Ik ga op reis, wie zorgt voor de planten?

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Ik ga op reis, wie zorgt voor de planten?

Berichtdoor amourath op 26 nov 2009 14:02

Een probleem waar de meesten onder ons al mee te maken gehad zullen hebben: je wilt 2 weken lekker op vakantie, maar wat met de planten thuis? De planten in volle grond overleven dit normaalgezien zonder grote problemen, maar wat met de potplanten en vooral: de kamerplanten?
Hoe lossen jullie dat op?

Ik heb al van die druppelkits gezien, dat lijkt me wel wat, maar die kunnen meestal maar water opslaan voor enkele dagen, en blijven gewoon doordruppen wanneer het stortregent ook. Iemand ervaring mee?
Een andere optie zijn de digitale klokken met regensensor (zo heb ik er al gezien van gardena oa.) die ook een soort druppelsysteem aansturen.
Binnen kan je dat niet echt gebruiken natuurlijk... de kamerplanten dan maar 2 weken buiten op het terras?

Hier ga ik er nog van uit dat het in de zomer is, maar wat putje winter, wanneer veel (dure) planten binnen staan?
Wij hebben een brave buurman die de katten eten geeft, maar planten zijn soms wel delicaat: 2 weken teveel of te weinig water is fataal voor jonge planten bvb.

Alle tips welkom!
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: Ik ga op reis, wie zorgt voor de planten?

Berichtdoor Christophe op 26 nov 2009 14:26

Meenemen op reis ... 8-)

2 weken zijn nu niet onoverkomelijk ...

Je kan misschien instructies geven aan de buurman. Zet er een maatbeker bij, en zeg hoeveel hij precies mag geven. Dit moet wel lukken, niet? Ik geef trouwens in de winter aan veel planten in huis niet elke 2 weken water eigenlijk ... Ook zal de verwarming niet aanstaan als jullie er niet zijn, dus zal het water minder verdampen.

Wat je ook kan doen is je plantjes naar Canna banana brengen. Guus zorgt er dan voor. Dit kost 7.5€/m² per maand, maar voor 2 weken zou ik dit nu niet doen eigenlijk ... Eerder voor de hele winter, zoals ik van plan ben.

Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Ik ga op reis, wie zorgt voor de planten?

Berichtdoor paul op 26 nov 2009 14:46

Hallo,
ik heb een prima buurman... En een behoorlijke vochtigheidsmeter met een voeler van +/- 15 cm. Dus, eerst meten, dan (niet) gieten! s'zomers ligt een Gardena waterdruppelsysteem aan de terrasplanten.
Groeten,
Paul
paul
 
Berichten: 433
Geregistreerd: 23 okt 2008 22:07
28 bedankjes

Re: Ik ga op reis, wie zorgt voor de planten?

Berichtdoor lapalmeraie op 26 nov 2009 14:59

Sommige planten kunnen inderdaad wel even zonder water. We hebben altijd de neiging om meer te geven dan eigenlijk goed is :D
Maar in de zomermaanden kan zoiets inderdaad wel een probleem vormen.
Zo heeft één van mijn Washingtonia filibusta's tijdens een vakantie droog gestaan waardoor hij nu 3 jaar na dato nog altijd zichtbaar kleiner is dan een enkele maanden jonger exemplaar.

Je kunt natuurlijk wel alle regeltjes uitleggen aan de Chinese vrijwilliger, de vraag is of die persoon er ook zoveel tijd voor kan en wil vrijmaken. Dat kun je kwalijk van zoiemand verwachten hè.

Ik heb ooit weleens een setje gekocht voor een "automatische bewatering".
In de set zaten 3 terra cotta koontjes met een dopje. Aan elk dopje zit een slangetje.
Het koontje moet worden bevochtigd en vervolgens gevuld met water. Dan plaats je het dopje erop. Het koontje plaats je vervolgens in de potgrond. Het andere uiteinde van het slangetje hang je in een willekeurig waterreservoir.

Het principe is simpel: de potgrond droogt op en ontrekt hierdoor water aan het koontje. Die zuigt op zijn beurt water aan uit het reservoir.

Ik gebruikte het destijds voor het kweken van trostomaatjes op mijn balkon. Werkte behoorlijk moet ik zeggen. Bovendien is zoiets helemaal niet duur en gewoon verkrijgbaar in het tuincentrum.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes


Keer terug naar Nieuws en tips

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 119 gasten