hallo weer iemand erbij

Nieuwe gebruikers kunnen zichzelf en/of hun tuin hier even voorstellen.

hallo weer iemand erbij

Berichtdoor kris op 12 jun 2010 11:42

Hallo allemaal!
Ik ben Kris en ik ben stilletjesaan onze stadstuin (op het zuiden) aan het "mediterraniseren": dit jaar een vijgenboom, en wat suggesties uit een boek van een Nederlands-Limburgse kweker (Bastien of zo), vorig jaar een Kiwi, daarvoor een olijfboom en oleander in pot, wat cistussen, lavendel, rozemarijn, oregano, laurier, thijm, druiven, salie, ...

De olijfboom heeft vorig jaar een tiental olijven opgebracht, maar ik die heb ik te laat geoogst (wanneer moet dit eigenlijk?).

De kiwi doet het goed (nog geen vruchten, maar hij/zij is te jong en daardoor heb ik dit forum ontdekt want ik weet nog niet goed genoeg hoe ik die moet snoeien).

De cistussen overleven maar niet florissant, ik denk dat ze te nat staan, leemgrond is niet echt ideaal.

De druivelaar start ieder jaar goed, maar zwakt af de bladeren worden geel en bruin, rond augustus/september en de (overvloedige) druiven rijpen niet goed, ze verdorren voordat ze rijp zijn. gaat blijkbaar beter met magnesium rijke meststof.

Een palmboom zou nog leuk zijn, maar we hebben niet echt veel plaats meer. Misschien een soort dwergje als dat bestaat.
zo dat was het voor te beginnen.

Kris.
kris
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 12 jun 2010 09:15
0 bedankjes

Re: hallo weer iemand erbij

Berichtdoor Christophe op 12 jun 2010 13:06

Hey Kris,

Welkom erbij! :D

Over het algemeen groeit een palmboom niet zo hard hoor. Hoe hoog mag hij worden? En hoe breed? Zie je liever vederbladeren (bv. Phoenix) of waaierbladeren (bv.Trachycarpus)

Ik had dit vorig jaar ook dat m'n druiverlaar zoals elk jaar goed start, maar sommige druiven rot werden alvorens ik ze kon oogsten. Zou dit zwartrot kunnen zijn?

Meer informatie druiven ziektes: http://www.houtwal.be/vakartikels/besvruchten_morus_sambucus_vitis/druiven-ziekten.htm

Verder snijd ik ook sommige trossen af zodat de andere trossen dikker worden. Je kan ook per tros de kleinste druiven ervantussen knippen, maar dat is een monnikenwerk ;)

Veel leesplezier op het forum!

Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: hallo weer iemand erbij

Berichtdoor Eduard op 12 jun 2010 17:02

Welkom op dit mooie forum, en veel lees en kijk plezier!
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10318
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
1001 bedankjes

Re: hallo weer iemand erbij

Berichtdoor lily-anne op 13 jun 2010 10:09

Welkom Kris ,
ik heb ondervonden dat je de vijgen kan oogsten als ze dik zijn en mooi op kleur en als ze een klein beetje gaan hangen in plaats van omhoog of plat staan .Je zal het proefondervindelijk wel leren wanneer ze best smaken
groetjes
Lily-Anne
Avatar gebruiker
lily-anne
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 09 maart 2010 10:31
Woonplaats: Sint-Niklaas (oost-vlaanderen)
13 bedankjes

Re: hallo weer iemand erbij

Berichtdoor lapalmeraie op 15 jun 2010 15:58

Welkom erbij :D

Misschien is een Chamaerops wel iets voor jou?

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: hallo weer iemand erbij

Berichtdoor poohke1 op 16 jun 2010 11:54

Dag Kris,

van harte welkom op dit forum.

Voor je palmboomprobleem raad ik eveneens zoals Niek hierboven vermelde een Chamaerops Humilis aan. Dit is een dwergpalm met zéér sterk blad en kan temp. van -13°C aan. Groeit trager dan een trachycarpus. Hij steekt in het begin veel energie in de vorming van een goed wortelgestel en de vorming van zijstammetjes. Dit zorgt voor een vrij compacte groei.

Zo zie je dat er altijd wel een oplossing is.

Ik wens je verder véél exotenplezier toe.

Groeten,
Davey.
Avatar gebruiker
poohke1
 
Berichten: 90
Geregistreerd: 05 feb 2010 13:33
Woonplaats: Hulshout
2 bedankjes

Re: hallo weer iemand erbij

Berichtdoor Patty op 16 jun 2010 13:50

Hallo Kris,
welkom op dit forum, veel lees- en leerplezier toegewenst. Anders dan de naam van dit forum doet vermoeden, zijn er hier ook mensen die zich niet bezig houden met palmen (zelf ben ik daar een goed voorbeeld van) maar met andere exotische planten. En dat maakt ook niet zoveel uit, diversiteit maakt het forum alleen maar interessanter.

groeten Patty
Patty
 
Berichten: 556
Geregistreerd: 07 apr 2009 19:48
Woonplaats: Oosterhout, Gelderland
29 bedankjes


Keer terug naar Even voorstellen?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 36 gasten