Actueel Weer overzicht

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor zezinho op 28 jan 2017 01:49

Hier vorige nacht ook nog een -4,8°, hopelijk de laatste vrieskou voor dit jaar. Het heeft naar mijn goesting allemaal iets te lang geduurd. Deze middag alle bescherming verwijderd en de 3 cyatheas komen er ongeschonden uit. De Dicksonia's, waarvan de veren niet waren beschermd (enkel de kop en de stam) hebben wel hier en daar wat bladschade, maar die maken toch een nieuwe volle kroon.
De grote Washingtonia had bescherming op de wortels, rond de stam en rond de speer. Ik had er juist voor de vrieskou al 15 bladeren afgesneden en van de overgebleven 13 volle bladeren zijn er nog een vijftal zonder schade gebleven, de overige 8 zijn niet meer om aan te zien. De speer is nog mooi groen. Het zal nu wel wat langer duren vooraleer ik op een mooie volle kroon kan kijken, maar uiteindelijk heeft hij het toch gehaald. De Parajubea torallyi var.torallyi heeft bovenaan wat bladschade maar niets onoverkomelijk. De Butia capitata heeft net zoals vorig jaar geen vlekje schade en dit zonder enige bescherming. Sterke palm !!! Ook geen schade aan de Butia yatay en de Jubea chilensis, beiden nog kleine exemplaren en enkel een bloempot erover. Twee jonge ex. van de Livistonia australis hebben het op die manier waarschijnlijk begeven. Het grote ex. heeft veel bladschade, maar daarvan was de speer beschermd en die ziet nog mooi groen.
Trachy's , humilissen, ceriferas , vulcanos : geen enkele schade zonder bescherming.
3 Brahea's armata (met bescherming) : geen schade
Brahea edulis (met besch) : geen schade
Phoenix canariensis : kleinste ex. (enkel vliesdoek) : lichte bladschade- 2 andere : vliesdoek - rietmat -bubbelfolie : geen schade

Sabal minor , palmetto, uresana : geen schade (enkel de kleine uresana ingepakt in vliesdoek en een heidematje eirond;
Acacia dealbata : de groene (met bloemknoppen) niet beschermd en dus veel schade
Acacia dealbata subalpina : vol bloemknoppen, niet beschermd , maar geen schade.
Cordyline australis : grote exemplaren nog nooit beschermd en geen schade.

En wat zijn jullie bevindingen ? Hopelijk valt het allemaal mee , ook voor diegenen die niets beschermd hebben .

Wilfried
Avatar gebruiker
zezinho
 
Berichten: 893
Geregistreerd: 20 okt 2010 17:24
Woonplaats: 9340 smetlede (oost-vlaanderen)
95 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor Aaron Denys op 28 jan 2017 11:38

Hier ook bij de Washingtonia enkele bruine bladeren. Bij de canariensis meer schade dan vorige jaren, hoop dat hij er nog redelijk goed uitkomt.
Bij Brahea armata, Chamaerops humilis en vulcano, Butia, Cycas revoluta en zelfs een kleine oleander van het tuincentrum en een grotere in pot geen schade.
Bij de Parajubaea's lichte bladschade, maar daar groeien ze wel weer bovenop.
Groeten uit het altijd zonnige Gullegem. :)
Avatar gebruiker
Aaron Denys
 
Berichten: 156
Geregistreerd: 07 maart 2014 20:38
Woonplaats: West-Vlaanderen
26 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor lapalmeraie op 28 jan 2017 11:50

Gisteren ook uitgepakt. Enkel de hokken staan nog over de Butia (eerste winter in volle grond) en de Cyathea. Vorst zal er nog wel komen, vermoedelijk nog eens een koudegolfje ergens begin april maar ik verwacht ook niet direct meer koudere temperaturen dan enkele graden nachtvorst.

Trachy's en Chamaeropsen waren niet beschermd, ook geen schade.
Idem voor de Agave, Yucca's bamboe's Fatsia's Japanse Mispel,...

De Livistona nitida kreeg enkel een thermohoes als bescherming: geen schade.
Washy in pot; lichtslang vliesdoek en thermohoes: twijfelgeval. Zeker al het blad kwijt maar speer lijkt nog ok?
Butia odorata: enkel afdak en krimpfolie rondom: perfect
Dicksonia: mulchlaag, vliesdoek en vuilbak erover, enkel blad kwijt (werd overigens ook verplant net voor de winter en had al nauwelijks goed blad)
Cyathea: hok, vliesdoek en lichtslang: blad kwijt door te laat kunnen bijverwarmen
Cycas & Washy: vliesdoek, lichtslang en thermohoes: Cycas is perfect! Washy heeft behoorlijk wat schade aan het buitenste blad. Kern lijkt wel nog ok.
Tithrinax: enkel een vliesdoek: lijkt prima.
Phoenix canariensis: vliesdoek en lichtslang; heeft geen krimp gegeven
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14432
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
831 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor Eduard op 28 jan 2017 15:34

Bij mij ook alles goed door gekomen voor zover we dit nu kunnen beoordelen! soms zie je echte schade pas na een aantal weken.

Hier zat wat jong boomvarenblad bevroren in de ijsbloemen van de voorzetramen in de serre dat blad zal wel afsterven, de Phoenix canariensis heeft een keer onbeschermd -7ºC gehad maar ziet er nog prima uit, alle Trachy's soorten zijn er ook onbeschermd goed doorgekomen, en de C.medullaris ziet nog erg groen uit ;)
En nu maar hopen dat er geen 2e winterperiode komt, het kan nog allemaal :roll:

Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10359
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
1006 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor Dennis_S op 28 jan 2017 15:37

Het is wat mij betreft te vroeg om te spreken over wel of geen schade. Met de koele temperaturen moet veel eventuele schade zich nog laten zien. Hier blijft alles lekker ingepakt. Jammer van alle schade tot dusver. Ik hoop dat het verder beperkt blijft. En dat we inderdaad geen weer krijgen wat nog meer schade kan teweegbrengen.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor lapalmeraie op 29 jan 2017 10:02

Ja en nee. Natuurlijk kun je pas definitief opgelucht zijn wanneer ergens in april de groei herneemt. Toch kun je al tijdens de vorstperiode vertekening op het blad zien (donkere strepen ed) en zie je ook de reactie na het uitpakken. Je kunt m.i. dus ook nu al voorzichtig inschatten waar er geen vuiltje aan de lucht is. Gisteren was het hier bv al 11°! En dan verkleurt een beschadigd blad behoorlijk snel hoor. ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14432
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
831 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor Sander@ op 29 jan 2017 20:02

Bij mij zijn mijn Phoenix Canariensis zaailingen in pot ook alles goed doorkomen. Vind ik eigenlijk wel vrij bijzonder want zaailingen in pot zouden toch niet goed tegen vorst kunnen, maar ze hebben zelfs -8,9 hier overleeft. Ze hebben afgelopen 2 weken allemaal buiten gestaan en toch hebben ze niet eens bladschade. Ze staan wel heel droog, er zit geen waterdruppel meer in de potten, misschien dat ze het daarom gered hebben. Volgende keer ga ik niet meer zo'n groot risico nemen want dadelijk ben ik mijn palmpjes uit Maspalomas (Gran Canaria, Spanje) kwijt. Nu eindelijk weer eens naar ruime temperaturen boven 0. Werd wel eens tijd! :D

PS: moet ik ze nu watergeven of moet ik ze zo droog laten staan?
Sander@
 
Berichten: 158
Geregistreerd: 08 maart 2016 18:23
Woonplaats: Eindhoven
3 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor Rob op 30 jan 2017 00:51

Ik zou bij -9 nog wel ff afwachten met de feestmutsen. meestal word de schade pas goed zichtbaar als de sapstroom op gang komt (april/mei).
Je weet echter nooit - ik zou hem wel zo goed als droog houden als ie buiten staat.

@ Maspalomas:
Toen het nog een tuintje was...
Afbeelding

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11298
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1118 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor oktober07 op 31 jan 2017 12:55

Vanaf 8 feb opnieuw vriezen volgens lange termijnvoorspelling .
oktober07
 
Berichten: 235
Geregistreerd: 02 jul 2011 17:19
Woonplaats: Puurs ( belgie)
9 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor lapalmeraie op 01 feb 2017 11:02

Inderdaad! Zo zie je maar... nooit te snel juichen.
Ik heb het zelfs nog eens in april voorgehad. Net alles buiten gesleept om die avond te zien dat ze weer vorst voorspelden :evil:

Voor eind volgende week vallen de temps nog mee, maar groot verschil is dat het door de vele regen van de laatste dagen wel allemaal nat is!
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14432
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
831 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Nieuws en tips

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 32 gasten