Yucca hoekje aangelegd

In de agave en yucca rubriek kan je terecht met alle vragen in verband met je agave en yucca's.

Yucca hoekje aangelegd

Berichtdoor draco op 12 apr 2013 11:35

Na een aantal succesvolle buitenoverwinteringen van de Yucca 's rostrata en thompsoniana heb ik een hoek op het Zuidwesten opnieuw ingericht met diverse Yuccasoorten. De planten staan in de aanwezige grond een zanderig rul kleimengsel op een vrij droge plek onder een overhangend dakdeel. Voor de meeste planten is deze plek te droog tenzij ze 's zomers geregeld een extra plens water krijgen. Voor Xerofyten is dit wel de meest gunstige lokatie. Er staan nu behalve de genoemde soorten een Yucca linearifolia en verschillende laagblijvende varianten zoals Yucca filamentosa 'Bright Edge', Yucca flaccida 'Golden Sword' plus een hardbladige intens blauwe soort waarvan de naam ontbreekt. Mogelijk betreft het een jonge rigida of een kruising daarvan met rostrata. Yucca gloriosa 'Variëgata' en dito 'Bright Star' staan elders op een droge zandheuvel. Op de meest beschutte plek heb ik een jonge Yucca aloifolia 'Purpurea' gezet. Volgens sommige bronnen zou dit een hybride zijn van Y. desmettiana. In de kas staat verder nog een kleine Agave neomexicana paraat om bij dit experiment te worden gevoegd.
Bijlagen
Yucca_looka.jpg
Yucca_looka.jpg (109.84 KiB) 2541 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Yucca hoekje aangelegd

Berichtdoor lapalmeraie op 12 apr 2013 15:22

Mooi! :)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Yucca hoekje aangelegd

Berichtdoor Hitch op 12 apr 2013 17:52

Yucca rigida (al dan niet gekruist met wat anders) is extreem gevoelig voor vocht en verplanting heb ik al mogen ondervinden. Mijn exemplaar stond vorig jaar in kuip, kreeg geen water behalve hemelwater maar vorige zomer is het een lange periode erg nat geweest en gevolg was dat toen ik de plant terug naar de serre wilde brengen in het najaar de stam helemaarot was. Wees daar dus extra voorzichtig mee en al helemaal in de winter.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Yucca hoekje aangelegd

Berichtdoor Dalmatee op 12 apr 2013 18:56

Geweldig stukje en goed over nagedacht.

Geniet ervan.

Groetjes.
Dalmatee
 
Berichten: 288
Geregistreerd: 11 dec 2012 18:51
5 bedankjes


Keer terug naar Agave en yucca

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 31 gasten