Actueel Weer overzicht

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor Eduard op 06 feb 2017 14:22

Hitch schreef:Ik heb deze winter ook niets beschermd door aanhoudende rugproblemen is het er gewoon niet van gekomen. Nu loop ik soms met de tranen in de ogen door de tuin te kijken naar de planten die het al zeker niet gehaald hebben. Dat is ondertussen al een flinke lijst geworden. :?


Heb je de kuipplanten ook niet gestalt? ik heb ook rugklachten! Maar vind toch wel goede oplossingen de planten op hun plek te krijgen, soms wel met extra man kracht, dat gaat niet op een andere manier :fluiten:

Hoop toch dat de schade meevalt in je tuin.

Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10318
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
1001 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor Hitch op 06 feb 2017 15:23

Jawel, de kuipplanten staan netjes en warm in de serre. Heb wel de pech gehad dat de verwarming in de serre een nachtje is uitgevallen en er dus lichte vorst (denk -2) is geweest waardoor ik een pak veren kwijt ben van de boom- en andere varensoorten die er staan maar dat komt wel weer goed al zal het een tijdje duren voor veel ervan terug om aan te kijken zijn. Sommige hebben dan weer helemaal geen schade dus het is niet zo dat ik niets meer over heb.
Alle Livistonasoorten die ik in volle grond heb staan zijn compleet rot tot diep in de kern. Washingtonia filifera is volledig bruin (speren zitten nog wel vast maar daar heb ik toch geen hoop meer in), Cyathea smithii had ik enkel een bigbag overheen getrokken. Alle bladeren ros, lijkt me vrijwel zeker hopeloos. Phoenix canariensis helemaal bruin, speren zitten wel nog vast maar ook dat word de container op in het voorjaar lijkt me. Cycas revoluta alle bladeren helemaal geel. Nog een 4 tal andere palmsoorten die ik vorig jaar had uitgeplant waarvan ik op voorhand wist dat ze amper iets konden hebben maar die ik goed en verwarmd ging beschermen zijn natuurlijk allen pap.
Trithrinax campestris is helemaal bruin geworden. Dit is me een beetje een raadsel want die staat hier toch al 3 jaar in volle grond en die heb ik nog nooit beschermd. Een winter als de huidige zou daar helemaal geen probleem voor mogen zijn dus ik weet echt niet wat daarmee aan de hand is. Zijn speren zitten echter nog wel vast dus ik hoop toch nog op een klein mirakel. Wat me ook tegenvalt is de Lophosoria quadripinnata welke ook helemaal ros is geworden en geen blad meer over heeft. Deze zou toch heel wat meer moeten kunnen hebben dan die -6°C dat het hier geweest is? Het enige waar ik op moest letten was dat er absoluut geen sneeuw op de bladeren mocht blijven liggen was me gezegd en dat is dus niet gebeurd. Daar heb ik goed op gelet. Ach ja, het is wat het is maar ik begin volgende lente gewoon met nieuwe aanplantingen en eigenlijk heb ik nog genoeg gereed staan om de komende gaten meteen terug op te vullen dus ik klaag niet. Het is gewoon jammer.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor draco op 06 feb 2017 16:17

Ik heb Lophosoria quadripinnata (zone 9 volgens Martin Richard) jarenlang in de tuin gehad en meestal ging het blad 's winters tegronde. Dat pleegt toch een aanslag op het herstelvermogen van deze varen. Ook Woodwardia orientalis en Todea barbarea ondervinden dit probleem. Todea verliest al na -5°C het blad alhoewel een tweede plant die zeer beschut staat achter de kas tot nu toe groene veders heeft behouden. De Woodwardia en de Lophosoria houd ik sinds de teleurstellende ervaringen weer als kuipplant aan. Dan worden ze weer het aanzien waard.
Dicksonia antarctica die bij wijze van proef in de tuin staat, wordt beschermd door een omgekeerde kuip gevuld met droog blad. Mijn vroegste ervaring met deze boomvaren liep uit op een kostelijke teleurstelling toen het al tijdens de eerste overwintering -17°C werd (1997).
Voor groeneblijvende exoten wordt het een koude week met name vanwege de voorspelde windkracht.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor Hitch op 06 feb 2017 18:42

Idd Woodwardia orientalis en Todea barbara staan hier nu sinds vorige lente ook uitgeplant en beiden hebben ook geen blad meer over wat ik flink teleurstellende resultaten vind gezien het hier als laagst gemeten t° -6.5°C is geweest. Ben benieuwd of ze nog gaan terugkomen als het (eindelijk) lente word.
Ik ben die winters zo kotsbeu...
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor draco op 06 feb 2017 18:55

Hitch schreef:Idd Woodwardia orientalis en Todea barbara staan hier nu sinds vorige lente ook uitgeplant en beiden hebben ook geen blad meer over wat ik flink teleurstellende resultaten vind gezien het hier als laagst gemeten t° -6.5°C is geweest. Ben benieuwd of ze nog gaan terugkomen als het (eindelijk) lente word.
Ik ben die winters zo kotsbeu...


Beide soorten hergroeien vanuit respectievelijk het kruipende en horstvormende rhizoom. Bij Woodwardia orientalis is dat al zeer vroeg wat de nieuw uitgelopen veders kwetsbaar maakt voor nachtvorst. In 2012 liep deze varen al in januari uit waarna de strengste winter sinds jaren volgde. Die zomer hadden veel varens moeite met 't herstel o.a. ook Woodwardia unigemmata en Blechnum chilense. Todea barbara loopt relatief laat uit hetgeen in dit verband gunstig is. Hier ligt deze verscholen onder een dikke laag blad.
Laatst bijgewerkt door draco op 09 feb 2017 01:45, in totaal 1 keer bewerkt.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor Hitch op 06 feb 2017 19:30

Blechnum chilense was ik nog vergeten te vermelden... Deze heeft ook geen blad meer over terwijl hij toch strengere winters voorheen overleefde maar ik hoop op hergroei en ik had 'm ook verplant vorig jaar waarbij ik moet vermelden dat hij het niet zo goed deed op zijn nieuwe plaatsje in de tuin. Voorheen stond hij in de gloeiende zon vanaf de middag en daar deed hij het goed (zo lang ik hem verzoop), nu staat hij halfschaduw en daar lijkt hij het erg moeilijk te vinden.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor Jozef op 06 feb 2017 19:36

Hitch heb je een paraplu over je Trithrinax campestris gezet? Ergens heb ik gelezen dat je deze in de winter droog moet houden. Hier heb ik dat gedaan en het lijkt goed te gaan. doe dat anders alsnog met tape aan een stuk hout of bamboe?
Jozef
 
Berichten: 3534
Geregistreerd: 15 dec 2013 10:25
Woonplaats: Kaatsheuvel
604 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor Jozef op 08 feb 2017 18:11

Net klaar met alles weer in te pakken in de verwachting dat we 14 dagen vorst krijgen en nu is de weersverwachting weer bijgesteld.
Op een dag op 4 na gaat het enorm meevallen, volgende week eerder dubbele cijfers in de plus. Pfff
Ik wou dat ik rijk was en veel personeel had. :lol:
Jozef
 
Berichten: 3534
Geregistreerd: 15 dec 2013 10:25
Woonplaats: Kaatsheuvel
604 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor lapalmeraie op 08 feb 2017 21:38

haha :lol: Hier ook!
Nu niet alles, de helft dus zo'n goeie 20min werk aangezien alles nog klaar lag.
Die -4°C vond ik toch net wat te nipt voor de Cycas, Cyathea maar ook de Washy's die al een klap kregen. Het zag er naar uit dat het een week of twee kon blijven zitten maar niet dus. Zondag kan het er weer af. Ja Jozef, die net wel/net niet temperaturen zijn het hatelijkst. Die geven het meeste twijfel én werk :?
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor Dennis_S op 08 feb 2017 22:07

Ja, het is wat dat West-Europese weer. Persoonlijk blijft alles hier gewoon in de verpakking zeg maar tussen begin december en eind maart. Of het nu mooi weer is of niet en daar is de bescherming ook op afgestemd. Het is natuurlijk geen porum/ziet er echt niet uit dat tentenkamp, maar ik weet wel dat ik er drie maanden geen omkijken naar heb en de boel er waarschijnlijk weer goed uitkomt.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Nieuws en tips

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 106 gasten