Mijn citrusbomen ziek??

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Re: Mijn citrusbomen ziek??

Berichtdoor griet82 op 02 apr 2011 16:46

Voila,

boompjes uit de pot gedaan, zo goed mogelijk schoon gemaakt (was moeilijk want heb geen tuinslang :S ) .
Ze hadden een heel mooie worteling (denk ik), nu heb ik onderaan in de pot hydrokorrels gedaan voor een goede drainage, en de pot gevuld met DCM mediterrane potgrond. Ook heb ik voeding gekocht, maar er stond op de zak dat er in de potgrond zelf voldoende voeding zit voor 100 dagen.

Is het goed zo, of moet ik toch nog bijvoeden. Ik heb de boompjes ook geen extra water gegeven aangezien de wortelkluit meer dan voldoende nat was, dit om rotting te voorkomen.

Heb ook vochtmeter gekocht, maar weet niet hoe ik ermee moet werken en waar het pijltje moet staan voor mijn citrussen, ik deed vroeger alles nogal op het gevoel en dat lukte tot nu toe :D.
griet82
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 01 apr 2011 11:17
Woonplaats: Wielsbeke / Ooigem
0 bedankjes

Re: Mijn citrusbomen ziek??

Berichtdoor p e t e r op 03 apr 2011 20:51

Hoi Griet,

Mest moet je nu nog niet bijgeven als je pas verpot hebt. Eventueel in Juli (als laatste bemesting) nog eens specifike citrusmeststofffen zoals deze van Sunplant.

Ik geeft pas water als de grond bijna volledig droog is (pijltje links).
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: Mijn citrusbomen ziek??

Berichtdoor griet82 op 03 apr 2011 21:51

Hey,

bedankt, ze staan nu buiten, en heb gemeten, de potgrond is nog redelijk nat/vochtig, metertje staat int midden.

Nu wachten en hopen dat het goed komt zeker. Alvast bedankt voor de informatie en de hulp. Ik hoop dat ze snel nieuwe scheutjes krijgen.

Groetjes
Griet
griet82
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 01 apr 2011 11:17
Woonplaats: Wielsbeke / Ooigem
0 bedankjes

Re: Mijn citrusbomen ziek??

Berichtdoor amourath op 04 apr 2011 10:33

griet82 schreef:Hey, bedankt,

ik ga er vandaag omgaan, ik ben van Wielsbeke (tussen Kortrijk en Waregem) en jullie?

Ik heb pas vorig jaar mijn hobbyserre aangekocht, we wonen hier pas 3 jaar nu. Ik was altijd al een fervente groente/fruit kweker, nu wou ik iets moeilijkers.

Ik heb ook een Olijf en vijg en banaan staan en die doen het momenteel wel goed.


Ik ben van Waregem! :welkom:

Het metertje mag je niet in de pot laten staan hoor, enkel meten en dan mooi schoonmaken anders gaat dat direct kapot.

Mijn citrus staat nu een week buiten op het terras en staat in bloei. Er zijn deze winter wat vruchtjes afgevallen maar er hangen er nog een tiental aan die nu duidelijk aan het groeien zijn! Hij stond de hele winter op een onverwarmde kamer aan het raam, en was de meest 'dorstige' plant die daar kwam (geen water resulteerde snel in verdroogd blad).
Toen ik hem heb gekocht zat de pot ook vol klei, die heb ik allemaal weggespoeld en dan heb ik 'm geplant in een mix van grond voor mediterrane planten en cocosvezel.
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: Mijn citrusbomen ziek??

Berichtdoor griet82 op 04 apr 2011 11:16

Hey, tof een streekgenoot.

Het metertje staat niet in de pot hoor, ik kijk gewoon dagelijks naar de vochtigheid, en ze staan nat genoeg nu met de regen.

Tja, ik hoop dat mijn boompjes het halen, ze zien er nu echt belabberd uit, maar zijn niet dood, ze hebben denk ik op een te donkere plaats gestaan en te weinig water gehad, misschien ook wat te koud, ik weet het niet.

Bij mij staan er geen blaadjes noch vruchtjes aan. Eigenlijk 2 heel zielige boompjes nu. Maar ja, als ze het niet overleven, weet ik tenmiste hoe ik het de volgende keer moet aanpakken.

Groetjes
Griet
griet82
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 01 apr 2011 11:17
Woonplaats: Wielsbeke / Ooigem
0 bedankjes

Re: Mijn citrusbomen ziek??

Berichtdoor turtleboy op 04 apr 2011 11:31

Controleer ook nog even voor de zekerheid op dop en schildluizen hier hebben ze ook nog wel eens last van.

grt,Bert
Legio patria nostra
Honneur et Fedelite
Avatar gebruiker
turtleboy
 
Berichten: 2087
Geregistreerd: 29 jan 2010 17:01
Woonplaats: Maastricht
72 bedankjes

Re: Mijn citrusbomen ziek??

Berichtdoor griet82 op 04 apr 2011 12:27

Bedankt,

heb al dikwijls gekeken voor uitelijke tekenen, maar geen te vinden, er zitten geen beestjes op de planten.
Maar toch enorm bedankt .

Grt, Griet
griet82
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 01 apr 2011 11:17
Woonplaats: Wielsbeke / Ooigem
0 bedankjes

Re: Mijn citrusbomen ziek??

Berichtdoor lapalmeraie op 04 apr 2011 15:40

ik ben van Wielsbeke


Je kunt dit toevoegen via je gebruikersprofiel.
Zo zien we bij elk berichtje onder jouw naam ook de woonplaats ;)

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Mijn citrusbomen ziek??

Berichtdoor griet82 op 04 apr 2011 22:34

Voila, profiel is bijgewerkt.
griet82
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 01 apr 2011 11:17
Woonplaats: Wielsbeke / Ooigem
0 bedankjes

Re: Mijn citrusbomen ziek??

Berichtdoor erna op 05 apr 2011 07:57

Er zitten blijkbaar al veel Westvlamingen op dit forum !

groetjes, Erna :welkom:
erna
 
Berichten: 3305
Geregistreerd: 07 maart 2010 16:14
Woonplaats: Keiem-Diksmuide
374 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten