Normaal verwarm ik met petroleum (kas is 5,5 m lang en drie breed, indien nodig sluit ik nog een elektrisch kacheltje aan. De laatste twee winters moeten de stookkosten hoog opgelopen hebben, durfde het niet meer bijhouden !

In ieder geval staan ze nu onder dak, en er is nog plaats over om de palmen die onder het afdak staan gedurende een periode van ijsdagen er ook onder te brengen. Vooral met een Canariensis had ik de ervaring dat zij er 's winters in de kas na Nieuwjaar op achteruit gaan. Ik heb ze liever niet te lang in de kas. Als ik nu nog mijn basjoos inpak, dan mag het winteren. Enkel tijdens matige-strenge vorst nog een zak over chaemaropsen, maar dat is gauw gedaan als het nodig is. Vorig jaar had ik echt kleine Chamaeropsen buiten staan in de grond, en die hadden niets, maar dan ook niets afgezien. Ik woon natuurlijk wel wat dichter aan de kust (15 km), maar ik vind dat de wintertemperaturen eerder aansluiten bij het binnenland, dan wat ze aangeven bij de kust. Vorige twee winters had ik ook strenge vorst, maar niet zo lang en zoveel als in Limburg of gelijkaardig.
Ik heb verder nog een T. Wagnerianus in een pot staan, maar die de pot is geïsoleerd binnenin met 3cm piepschuim en een laag noppenfolie. Ik hoop op het beste.
Echt benieuwd welke winter het zal worden.