yucca gloriosa Variegata - stam te hoog en valt om

In de agave en yucca rubriek kan je terecht met alle vragen in verband met je agave en yucca's.

yucca gloriosa Variegata - stam te hoog en valt om

Berichtdoor marijkep op 24 jun 2010 12:24

Dag allemaal, ik heb me suf gezocht op het internet naar een oplossing, maar niet gevonden.

We hebben een grote yucca glorios variegata in de tuin staan. De onderste bladeren worden steeds bruin, dus halen we die eraf. Maar nu is de stam zo hoog aan het worden, dat hij dreigt om te vallen, en we hem met een touw aan de muur moesten vastmaken. Maar hij blijft maar hoger worden.
Bestaat hier een oplossing voor? Moet hij dieper in de grond gezet worden?

En dan nog een vraagje, aan de wortels komen een drietal uitlopers, kunnen die geplant worden, en worden dat dan ook planten? En hoe gaat dat dan in zijn werk?

Alvast heel hard bedankt!
Marijke
marijkep
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 24 jun 2010 12:18
0 bedankjes

Re: yucca gloriosa Variegata - stam te hoog en valt om

Berichtdoor lapalmeraie op 24 jun 2010 13:17

Hallo Marijke

Ten eerste welkom op het forum :D

Wat bedoel je precies met omvallen? Valt hij dan met wortel en al om af buigt de stam door?
Normaal gesproken moet het groter worden toch geen probleem zijn... :roll:
Misschien heeft hij onvoldoende wortels en heeft de plant daarom te weinig grip voor het bovengrondse gewicht... misschien is er een andere oorzaak.
Een foto kan soms ook veel duidelijkheid scheppen. (links in beeld lees je hoe je foto's kunt plaatsen)

De uitlopers kun je gewoon afsteken, het liefst nog met een beetje wortel eraan en opnieuw uitplanten of oppotten. ;)

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: yucca gloriosa Variegata - stam te hoog en valt om

Berichtdoor ger op 30 jun 2010 20:26

Hallo en welkom
Ik heb hetzelfde ook gehad en bij mij zaten er 2 kopen aan die werden zo zwaar dat ze in tweeën gespleten zijn.
Een oplossing weet ik helaas ook niet,ik heb wel al vaker gezien dat mensen aan de achter kant een stevige lat ertegen gebonden hebben zodat die een beetje steun heeft en niet zo gauw omknikt.
Uitlopers kun je inderdaat afsteken en weer in planten zorg wel dat er wat wortel aan blijft zitten.
En voor je het weet heb je er heeeel veel, want het is net onkruid het vermeerd zich snel.(onze halve vrienden kring hebben er 1 van ons in de tuin staan hahahah)

mvg Ger
ger
 
Berichten: 34
Geregistreerd: 16 jun 2010 18:48
Woonplaats: kerkrade
1 bedankjes

Re: yucca gloriosa Variegata - stam te hoog en valt om

Berichtdoor turtleboy op 07 jul 2010 00:03

Heb zelfs al stekken zonder wortels geplant,binnen no time geworteld.
Het is echt onkruid.
Legio patria nostra
Honneur et Fedelite
Avatar gebruiker
turtleboy
 
Berichten: 2087
Geregistreerd: 29 jan 2010 17:01
Woonplaats: Maastricht
72 bedankjes

Re: yucca gloriosa Variegata - stam te hoog en valt om

Berichtdoor cpo op 01 apr 2011 16:18

En toen werd het stil bij Marijke....

Anyway ik heb ook een yucca gloriosa, hoge stam en met een winter is hij door de zwaarte van de sneeuw zo floep gaan liggen, zijn stam is gewoon gebogen. Omdat ie een mooie dikke stam had en een vreselijk volle en mooie kruin heb ik hem uit de oude tuin gehaald en meeverhuist naar ons nieuwe onderkomen. De winter heeft ie op zolder doorgebracht en nu staat ie weer in de tuin, hij heeft wel heel veel blad verloren en nu staat u nog wel gestut want hij is nog steeds topzwaar. Je ziet duidelijk de kromming in de kruin.
Hij is gebogen omdat ie ook in de schaduw stond en topzwaar door sneeuw.
Bijlagen
yucca2.jpg
Hier is de kruin al gigantisch uitgedunt
yucca2.jpg (227.19 KiB) 6212 keer bekeken
zijkant tuin eind maart 2011 pad aangelegt, verhoogde border.jpg
en weer is zijn kruin uitgedunt, maar zo staat ie nu in de tuin
zijkant tuin eind maart 2011 pad aangelegt, verhoogde border.jpg (118.71 KiB) 6212 keer bekeken
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
Avatar gebruiker
cpo
 
Berichten: 2050
Geregistreerd: 06 jan 2011 16:21
Woonplaats: Maarssen
52 bedankjes

Re: yucca gloriosa Variegata - stam te hoog en valt om

Berichtdoor marijkep op 20 jul 2011 12:47

Ik denk dat ik begrijp wat er gebeurd met mijn yucca. Ik hoorde ergens dat deze soort yucca na verloop van tijd niet meer tegen de grond blijft, maar een stam krijgt...

Nu, mijn oude plant heeft zijn beste tijd gehad (werkmannen moesten er vaak passeren, en de meeste bladeren zijn gekraakt en bruin geworden).
Maar.... er staat enorm veel uitlopers onderaan de stam. H

Kunnen jullie me zeggen wat ik best doe met die uitlopers om er nieuwe planten van te maken?

Heel hard bedankt alvast!
marijkep
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 24 jun 2010 12:18
0 bedankjes

Re: yucca gloriosa Variegata - stam te hoog en valt om

Berichtdoor cpo op 20 jul 2011 13:08

lapalmeraie schreef:Hallo Marijke

De uitlopers kun je gewoon afsteken, het liefst nog met een beetje wortel eraan en opnieuw uitplanten of oppotten. ;)

Vrgr
Niek


Even teruglezen en daar is je antwoord.... :?

Volgens mij vormen zowat alle yucca's een stam, als je terug kijkt naar de foto's en alles goed doorleest staan daar je antwoorden en zie je ook duidelijk voorbeelden.
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
Avatar gebruiker
cpo
 
Berichten: 2050
Geregistreerd: 06 jan 2011 16:21
Woonplaats: Maarssen
52 bedankjes


Keer terug naar Agave en yucca

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten

cron