Even Voorstellen

Nieuwe gebruikers kunnen zichzelf en/of hun tuin hier even voorstellen.

Even Voorstellen

Berichtdoor Wimkoh op 07 mei 2010 01:24

Hallo,

Mijn naam is Wim Kamphuis. Ik woon in het oosten van Nederland en ben een echte tukker.

Toen ik 2 jaar geleden ontdekte dat er winterharde palmen bestonden was ik meteen overdonderd dat je palmen in de hollandse tuinen kunt planten. Sindsdien is mijn interesse naar dit soort planten enorm toegenomen (was toen op internet op zoek naar een palm, zo'n mini computer, zocht dus ook op "palm" en daar kwam ik ze tegen).

Ben overal op internet gaan zoeken hoe je het e.e.a. zelf kunt kweken en kunt laten opgroeien.
Maar daar is veel geduld voor nodig. Heb al een aantal van die super mooie planten thuis in in de
tuin staan. En heb zelf ook al een aantal zaailingen van diverse soorten. Maar heb ook wel planten gekocht omdat je ook wel iets wilt hebben dat er ook als een palm uitziet.

Toen ik echter de boomvarens zag op dit forum van Eduard ben ik ook verzot op dit soort planten.
Heb inmiddels al 3 kleine plantjes aangekocht. Maar ik wil er meer van in mijn tuin. Was sowieso al een varenvriend maar kende alleen de inheemse soorten. Eduard trouwens nog bedankt voor al je info!

Nou dat was het dan.

Groet Wim
Laatst bijgewerkt door Wimkoh op 14 mei 2011 00:12, in totaal 1 keer bewerkt.
Wimkoh
 
Berichten: 345
Geregistreerd: 05 mei 2010 18:38
Woonplaats: Denekamp (overijssel) Nederland
33 bedankjes

Re: Even Voorsellen

Berichtdoor erna op 07 mei 2010 07:24

Hallo Wim,

Welkom op dit forum, en inderdaad, Eduard is een echte kenner en liefhebber van boomvarens ! Ook Ro van dit forum kent er veel van, dus vraag maar op !
Welke palmen heb je zoal ?

groetjes en veel plezier,
Erna
erna
 
Berichten: 3305
Geregistreerd: 07 maart 2010 16:14
Woonplaats: Keiem-Diksmuide
374 bedankjes

Re: Even Voorsellen

Berichtdoor amourath op 07 mei 2010 08:51

Welkom Wim! Schitterend hoe je bij de palmen terecht bent gekomen... veel leuker toch dan zo'n gameboy :mrgreen:

Nu vraag ik me af... wat is een tukker? :)
Ik ben op volgende omschrijvingen* gestoten: een broekzak, een geus, een FC Twente-supporter, een zangvogel.

*schrappen wat niet past :lol:
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: Even Voorsellen

Berichtdoor Wimkoh op 07 mei 2010 08:55

Hallo Erna,

Leuk zo snel al een eerste reactie. Had je tuin al gezien, echt prachtig. Maar veel werk net voor de winter met al die verpakkingen. Zelf heb ik niet zon grote tuin, denk aan achter het huis plus minus 40 m2 en voor het huis 30 m2.

Welke planten ik heb ? Een viertal T. fontenei waarvan 3 in de volle grond. De Chamaerops var Cerifera 10 stuks, de bismarkia nobilis 2 stuks en T.Wagnerianus 6 stuks.

Niets spectaculairs, de plant hoogtes verschillen van 30 cm tot 150 cm, moet nog even geduld hebben maar ben ook nog maar net begonnen. Probeer eigenlijk zelf te zaaien. Maar je wilt ook wel eens iets anders dan zaailingen zien.

Verder heb ik hier diverse zaailingen staan T. Princeps en T.Wagnerianus en T. Fontenei en Chamaerops humilis en Sabal minor en Washingtonia filifera, met die laatste ben ik eigenlijk mee begonnen.

Aangezien dat toch allemaal niet in mijn tuin past zal ik er erg veel moeten weg geven.

Ben in maart nog naar Zuid Afrika geweest en daar zijn de zaden gewoon op te rapen of te plukken. Heb ook veel meegenomen. Ook zaden van planten die ik niet ken. Zowel van palmen en bloemenzaden waarvan de Protea toch de mooiste is, denk ik, die groeien daar gewoon in het wild.

Moet maar eens op het forum vragen of iemand ze kent. Dus mijn vragen komen vanzelf wel.

Groet

Wim
Wimkoh
 
Berichten: 345
Geregistreerd: 05 mei 2010 18:38
Woonplaats: Denekamp (overijssel) Nederland
33 bedankjes

Re: Even Voorsellen

Berichtdoor Eduard op 07 mei 2010 12:18

Hoi Wim, leuk dat je er ook bent, nu maak je ons gelijk nieuwsgierig met het geen wat je al verzameld hebt! je hebt al behoorlijk wat staan, misschien later wat foto's?
En kennis hier genoeg, zeker op het gebied van palmen! Maar dat is dan ook de kern hier! gelukkig ook alle andere planten soorten zo dat ieder aan zijn of haar trekken komt! En zo als Erna al aangaf; Ro, super verzamelaar van palmen en boomvarens! Als het om soorten gaat moet je zeker bij hem zijn! En Remko [ Griphus] als het om bijzondere sporen gaat! verder heeft zo ieder zijn inbreng en steken we veel van elkaar op, succes met lezen! Ben je nog even zoet! :P
Gr. Eduard.
Laatst bijgewerkt door Eduard op 07 mei 2010 19:41, in totaal 1 keer bewerkt.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10318
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
1001 bedankjes

Re: Even Voorsellen

Berichtdoor Christophe op 07 mei 2010 13:12

Hoi Wim,

Welkom op het forum! Tja, het zijn inderdaad de boomvarens van Eduard en Ro die m'n liefde voor deze planten ook hebben laten groeien. De verzameltocht is alvast begonnen bij me ;)

Veel plezier op het forum!

Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Even Voorsellen

Berichtdoor willem op 07 mei 2010 16:01

Hallo Wim

welkom op het forum.
willem
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 16 apr 2010 23:04
Woonplaats: Meijel
0 bedankjes

Re: Even Voorsellen

Berichtdoor lapalmeraie op 07 mei 2010 20:54

Welkom erbij :D
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Even Voorsellen

Berichtdoor rabbit op 07 mei 2010 21:15

Hallo Wim,
Allereerst welkom op het forum.
Ik zie dat je uit Denekamp kom,voor mij welbekend we gaan altijd een keer of vier in het jaar naar tuincentrum Oosterik waar je nog als je geluk hebt voor weinig geld mooie planten kunt kopen.
Hier heb ik ook mijn eerste D.Antartica vandaan en sindsdien weer verslaafd geraakt aan boomvarens en andere exoten.
Daarna gaan we altijd lekker Lunchen bij Grand Café de Griffier.
Ik hoop dat je zoals ik op dit forum veel informatie zal opdoen.

Groet,
Bert
Roept de koekoek in mei,dan is april voorbij.
Avatar gebruiker
rabbit
 
Berichten: 536
Geregistreerd: 21 jun 2009 20:46
6 bedankjes

Re: Even Voorsellen

Berichtdoor Patty op 08 mei 2010 14:44

Hallo Wim,
Welkom op dit forum! We hebben hier allemaal last van deze "ziekte", lees dit maar eens:......
cgdn.jpg
cgdn.jpg (81.93 KiB) 3563 keer bekeken


groeten Patty
Patty
 
Berichten: 556
Geregistreerd: 07 apr 2009 19:48
Woonplaats: Oosterhout, Gelderland
29 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Even voorstellen?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten

cron