kan door sproeien maar dit effect is maar heel tijdelijk (doch beter dan helemaal niets). Voor een langduriger effect kun je waterschaaltjes plaatsen of de pot op klosjes in een ruime onderschaal met water zetten.

Je hebt het inderdaad goed dat de palm nu beter niet permanent in het water staat. In de zomer kan deze soort hier wel beter tegen. Een pot met drainage gaten zou evenwel veiliger zijn. Verpotten kan nu maar doe dit best op een warme plek. Maw niet bij 0°C buiten bijvoorbeeld. Daar kunnen ze een klap van krijgen.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes


Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 30 gasten