Trachycarpus/Washintonia

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Trachycarpus/Washintonia

Berichtdoor s.janssen op 14 maart 2011 22:08

Maandje geleden 1 wat grotere Trachycarpus fortunei, en een twijfelgeval Washintonia robusta van iemand gekregen. Ik heb de planten uit de pot gehaald (barst van pissebedden, maar dat is volgens mij niet erg) en de onderste laag van de wortels vermoed ik wortelrot.
Afbeelding
Twijfelgevalletje:
Afbeelding

Zal ik de onderste laag kunnen snoeien tot het gezonde weefsel om ze vervolgens te verpotten in betere grond? Vanaf April.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: Trachycarpus/Washintonia

Berichtdoor orinoco op 14 maart 2011 22:20

Ik zou alleen maar verpotten en er verder niet te veel aan rommelen. Die Trachycarpus ziet er op het eerste zicht nog goed uit (typisch gevalletje van vorstschade),de Washingtonia ziet er wat minder uit maar zou ik niet direkt weggooien,maar even afwachten of hij nog wat wil doen.
Misschien kun je nog wat foto's maken van de wortels van de palmen?
Bij verpotten wat fijne hydrokorrels onder in de pot doen (laagje van 2 a 3 cm).

Groet,Ben
orinoco
 
Berichten: 1364
Geregistreerd: 03 nov 2010 21:43
Woonplaats: Papendrecht (NL)
78 bedankjes

Re: Trachycarpus/Washintonia

Berichtdoor s.janssen op 15 maart 2011 22:23

Ik heb hier een foto van de wortels van de trachycarpus.
Bijlagen
palmen 018.jpg
palmen 018.jpg (99.59 KiB) 3846 keer bekeken
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: Trachycarpus/Washintonia

Berichtdoor orinoco op 15 maart 2011 22:33

Zou hier niet te gek veel aan rommelen.Er zijn genoeg gezonde wortels te zien.Een maatje groter verpotten met hydrokorrels op de bodem en de potgrond mengen met wat perlite of vermiculite moet voldoende zijn.

Groet,Ben
orinoco
 
Berichten: 1364
Geregistreerd: 03 nov 2010 21:43
Woonplaats: Papendrecht (NL)
78 bedankjes

Re: Trachycarpus/Washintonia

Berichtdoor s.janssen op 20 maart 2011 23:07

Mogen de jonge zaailingen nu wel verpot worden? Alle zaailingen die ik tot nu toe heb hebben allemaal gezonde wortels (sommige zijn zo sterk dat wortels er onder door groeien). Alleen waar ik bang voor ben is wortelrot. Met het mooie weer mogen ze van de zon genieten en wil dat ze nu eindelijk is gaan groeien doordat ze grotere pot krijgen. In de nacht gaan ze naar binnen voor de vorst. Water geven doe ik nog niet. Al stonden ze in de kas waar ze goed nat stonden, dus of het echt kaad kan?
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: Trachycarpus/Washintonia

Berichtdoor orinoco op 20 maart 2011 23:21

Je kan gerust alvast verpotten hoor! Het duurt toch wel even eer de wortels aanslaan en er weer enige groei terugkomt. Maken ze gelijk een goede start in het nieuwe groeiseizoen... Wat betreft die wortelrot is het altijd verstandig om een goed doorlatend grondmengsel te gebruiken en eventueel wat hydro korrels onder in de pot te doen.
Door het toevoegen van perlite of vermiculite zorg je voor een betere vochthuishouding in de grond.
Met watergeven neemt dit water op en zodra de grond wat begint uit te drogen geeft het dit weer langzaam af. Zeker voor zaailingen en jonge plantjes aan te raden.
Beetje zoals ik in mijn vorige mail al uiteengezet had.

Ben
orinoco
 
Berichten: 1364
Geregistreerd: 03 nov 2010 21:43
Woonplaats: Papendrecht (NL)
78 bedankjes

Re: Trachycarpus/Washintonia

Berichtdoor s.janssen op 21 maart 2011 22:48

Dat is goed nieuws, morgen met mooie weer ga ik het meteen doen.
Ik heb hier nog ruim 5 liter Perlite staan en ander grof spul voor door de bodem.
Hydrokorrels heb ik niet liggen maar heb wel aquarium steentjes in verschillende formaten.

I.i.g. bedankt! :thumb_up:
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: Trachycarpus/Washintonia

Berichtdoor orinoco op 21 maart 2011 23:14

Zo lang die steentjes maar niet door de gaten van de pot vallen! :lol:
Is ook wel op te lossen door een klein stukje antiworteldoek op de bodem van de pot te leggen...

Ben
orinoco
 
Berichten: 1364
Geregistreerd: 03 nov 2010 21:43
Woonplaats: Papendrecht (NL)
78 bedankjes

Re: Trachycarpus/Washintonia

Berichtdoor lapalmeraie op 21 maart 2011 23:33

Bij gebrek aan beter kun je ook altijd een stenen bloempot of dakpan opofferen hè.
Die smijt je dan in 1001 stukjes en die leg je op de bodem. ;)

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14413
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Trachycarpus/Washintonia

Berichtdoor Christophe op 21 maart 2011 23:42

Die smijt je dan in 1001 stukjes en die leg je op de bodem.

Maar eerst natellen hé ;)
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten