Yucca recurvifolia - allemaal omgevallen

In de agave en yucca rubriek kan je terecht met alle vragen in verband met je agave en yucca's.

Yucca recurvifolia - allemaal omgevallen

Berichtdoor lapalmeraie op 26 jan 2026 13:10

PV-en

Kleine "verrassing" afgelopen weekend, alle Yucca r. lagen plat in de tuin.
Niet ontworteld, niet rot maar gewoon doorgezakt onder het gewicht van de kroon.
Wel opvallend dat ze allemaal platlagen, lijkt dus wel door het seizoen te komen?

Wat is jullie ervaring hiermee?

Ik ga sowieso dus wat bladsnoei moeten doen waarmee ze misschien nog recht komen?
Anders wordt het rigoureus de machete erin en weer vertrekken van een stompje :roll:

IMG_1965.jpeg
IMG_1965.jpeg (205.68 KiB) 718 keer bekeken
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

862 bedankjes

Re: Yucca recurvifolia - allemaal omgevallen

Berichtdoor de Haan op 26 jan 2026 22:45

Je kan er ook een steun bij zetten.
de Haan

40 bedankjes

Berichtdoor Lagarto op 27 jan 2026 00:09

Bij mij ook eentje ja, met minder stam dan de jouwe.... Ik verbaasde me al, lijkt het zelfde aan de hand. De overige staan gewoon nog overeind.
Lagarto

49 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 27 jan 2026 08:29

de Haan schreef:Je kan er ook een steun bij zetten.

Ja natuurlijk maar is minder mooi en die dingen groeien als onkruid. :lol:
lapalmeraie

862 bedankjes

Berichtdoor draco op 07 feb 2026 13:43

Hier gebeurde het voor de tweede keer dat Yucca gloriosa variëgata omviel. Deze Yucca is waarschijnlijk een hybride van Yucca gloriosa en Yucca recurvifolia. De zuivere gloriosa is niet winterhard.
De eerste keer een paar geleden heb ik de plant overeindgetrokken en tussen 2 bomen gespalkt. Deze winter had ik verzuimd om de spanning van de bedrading te controleren. Bijgevolg bezweek de Yucca met inmiddels een langere stam opnieuw en lag plat onder het gewicht van de sneeuw. Nu heb ik er een paal naast gezet en kleine scheurtjes in de stam preventief met boombalsem besmeerd.
Boombalsem wordt doorgaans afgeraden bij bomensnoei maar voldoet prima bij stambeschadigingen van monocotylen omdat de bast ervan stationair blijft en een meristeemlaag voor secundaire groei en wondherstel onbreekt. Ik heb zo met succes een stambeschadiging van Yucca rostrata afgedicht. Wel is het raadzaam om de beschadigde plek vooraf goed te laten opdrogen.

ad. Yucca gloriosa vormt doorgaan geen serieuze stam omdat er na de bloei clustervorming optreedt. Dit exemplaar heeft nog nooit gebloeid, vermoedelijk door te weinig direct zonlicht.
Bijlagen
Yucca gloriosa.jpeg
Yucca gloriosa.jpeg (466.7 KiB) 170 keer bekeken
Yucca gloriosa stam.jpeg
Yucca gloriosa stam.jpeg (413.41 KiB) 170 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

716 bedankjes

Berichtdoor draco op 08 feb 2026 19:49

Over de mogelijke oorzaak van het knakken van de stam kun je denken aan een verlaagde turgor. De stam is in feite een holle schacht gevuld met een mergweefsel van taaie vezels en vaatbundels. De waterdruk (turgor) draagt bij aan de stevigheid. In de winter bij vriezend weer met een lage luchtvochtigheid zal de verdamping toenemen, terwijl de wateropname via de wortels geringer is. Hierdoor zal de turgor in de stam afnemen.
Ik verwacht danook dat de turgor na de winter herstelt als de opname en verdamping van water weer in balans zijn. De vorige keer was dat hier tenminste zo en stond de Yucca in de zomer weer strak overeind. Preventief 's winters stutten is aan te raden.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

716 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 09 feb 2026 15:08

Dat denk ik ook Han. Ben wel benieuwd of je in de zomer inderdaad de tutor weer kunt verwijderen?

Ik heb er hier de machete ingezet en de toch wel serieuze exemplaren gratis aangeboden op 2ehands.be

Ze stonden toch niet heel tactisch in een vrij smalle doorloop.
Is zo weer plaats voor iets nieuws :D
lapalmeraie

862 bedankjes

Berichtdoor Mate op 10 feb 2026 09:52

En zo hebben we weer wat op kunnen steken dankzij Han's onuitputtelijke kennis over planten :thai:
Thanks Han :thumb_up:
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate

364 bedankjes

Keer terug naar Agave en yucca