Hallo

Nieuwe gebruikers kunnen zichzelf en/of hun tuin hier even voorstellen.

Re: Hallo

Berichtdoor Jungle op 15 mei 2009 12:37

Wow, prachtige tuin, proficiat! En laat snel iets weten wanneer je website klaar is hé.
Avatar gebruiker
Jungle
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 14 maart 2009 23:14
Woonplaats: Jette
0 bedankjes

Re: Hallo

Berichtdoor lapalmeraie op 15 mei 2009 12:39

Mooi hoor!
En hoe bescherm je de Phoenix en Washingtonia precies?
Want zulke grote jongens beschermen lijkt me toch niet niets ;)

Vriendelijke groeten
La Palmeraie
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Hallo

Berichtdoor Exotic Life op 15 mei 2009 19:17

Jungle schreef:Wow, prachtige tuin, proficiat! En laat snel iets weten wanneer je website klaar is hé.


Doe ik. Ik hoop hem echt zo spoedig mogelijk de lucht in de hebben, aangezien ik vanaf dat moment wat meer wil besteden aan reclame en aangezien internet in onze huidige maatschappij de meest gebruikte media is. :)

De link is zowiezo www.exoticlife.nl , ik laat wel weten wanneer hij in de lucht is.

Robbin
Exotic Life
 
Berichten: 823
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:06
Woonplaats: Steenbergen (West Brabant)
56 bedankjes

Re: Hallo

Berichtdoor Exotic Life op 15 mei 2009 19:24

lapalmeraie schreef:Mooi hoor!
En hoe bescherm je de Phoenix en Washingtonia precies?
Want zulke grote jongens beschermen lijkt me toch niet niets ;)

Vriendelijke groeten
La Palmeraie


Hoi,

Beide worden in princiepe hetzelfde behandeld en beschermd. De bladeren worden omhoog gebonden en dan komt er om de plant zelfs een soort van "eigen huisje" te staan die de palmen droog houdt gedurende de wintermaanden. Ik wikkel rondom stam vanaf de grond tot aan het groeipunt zo'n lichtslang van de kerst die ik zelf aan doet wanneer ik het nodig acht of vind. In feite was deze winter de eerste keer sinds 2004 echt noodzakelijk. Het "eigen huisje" is zo gemaakt dat er delen "open" gezet kunnen waardoor er goed gelucht kan worden.

Na afgelopen winter hadden beide wel bladschade ondanks de bescherming, welke ik van de Phoenix het langs zal blijven zien. De Washingtonia groeit zo snel dat dit aan het eind van de zomer al niet meer te zien zal zijn. Ik doe namelijk halverwege het jaar altijd de onderste bladeren eraf en vervolgens tegen de winter nog wat eraf om het beschermen makkelijker te maken.

Uit testen bleek dat de lichtslang de temperatuur 2-4 graden hoger houdt bij het groeipunt dan de buitentemperatuur. Echter hoe meer van het groeipunt af hoe snel minder het effect wordt, vandaar waarschijnlijk ook de lichte bladschade. In feit met deze bescherming kunnen deze twee soorten in een normale winter prima overleven zonder enkele schade.

Ik zal van het weekend eens wat foto's op het forum neer zetten van de groei die ze hebben doorgemaakt sinds ze geplant staan (schrikbarend snel achteraf gezien), en zal ook wat foto's laten zien hoe ze er nu bij staan, en gelijk wat beschermingsfoto's.

Robbin
Exotic Life
 
Berichten: 823
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:06
Woonplaats: Steenbergen (West Brabant)
56 bedankjes

Re: Hallo

Berichtdoor Christophe op 15 mei 2009 19:32

Ik ben echt super benieuwd naar de foto's! Ik heb nog een lege border die ik graag wil opvullen met wat mooie palmen, en nu ik weet dat het niet onmogelijk is om ook een Phoenix of Washingtonia in de volle grond te planten, is de keuze meteen veel groter. ;)

Groeten,
Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Hallo

Berichtdoor Exotic Life op 15 mei 2009 19:34

Nog wel leuk om te vermelden lijkt me, persoonlijk denk ik dat het beter is wanneer er geexperimenteerd wilt worden met een Washingtonia beter een robusta te proberen. Ik experimenteer, observeer en concludeer nu al enkele jaren met Washingtonia's en in feite komt filifera slechter uit de bus op zaailing stadium al en heeft een veel trager hersteld vermogen.

Ik ben een document aan het schrijven met alle bevindingen en ervaringen wat ik heb opgedaan met Washingtonia. Wanneer dit klaar is kom ik het hier wel eens posten. Overigens loopt er nu nog 1 experiment en dat zijn 3 volwassen zaailingen/jonge planten van de robusta, filifera en filibusta. Deze worden nu groter gekweek en gaan nog 1 keer de volle grond in om wat mee te experimenteren, daarna wordt het tijd voor een andere palmsoort. Van deze 3 lijkt opnieuw de filifera alweer naast de boot te vallen na een tijd vochtig in de kas te staan heeft deze het ternauwernood gered.

Robbin
Exotic Life
 
Berichten: 823
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:06
Woonplaats: Steenbergen (West Brabant)
56 bedankjes

Re: Hallo

Berichtdoor Exotic Life op 15 mei 2009 19:36

Christophe schreef:Ik ben echt super benieuwd naar de foto's! Ik heb nog een lege border die ik graag wil opvullen met wat mooie palmen, en nu ik weet dat het niet onmogelijk is om ook een Phoenix of Washingtonia in de volle grond te planten, is de keuze meteen veel groter. ;)

Groeten,
Christophe


Klopt,

Niet onmogelijk maar wel met bescherming en uiteraard je wintertemperaturen en standplaats. De mijne staan bijvoorbeeld vol in de zon de hele dag door. Zonder bescherming kan het misschien enkele jaren goed gaan maar legt de palm uiteindelijk toch het loodje, of met zo'n winter als de laatste na 1 jaar al.

Robbin
Exotic Life
 
Berichten: 823
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:06
Woonplaats: Steenbergen (West Brabant)
56 bedankjes

Re: Hallo

Berichtdoor Exotic Life op 20 mei 2009 16:43

De website is enkele dagen geleden in de lucht gegaan.
Exotic Life
 
Berichten: 823
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:06
Woonplaats: Steenbergen (West Brabant)
56 bedankjes

Re: Hallo

Berichtdoor Christophe op 20 mei 2009 18:25

Proficiat met de website!

Je kan een link naar je website aan je berichten op dit forum koppelen.

Ga hiervoor naar Gebruikerspaneel -> Profiel -> Wijzig onderschrift

Zet daar de url in en klik op 'Opslaan'. Dan zal je zien dat onder elk bericht de URL verschijnt zoals bv. de URL onder dit berichtje.

Veel succes!
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Hallo

Berichtdoor Exotic Life op 23 mei 2009 22:26

Thanks, is gelijk gebeurd. :D
Exotic Life
 
Berichten: 823
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:06
Woonplaats: Steenbergen (West Brabant)
56 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Even voorstellen?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 36 gasten