Watertank

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Watertank

Berichtdoor lapalmeraie op 19 feb 2010 12:25

Palmvrienden

Na de aanleg van mijn tuin ga ik mij eens verdiepen in het opvangen van regenwater.
Naast de standaard regentonnen die overal te koop zijn zie je soms ook wel eens zo'n watertank in tuinen staan. Heel mooi vind ik ze niet maar ze kunnen wel tot 1000L water bevatten :shock:

Heeft iemand hier ervaring mee (en zoja welke)? Zijn ze gemakkelijk te vinden? Tips?

Alvast bedankt!

Vrgr
Niek

om een idee te geven waarover ik het heb:
62124323-watertank-1000-l.jpg
62124323-watertank-1000-l.jpg (27.1 KiB) 4729 keer bekeken
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Watertank

Berichtdoor arpad veldhuis op 19 feb 2010 12:40

waar ik een tuinje voor hebt gemaakt die had ook zo 1 en daar hebben we een klimhortensia tegen aan geplant en een hedra voor het groen in de winter


gr arpad
ik ben niet verslaafd,ik hebt gewoon teveel planten
arpad veldhuis
 
Berichten: 812
Geregistreerd: 03 aug 2009 10:34
Woonplaats: hengelo ov
57 bedankjes

Re: Watertank

Berichtdoor Christophe op 19 feb 2010 12:57

Hey Niek,

Je vindt deze watertanks vaak aan de kant van het straat bij mensen die deze verkopen. Vaak zijn het werknemers die deze mee krijgen van het werk. Er hebben (soms chemische) producten ingezeten zoals bv. zeep, worden slechts één keer gebruikt, en gaan daarna op de afvalhoop. Vandaar dat werknemers deze meenemen naar huis en verkopen.

Je vindt ze daarom ook vaak gratis (bij iemand die je kent), maar meestal vragen ze ongeveer van een 50€. Als je hiervoor plaats hebt is het een mooie oplossing.

Je moet ze wel op een verhoogje zetten, zodat je met je gieter eronder kan. Bij de buurman staan ze op klinkers. In de winter dien je de tank te laten leeglopen, of hij barst van het uitzetten van het ijs ;)

Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Watertank

Berichtdoor lapalmeraie op 19 feb 2010 13:02

Bedankt voor de info mannen ;)

Ik hoorde inderdaad dat je ze bij bedrijven soms gratis kunt meenemen maar dat er ook wel vaak rommel in heeft gezeten. Je wilt natuurlijk niet dat na de eerste gietbeurt de planten het begeven hè :?

Op Kapaza zag ik ook wel gereinigde exmplaren staan voor zo'n €30,-.

Een klimplant er tegenaan is nog een goed idee! :)

Kun je er trouwens niet gewoon een waterslag aanmaken? Dan moet hij nauwelijks op een verhoging staan lijkt me?
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Watertank

Berichtdoor amourath op 19 feb 2010 13:05

Dat zijn zeeptanks :)

Ervaring? Ja, ik heb er zo eentje staan in de weide, die vangt het regenwater op van het staldak en staat op een verhoog zodat ik enkel aan het kraantje moet draaien om de drinkbak te vullen!
Voordelen:
- heel sterk want mijn kolossen durven er wel eens tegen duwen uit verveling :)
- de metalen kooi isoleert deftig (is wel een andere kooi dan op de foto, is bijna volledig dicht met metaalplaat)! Tijdens de zomer haal ik daar altijd lekker fris water uit, en in de winter bevriest het niet (enkel het kraantje was een paar dagen toegevroren)
- er kan inderdaad 1000 liter in da's veel! Ik heb nog geen enkele zomer zonder water gezeten, ook niet na lange droogte (en paarden drinken zo'n 20 liter per dag)

Ik heb er indertijd 2 gekocht maar kom dus toe met 1... dus ik heb er één te koop. Voor 25€ mag je 'm komen halen als je wil (hij werd industrieel gereinigd). Als je wil maak ik wel eens een foto... ik moet zowiezo eens checken of er een kraantje op zit of niet.
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: Watertank

Berichtdoor jaak op 19 feb 2010 13:06

hoi Niek,
op 2e hands site's kan je ze ook gemakkelijk vinden,net zoals Christophe zegt draait de prijs rond de 50 euro.
Ik heb ook zo'n watertank in mijn tuin staan maar die dient als plantenfilter voor mijn vijver,daar heb ik lariks planken rond geplaatst zodat je niets meer ziet van de plastiek.

gr, Jaak
Bijlagen
tuin 022.jpg
tuin 022.jpg (155.01 KiB) 4702 keer bekeken
We leven allemaal onder dezelfde hemel,maar we hebben niet allemaal dezelfde horizon

viewtopic.php?f=49&t=1772#p18157------Jaak zijn tuin
Avatar gebruiker
jaak
Moderator
Moderator
 
Berichten: 1801
Geregistreerd: 28 jul 2009 13:54
Woonplaats: Temse Oost-Vlaanderen
156 bedankjes

Re: Watertank

Berichtdoor lapalmeraie op 19 feb 2010 13:06

amourath schreef:dus ik heb er één te koop. Voor 25€ mag je 'm komen halen als je wil (hij werd industrieel gereinigd). Als je wil maak ik wel eens een foto... ik moet zowiezo eens checken of er een kraantje op zit of niet.



Als hij een kraantje heeft wil ik hem hebben hoor! :)
Tnx!
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Watertank

Berichtdoor Christophe op 19 feb 2010 13:07

Kun je er trouwens niet gewoon een waterslag aanmaken? Dan moet hij nauwelijks op een verhoging staan lijkt me?

Waarschijnlijk wel, maar dan zal je hem niet leeg kunnen laten lopen. Toch niet als je er een gieter onder houdt. Maar met zo'n groot vat kom je wel een tijdje toe zo lijkt me ;)

Het is echter geen zicht hoor, om deze tank zo op een verhoog te zetten. Achter een tuinhuis of zo maakt het niet uit natuurlijk :)

Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Watertank

Berichtdoor KevinC op 19 feb 2010 13:08

Hey Niek.

Wij vangen jaarlijks heel wat water op.

Regenwater dat op de serre valt vangen we op in een standaard regenton, water van onze veranda + deel van het huis vangen we op in een betonnen ondergronde waterput en het grootste deel van het water dat op het huis valt vangen we op in zo'n waterton van 1000liter.

Je vind ze vaak op sites zoals kapaza of langs de straatkanten of op markten voor bedragen tussen de 30 en de 50 euro. Er hebben vaak ook chemische producten ingezeten maar de vaten die je koopt zijn vaak al gereinigd.

Zoals Christophe al aangaf zet je het het beste op een verhoog van bevoorbeeld betonstenen zodat je er met je gieter onder kan.
Mijn grootvader heeft ook zo'n vat en heeft het ook op een verhoog staan en in de zomer sluit hij er een darm op aan, zet de kraan open en zijn serre word onder water gezet.

Bij ons staat er bamboe rond om het vat een beetje aan het zicht te onttrekken.

Groetjes
Kevin
Groetjes,
Kevin
KevinC
 
Berichten: 1691
Geregistreerd: 27 sep 2009 18:30
Woonplaats: Keerbergen
60 bedankjes

Re: Watertank

Berichtdoor amourath op 19 feb 2010 13:09

lapalmeraie schreef:
Kun je er trouwens niet gewoon een waterslag aanmaken? Dan moet hij nauwelijks op een verhoging staan lijkt me?


Die dop is groter dus dat zal niet lukken, maar misschien bestaan er tussenstukken?
Ik zou hem zowiezo hoger zetten, anders krijg je problemen met de fysicawetten om het onderste water eruit te krijgen... want dat stroomt nog steeds niet omhoog :lol: De wet der communicerende vaten moet je in jouw voordeel laten werken... :mrgreen:
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Nieuws en tips

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 102 gasten