Zaailingen verzenden?

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Zaailingen verzenden?

Berichtdoor Pater-ik op 10 okt 2009 13:22

Hallo,
Zoals de meesten wel zullen weten ben ik bezig om strelitzia zaailingen te laten overkomen vanuit Duitsland. Nu is het echter zo dat de persoon deze opstuurt in de potjes waar ze in gekiemd zijn, dat betekent dus met potgrond en al. Dit lijkt mij een dure aangelegenheid. Heeft er iemand een beter alternatief en eventueel ondersteunt met foto's? Dit kan dan eventueel in het topic tips en suggesties geplaatst worden.
Mij lijkt het meer evident om zonder potgrond te versturen. Maar hoe is dan de beste manier?
Laat jullie maar eens gaan of laat de experts onder jullie maar spreken.
Grtjs,
Patrick
Avatar gebruiker
Pater-ik
 
Berichten: 546
Geregistreerd: 05 maart 2009 11:27
Woonplaats: Liedekerke
23 bedankjes

Re: Zaailingen verzenden?

Berichtdoor lapalmeraie op 10 okt 2009 15:14

Hoi Patrick

Ik ben zeker geen expert hoor, maar heb inmiddels toch al wat plantjes verzonden ;)
Bij het verzenden met pot heb ik zelf slechtere ervaringen omdat deze verzendwijze vaak langer duurt. Iets dat je beter niet kunt hebben met planten hè. Zo zijn er ooit eens 2 mooie Ravenala's gesneuveld bij het verzenden omdat het pakketje zoek raakte en uiteindelijk pas werd afgeleverd na 2 weken... doodzonde :cry:

Ik prefereer dan ook de verzending via een beschermde enveloppe: het zogenaamde "bare-rooted".
Hiervoor haal ik de plantjes eerst voorzichtig uit hun pot. Vervolgens schud ik zoveel mogelijk potgrond van de kluit af. Ik laat nog wel een klein beetje zitten ter bescherming van de wortels.
Daaromheen bind ik vochtig keukenpapier en vervolgens pak ik het geheel in, in aluminiumfolie. Daar tussen steek ik dan ook iets stevigs zodat de plant niet dubbelgevouwen wordt tijdens de verzending.

Hiermee heb ik toch wel goede ervaringen.
Zo heb ik eventjes terug bijvoorbeeld nog 2 Strelitzia nicolai's naar arpad (Duitsland) gezonden en die waren goed aangekomen. Bovendien is deze verzendwijze ook heel goedkoop.

Palmen zijn trouwens wel veel sterker dan banaan-achtigen.
In het zoekgeraakte pakketje zaten ook enkele palmen: die zagen er zelfs na 2 weken in een donkere doos nog prima uit ;)

Vriendelijke groeten
LP
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Zaailingen verzenden?

Berichtdoor Christophe op 10 okt 2009 15:39

Onlangs heb ik zaailingen naar Engeland verzonden. Het kostte 9,6€ wat nog meeviel. Ik plant de planten in zo klein mogelijke potjes. Rond de potjes span ik een overschot van groene beckaert draad. Dit is erg stevig. Vervolgens zet ik de potjes (met de beckaert draad eromheen) in een doos en vul ik de doos met proppen oud krantenpapier. Dit werkt goed en het is een prima manier om van je oud papier af te geraken 8-)

De andere manier is zoals La Palmeraie heeft omschreven. Dit werkt ook goed, maar is minder stevig/veilig. Als de plantjes niet goed aankomen, dan stuur ik meestal gratis een tweede pakketje op (ze moeten wel eerst een foto doorsturen natuurlijk) maar ik heb er al goede ervaringen mee. Als je echter zulke dure plantjes uit Duitsland laat komen, zou ik toch voor pakketpost opteren als de verzendkosten niet boven de 10/15€ zou liggen.

Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Zaailingen verzenden?

Berichtdoor Pater-ik op 10 okt 2009 16:28

Hallo,
De verzenkosten zouden € 32,00 hebben gekost met DHL, nogal duur niet? Ik heb de methode laten gebruiken van LP en de verzendkosten bedragen nu € 17,00 verzekerd, toch al een stuk minder. Het scheelt toch al een slok op een borrel :lol:
Misschien de volgende keer iemand iets verstuurd naar het buitenland eens de stappen vastleggen op foto en dit dan hier op het forumplaatsen?
Grtjs
Patrick
Avatar gebruiker
Pater-ik
 
Berichten: 546
Geregistreerd: 05 maart 2009 11:27
Woonplaats: Liedekerke
23 bedankjes

Re: Zaailingen verzenden?

Berichtdoor Christophe op 10 okt 2009 16:50

Ik moet binnenkort zaailingen naar Florida verzenden en zal dit doen voor je. Het betreft een donatie van zaailingen (Chamaerops humilis 'Vulcano' van mij (uit naam van Palmvrienden) aan een botanische tuin.

Ze vertelde me echter dat ik een bepaald certificaat (fytosanitair certificaat) nodig heb, en dat moet ik nog even onderzoeken. Het zou in verband met de verspreiding van ziektes zijn. :?

Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Zaailingen verzenden?

Berichtdoor Pater-ik op 10 okt 2009 17:03

Hey Christophe,
Ik vraag dit niet alleen voor mij hoor, ik vind het interessant voor mensen die zaailingen willen versturen maar niet goed weten hoe en wat. Zo heeft er iedereen iets aan. ;)
Grtjs
Patrick
Avatar gebruiker
Pater-ik
 
Berichten: 546
Geregistreerd: 05 maart 2009 11:27
Woonplaats: Liedekerke
23 bedankjes

Re: Zaailingen verzenden?

Berichtdoor Christophe op 10 okt 2009 18:45

Pater-ik schreef:Hey Christophe,
Ik vraag dit niet alleen voor mij hoor, ik vind het interessant voor mensen die zaailingen willen versturen maar niet goed weten hoe en wat. Zo heeft er iedereen iets aan. ;)
Grtjs
Patrick

Ja hoor ik weet het wel. Zou nog een leuk artikel zijn voor op de Palmvrienden blogs.

Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Zaailingen verzenden?

Berichtdoor peter op 10 okt 2009 19:18

hoi
ik verstuur al mijn zaailingen gewoon zonder pot in een luchtgevulde envelop
gaat prima en kost niet zo veel aan porto
ik haal eerst de pot er af dan de grond eruit spoelen
daarna doe ik om de wortels wat keuken papier en maak ik vochtig
daarom heen een plastic zakje {om de envelop niet nat te maken]
als het om zwakkere plantjes ga doe ik er een stokje langs voorkomt breken
dan in een envelop wat opvullen met papier
moet morgen een pakje maken om naar belgie te versturen zal wat foto,s maken en hier plaatsen
peter
peter
 
Berichten: 392
Geregistreerd: 09 dec 2008 20:18
Woonplaats: arnhem nederland
19 bedankjes

Re: Zaailingen verzenden?

Berichtdoor 123zaden op 10 okt 2009 22:26

Ik vraag me af het niet nog handiger zou zijn om de zaailingen zonder pot en grond in een brievenbus doos te versturen. Zelfde verzendkosten als een luchtkussen enveloppe maar wel de stevigheid en bescherming van een doos.

Iemand ervaring hiermee ?

Wouter
http://www.123zaden.nl voor al je zaden en zaai-accessoires
Avatar gebruiker
123zaden
Bedrijven
 
Berichten: 54
Geregistreerd: 24 jul 2009 15:45
Woonplaats: Oost Souburg
4 bedankjes

Re: Zaailingen verzenden?

Berichtdoor peter op 11 okt 2009 09:36

hoi
hier een paar foto,s zoals beloofd
dit zijn wel iets kleinere zaailingen maar had twee weken terug nog grotere zaailingen naar engeland verstuurt en deze zijn goed aangekomen
P1050799.JPG
grond er af en even iets afgespoeld
P1050799.JPG (89.05 KiB) 4785 keer bekeken

P1050800.JPG
ingepakt met keukenpapier en plastic
P1050800.JPG (87.91 KiB) 4785 keer bekeken

P1050801.JPG
in een envelop
P1050801.JPG (95.14 KiB) 4785 keer bekeken

P1050802.JPG
beschermd met papier
P1050802.JPG (82.85 KiB) 4785 keer bekeken

in een brievenbus doos kan ook maar is weer duurder dan zo een envelop
en ze komen goed aan
peter
 
Berichten: 392
Geregistreerd: 09 dec 2008 20:18
Woonplaats: arnhem nederland
19 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Nieuws en tips

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 120 gasten