alles in de kas vandaag.

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

alles in de kas vandaag.

Berichtdoor koen op 10 okt 2010 20:57

Vandaag de hele dag wezen sjouwen ! Alles wat niet in de grond staat moest naar de kas (geïsoleerd met piepschuim en noppenfolie). Een aantal anderen gingen voorlopig onder het afdak aan de zuidzijde van het huis. Dat ging dan om Brahea Armata, Phoenix canariensis, Butia odorata en Phormium tenax. In de kas gingen : M. Basjoo (een die in pot staat), Cordyline australis, Brugmansia, de Fuchsia's, Abutilons, Bougainvillea, Agaves allerhande, Agapanthus, De Musella's en nog wat klein grut, en een paar waar ik de naam niet van weet.
Normaal verwarm ik met petroleum (kas is 5,5 m lang en drie breed, indien nodig sluit ik nog een elektrisch kacheltje aan. De laatste twee winters moeten de stookkosten hoog opgelopen hebben, durfde het niet meer bijhouden ! :mrgreen:
In ieder geval staan ze nu onder dak, en er is nog plaats over om de palmen die onder het afdak staan gedurende een periode van ijsdagen er ook onder te brengen. Vooral met een Canariensis had ik de ervaring dat zij er 's winters in de kas na Nieuwjaar op achteruit gaan. Ik heb ze liever niet te lang in de kas. Als ik nu nog mijn basjoos inpak, dan mag het winteren. Enkel tijdens matige-strenge vorst nog een zak over chaemaropsen, maar dat is gauw gedaan als het nodig is. Vorig jaar had ik echt kleine Chamaeropsen buiten staan in de grond, en die hadden niets, maar dan ook niets afgezien. Ik woon natuurlijk wel wat dichter aan de kust (15 km), maar ik vind dat de wintertemperaturen eerder aansluiten bij het binnenland, dan wat ze aangeven bij de kust. Vorige twee winters had ik ook strenge vorst, maar niet zo lang en zoveel als in Limburg of gelijkaardig.
Ik heb verder nog een T. Wagnerianus in een pot staan, maar die de pot is geïsoleerd binnenin met 3cm piepschuim en een laag noppenfolie. Ik hoop op het beste.
Echt benieuwd welke winter het zal worden. :?:
exotisch tuinieren is een filosofie.
koen

31 bedankjes

Re: alles in de kas vandaag.

Berichtdoor p e t e r op 10 okt 2010 21:39

Ik heb vandaag de musa's, de citrussen, Tamarillo met vruchten en tropische Drosera's binnen gehaald. Mijn Cordyline australis, Brugmansia's, Canariensis, Whachingtonia's, Cyathea's zijn nog buiten gebleven zonder afdak. Zij zullen de lichte nachtvorst wel zonder schade doorkomen hoop ik.
Met de basjoo's wacht ik ook nog even.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 10 okt 2010 22:11

Hoi, deze vorst is enkel nachtvorst! Dus kortstondig en kan zeker nog geen kwaad aan boomvarens ! Dus laat ze rustig staan, over andere planten durf ik dat niet met zekerheid te zeggen Maar denk toch wel dat de meeste palmen dit wel aankunnen, het is vrij droog met een lage luchtvochtigheid! ze kunnen nog lang genoeg binnen of ingepakt!
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 10 okt 2010 23:19

Aangezien het kwik overdag nog behoorlijk oploopt blijft bij mij voorlopig het meeste nog buiten. ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor draco op 11 okt 2010 02:36

alles staat bij mij nog buiten in pot of volle grond
en dan spreek ik over , maurelli , sikkemensis , citrusboompjes , velutina , lasiocarpa , peperplantjes , strelitzia , ravenela m , olijfboompje , citroenboompje , paprikaplant , vijgenboompje , musa helens hybrid , cycas revoluta , ornata en nog andere
er is sprake van "lichte" nachtvorst hier in oost vlaanderen de nacht van dinsdag op woensdag
als alles nu reeds binnen moet of in "winterslaap" dan staan alle planten bijna 6 maand op 1 jaar binnen , en ik wil er toch wel iets langer van genieten
ik denk , hoop , dat ik nog kan wachten tot begin november om alles te overwinteren , want voor deze maand nog ziet het er nog redelijk goed uit ( of het zou erg moeten veranderen )
draco

Berichtdoor koen op 11 okt 2010 13:24

Dag,

De reacties bekijkend, zie ik wel dat ik aan de vroege kant bent, en dat is waar. Ik moet er mee rekening houden dat ik, als de vorst er echt aan komt, misschien geen tijd ga hebben op dat moment om alles vlug binnen te zetten. Ik weet wel dat voor de meeste soorten wat nachtvorst geen kwaad doet, maar ik ben persoonlijk liever wat te vroeg dan te laat ! :D

Ik was overigens nog niet klaar met binnen zetten : vandaag gaan naar de woonkamer :
- Musa accuminata Cavendish
- Alocasia macrorhizoma
- Alocasia calidora
- Hibiscus chinensis
- Ensete ventricosum 'red stripe'
- Ensete ventricosum 'Maurellii'
- Phoenix roebellini
Deze moeten warm overwinnen in de huiskamer, en krijgen dus verder water. Ze moeten er eigenlijk ook wat goed blijven uitzien zodat ze de woonkamer eerder decoreren dan ontsieren.
Mijn Bougainvillea had ik vorig jaar met veel succes binnen overwinterd, maar wegens plaatsgebrek zie ik geen andere keuze dan ze vorstvrij in de kas laten overwinteren. Op die manier ben ik Bougainvillea reeds een paar keer kwijt geraakt, ze verliezen blad en kwamen maar niet op gang in de lente. Misschien weet er iemand hier hoe je een Bougainvillea het beste koud overwintert, met name dan omtrent het geven van water gedurende deze periode.Met Hibiscus chinensis heb ik ook slechte ervaringen wat betreft het overhouden in de kas, deze moet van mij naar de woonkamer.
koen

31 bedankjes

Berichtdoor ick op 11 okt 2010 13:51

Hoi Koen,

Mijn Hibiscus rosa sinsensis staat al sinds ik 'm heb (jaar of 5, 6) 's winters in een onverwarmd kamertje in huis en dat gaat heel goed. Nu wordt het daar nooit heel koud, er zitten verwarmde kamers omheen en bovendien is dit kamertje op het zuiden met de zon er op, zodat het er soms zelfs best (even) warm wordt. Maar als het niet viest, probeer ik er zoveel mogelijk te verluchten door de buitendeur open te zetten. M.a.w. het is daar dus best koud.
Ik ben daarmee begonnen omdat ik de plant tegenkwam in Noord-oost Spanje (Tarragona) waar het 's winters ook niet warm is.

Krijg je als je de plant in april/mei weer buiten zet geen grote terugslag (door van de droge warmte van de woonkamer naar het relatief koude buiten te gaan)?
Dat is bij de manier waarop ik de plant overwinter al enigszins. Het duurt meestal ongeveer een maand voordat de plant het buiten echt weer naar zijn zin heeft.

groet, rick
ick

71 bedankjes

Berichtdoor draco op 11 okt 2010 17:22

koen schreef:Ik was overigens nog niet klaar met binnen zetten : vandaag gaan naar de woonkamer :
- Musa accuminata Cavendish
- Alocasia macrorhizoma
- Alocasia calidora
- Hibiscus chinensis
- Ensete ventricosum 'red stripe'
- Ensete ventricosum 'Maurellii'
- Phoenix roebellini
Deze moeten warm overwinnen in de huiskamer, en krijgen dus verder water. .

zie dat je beide ventricosum's binnen gaat laten verder groeien ????
wou dit vorig jaar ook doen met enkele musa's en ensete's maar ze zijn allemaal lelijk "opgeschoten" , en daarmee bedoel ik dat ze zich steeds naar het licht begonnen toe groeien , dat ze lange en slappe bladeren kregen , en na verloop van tijd ( want je mag toch rekenen op 5 à 6 maand dat ze zullen binnen staan als je nu al begint ) waren het geen mooie planten meer , maar gingen ze 1 voor 1 kapot
denk dat effectief overwinteren een betere manier is voor deze soorten
draco

Berichtdoor wsnbm op 11 okt 2010 18:28

Hallo,

Zou iets meer kunnen vertellen over effectief overwinteren?
Gewoon vorstvrij bewaren en heekl weinig water geven?

Groet,
John
Groet,
John
wsnbm

186 bedankjes

Berichtdoor koen op 11 okt 2010 19:19

zie dat je beide ventricosum's binnen gaat laten verder groeien ????

Ja, ik heb geen keus. Inderdaad maken ze langere bladeren, en schieten ze wat op, maar ze gaan toch de winter er mee door. Na de lente, in mei buiten gezet, worden die winterbladeren uiteraard bruin, maar de nieuwe bladeren zijn weer lekker compact. Vele jaren geleden (twintig jaar), toen je Ensetezaad kon kopen in het Brico, heb ik nog die ensetes in een flat gekweekt, en dat ging echt goed. Iedereen werd jaloers en wou ook zo een. Uiteindelijk moest ik ze bij de vuilniswagen zetten wegens te groot voor de living in die flat. Was me dat een tijd !

Anderzijds heb ik nog ensetes in de kas proberen te overwinteren, maar die zijn weggerot door schimmel en vocht. Misschien mocht ik ze geen water geven ? (de temp. kan wel tot één graad boven nul zakken indie kas als het heel erg koud is).
koen

31 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Nieuws en tips