Actueel Weer overzicht

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor Eduard op 10 jan 2024 11:49

Hier tot -7.1ºC afgelopen nacht, ik heb de Phoenix tenten gecontroleerd, daar vroor het toch wel in! De hoge smalle tent met de N.Z. Phoenix had-3.5ºC, de dikke nieuwe Phoenix -1ºC .Ik heb ervaring met de eerste slanke Phoenix dat deze kortdurig -6ºC verdragen :fluiten:

De boomvarens is op goed geluk net zoals de dikke Cycas die hebben allen een 40watt gloeilamp,
Foto is in de veranda gemaakt waar de vliegenhor nog voorzit!
P1110738.jpeg
P1110738.jpeg (777.89 KiB) 1026 keer bekeken
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10324
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
1003 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor johny op 10 jan 2024 12:37

@ Eduard heb zelfde ervaring hier maar dan met 30 w verwarmingsboer in een +- 80 cm torentje toch te min -2 en buiten -6 de wind heeft hier mee te maken denk ik volgende keer iets meer vermogen
johny
 
Berichten: 821
Geregistreerd: 26 jan 2021 11:25
89 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor Exotic Life op 11 jan 2024 16:29

Axel Amsterdam schreef:Mooi plaatje van het verloop van de kust temperatuur, hoe meer naar Belgie hoe kouder. Zeeland ook niet meer de mildste plek.


Zeeland, het zuidwesten is gemiddeld gezien over een langere periode nog altijd de mildste regio. Deze paar dagen vorst zat het Noordwesten duidelijk beter door een lichte noordwest stroming en dan is het logisch hoe verder daar vandaan hoe kouder. De dooi viel ook vanuit die richting binnen vanochtend.

Hier overigens niets buiten de abnormale bandbreedte kunnen meten, ook geen ijsdagen, al was de tijd boven 0 beperkt tot enkele uren. Ik verwacht bladschade bij de Washingtonia maar de boom is simpelweg te groot geworden om te kunnen beschermen. Het zal iedere winter weer duimpjes draaien worden.

Onderstaand een foto net voordat de kou toesloeg, kroon was al behoorlijk gehavend door de vele wind dit najaar/winter.
Bijlagen
Schermafbeelding 2024-01-11 153739.jpg
Schermafbeelding 2024-01-11 153739.jpg (259.49 KiB) 903 keer bekeken
Exotic Life
 
Berichten: 823
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:06
Woonplaats: Steenbergen (West Brabant)
56 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor Axel Amsterdam op 11 jan 2024 17:09

Prachtig Robbin, ik hoop dat hij het weer redt.

PS Ik dacht dat mildere temperaturen in NW vooral werden veroorzaakt doordat de koude lucht vanuit NO grotendeels over de zee werd aangevoerd in plaats van over land zoals meer ten zuiden van ons.
Axel Amsterdam
 
Berichten: 687
Geregistreerd: 30 aug 2011 22:38
34 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor lapalmeraie op 11 jan 2024 19:43

Mooi man! @Exotic Life
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14414
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor Mate op 11 jan 2024 22:49

Lekkere beer Robbin...ook nog een van je canariensis is altijd welkom ;)

De aloe arborescens lijkt deze periode met een simpel tentje en lichtslangetje een x eromheen gedraaid goed te hebben doorstaan....de palmen zullen we in het voorjaar wel zien :thumb_up:
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2891
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
332 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor PeterHoofddorp op 12 jan 2024 01:38

Mate schreef:Axel volgens mij zit Peter best wel een eindje van mij vandaan..geloof in het oude deel van hoofddorp en ik zit tegen zwaanshoek aan. Sowieso heb ik een beter microklimaat want ik zit ingesloten. Tmin tuin -2.7..in de ochtend bereikt. Momenteel -1.3


Klopt, ik zit meer richting centrum Hoofddorp, eigenlijk Hoofddorp Noord.
Ook hier redelijk beschut voor harde wind en oostenwind, das een voordeel, hele tuin omheind door schuttingen 2m hoog, of gebouwen.
Inderdaad hier ook wel -4, -5 gehad denk ik hoor. Ben benieuwd hoe de palmen en oleanders er door heen zijn gekomen.
Avatar gebruiker
PeterHoofddorp
 
Berichten: 901
Geregistreerd: 04 apr 2021 18:45
Woonplaats: Hoofddorp
86 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor Mate op 12 jan 2024 15:27

Ik doelde met een beter microklimaat ook meer op het feit dat jij een grotere tuin heb en mijn postzegeltuintje wat minder snel afkoelt door de huizen die er vrij dicht opzitten voor en achter :thumb_up:
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2891
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
332 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor Axel Amsterdam op 13 jan 2024 15:08

Rob schreef:
Mate schreef:Axel heb jij iets ingepakt?


Hi Matko, ja, ik heb afgelopen jaar vrij veel verschillende echeverias, agaves, cacti en aloes geplant. Het experiment is om geen enkel dakje tegen regen te doen maar ze wel vorstvrij te houden. Dus nu fleece doeken er over met een warmtekabeltje er onder. De butia stond naast een notocactus warasii en een echinocactus grusonii, dus heb ik ook meteen de kabel om het groeipunt van de butia gewikkeld. Gelukkig heeft die geen naalden. De brahea armata is onbeschermd. De chamaedorea elegans heeft een noppenfolie wikkel zonder warmtekabel. De bougainvillea heeft een noppenfolie hoes van 2,5 meter om zijn stam met een warmtekabel er in. Die groeit daar al jaren.

Ik moet zeggen dat dat verreweg de meeste succulenten prima omgaan met de natste herfst/winter sinds lange tijd. Slechts een paar kleine uitvallers maar 95 procent is intact, waaronder agave medio picta, aloe ferox, myrtillocactus geometrizans etc. Al die regen met zachte lucht deed ze niets.


Chamaedorea elegans zonder bijverwarming is wel een heftig risico Matko!
De meeste Chamedorea zijn maar heel matig of helemaal niet winterhard, en de verwachtingen zijn daar dan ook niet hoog. Ik ben seifrizzi e.d. al verloren op -1°met vrij droge potten.
Uitzonderingen zijn natuurlijk C. radicalis en C. microspadix die hier nu gewoon onbeschermd buiten staan (de C. microspadix staat zelfs op de noordkant half in de koude wind...).
Mocht die elegans het afleggen - ik heb nog een vrij stevige C. elegans op overschot!


Dank je wel voor het vriendelijke aanbod Rob, al was het aan Matko gericht ;)

Ik heb de Elegans alweer uit de noppenfolie bescherming gehaald. Er is natuurlijk nog niets over te zeggen tot de lente maar ziet er nog goed uit.
Bijlagen
IMG_5427.jpeg
IMG_5427.jpeg (835.75 KiB) 676 keer bekeken
Axel Amsterdam
 
Berichten: 687
Geregistreerd: 30 aug 2011 22:38
34 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor Exotic Life op 15 jan 2024 12:17

Ik heb jarenlang een elegans in Steenbergen tegen de garagemuur aangehad verscholen (beschermd) tussen de andere planten waar ik eigenlijk niets aan deed (aangeplant als opvulling). Had ieder jaar wat bladsterfte maar overleefde prima. Waren uiteraard niet de koudste winters, maar gezien het feit dat deze weinig verdragen was het ieder voorjaar weer een grappige verrassing.
Exotic Life
 
Berichten: 823
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:06
Woonplaats: Steenbergen (West Brabant)
56 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Nieuws en tips

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten

cron