Trachycarpus wagnerianus

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Re: Trachycarpus wagnerianus

Berichtdoor xride1 op 24 mei 2011 08:44

Raar met die kleikluiten, ik heb een wagnerianus al 2 jaar in pot staan, hij is uit de winterstalling gekomen met enkele bruine bladeren, na verloop van tijd werden ook de andere bladeren steeds bruiner, vorige week heb ik hem uit de pot gehaald en wat zag ik? inderdaad, een klomp klei, dus heb ik deze maar vlug verwijdert en opnieuw opgepot, ik vind het wel raar dat deze plant het dan 2 jaar goed gedaan heeft en dan er ineens de brui aan geeft... :(
xride1
 
Berichten: 199
Geregistreerd: 19 mei 2010 17:36
Woonplaats: Arendonk
14 bedankjes

Re: Trachycarpus wagnerianus

Berichtdoor orinoco op 24 mei 2011 09:07

Ik vind de hele discussie over klei ook wel wat ver gaan :? Tenslotte zijn de palmen hier ook in opgekweekt en Trachycarpus is zelfs een liefhebber van kleihoudende grond.
In de natuur groeien ze tenslotte ook niet in verrijkte (pot)grond mengseltjes.
Wel moet je bij palmen in pot beter opletten i.v.m. het uitdrogen van de kluit. Bij het planten in volle grond is het m.i. volledig overbodig de klei te verwijderen.Een gezonde palm met een goed wortelgestel groeit hier vanzelf wel doorheen.

Groet,Ben
orinoco
 
Berichten: 1364
Geregistreerd: 03 nov 2010 21:43
Woonplaats: Papendrecht (NL)
78 bedankjes

Re: Trachycarpus wagnerianus

Berichtdoor christian op 24 mei 2011 09:36

oke maar dan zijn we eigenlijk nog niet verder waarom hij er de brei aan geeft. zo als ik lees is het wel een veel voorkomend probleem waar veel palm liefhebbers mee kampen.

groetjes chris
christian
 
Berichten: 93
Geregistreerd: 26 apr 2009 17:35
Woonplaats: etten-leur
1 bedankjes

Re: Trachycarpus wagnerianus

Berichtdoor xride1 op 24 mei 2011 09:59

Het is ook zo Ben dat de planten ginder in de kleigrond het goed doen, enkele jaren geleden kocht ik bij James (europalms) een grote bonsai olijfboom, deze stond ook in de klei, we hebben hem volgens advies van James geplant, met klei en al dus en hij doet het uitstekend, heeft afgelopen winter zelfs zijn blad behouden.
xride1
 
Berichten: 199
Geregistreerd: 19 mei 2010 17:36
Woonplaats: Arendonk
14 bedankjes

Re: Trachycarpus wagnerianus

Berichtdoor lapalmeraie op 24 mei 2011 14:57

Ja en nee.... planten met een gezond (!) wortelstelsel hebben daar inderdaad geen problemen mee. En in volle grond zal de kluit ook nooit uitdrogen.

Maar wanneer een net uitgestoken palm met een veel te kleine en bovendien beschadigde kluit in een pot wordt gezet zal deze sowieso moeite hebben met herstellen. Klei wordt gebruikt wegens het vochtvasthoudende vermogen, bovendien staat het ook wat steviger.
Maar als het eenmaal uitdroogt wordt het ook wel beenhard.
In pot is uitdrogen van de grond niet zo uitzonderlijk.
Ik hoef er geen tekening bij te maken dat een palm met beschadigde wortelkluit in uitgedroogde klei geen succes wordt. :roll:

Maar inderdaad, zoals je aangaf; een gezonde Trachy heeft heus geen problemen met kleihoudende grond. Bewijzen genoeg hier op het forum ;)

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14414
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Trachycarpus wagnerianus

Berichtdoor Tosaman op 24 mei 2011 15:33

De wagnerianus die ik in volle grond had staan, had ook veel bladschade opgelopen van de afgelopen winter. Dit werd pas zichtbaar nadat de winter goeddeels over was.
Hij stond vrijwel onbeschermd, en in kleigrond. Ik heb de bladeren die kapot waren afgeknipt en enkelen die er redelijk uitzagen, heb ik laten zitten. Die gingen na verloop van tijd ook hardhollend achteruit.
Vervolgens heb ik hem moeten uitgraven en in een speciekuip gezet. De speer is mooi groen, zit vast en heeft zich lekker verstopt tussen de vezels. Ik vrees ervoor dat het herstel nog heeeeeeeel lang kan duren.
5-5-2015 lekker naar AC/DC geweest.
Avatar gebruiker
Tosaman
 
Berichten: 489
Geregistreerd: 18 mei 2010 17:05
Woonplaats: Westfriesland (tussen Hoorn en Enkhuizen).
16 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 1 gast