Goed de winter door

In de agave en yucca rubriek kan je terecht met alle vragen in verband met je agave en yucca's.

Goed de winter door

Berichtdoor El Manolo op 13 nov 2009 13:43

Als je agaves en yucca's, cactussen e.a. succulenten die goed tegen vorst kunnen in volle grond wilt planten moet je op enkele dingen letten.

1. Maak een ruim plantgat en vul dit met keien/kiezels of ander materiaal dat goed en snel water doorlaat. De wortels groeien er uiteindelijk toch door.

2. Maak in de winter een afdakje boven de planten. Van doorzichtig plastiek ofzo, dit wel schuin plaatsen anders blijft de sneeuw of het water er op liggen. Dit zorgt ook voor extra warmte in combinatie met zon.

3. De beplanting liefst zo dicht mogelijk tegen een muur van het huis plaatsen. Zo krijgt hij veel stralingswarmte. Een tuin met veel zon en richting het zuiden is ideaal.

4. Gebruik zo min mogelijk houtsnippers of schors als bodembedekking of wat dan ook dat na een tijdje gaat composteren. Anders houdt dit teveel vocht vast en krijg je schimmelvorming aan de onderste bladeren.

5. Gebruik wat oudere exemplaren, zaailingen zijn in de regel minder winterhard dan wat oudere exemplaren. Afhankelijk van de soort is 4 jaar de minimumleeftijd. Maar als ze niet duur waren in aanschaf en/of je hebt er genoeg kun je het proberen.

6. Bij voorkeur in het voorjaar na de vorst aanplanten, hoe langer ze kunnen wennen en settelen hoe beter en sterker ze de winter in kunnen gaan. Dus niet in de herfst, dan loop je te veel risico.

Voila als je het zo doet dan heb je een goede kans dat je succulenten een winter zoals de vorige overleven. Op het ander forum waar ik lid van ben hebben verschillende mensen zo de cycas revoluta met weinig schade de winter doorgekregen. Gewoon een gunstig microklimaat creëren.


Groeten El Manolo
El Manolo
 
Berichten: 66
Geregistreerd: 08 nov 2009 14:25
0 bedankjes

Re: Goed de winter door

Berichtdoor Christophe op 13 nov 2009 15:53

Bedankt voor de leuke post El Manelo. Ik denk dat dit velen zal helpen om hun yucca's, cactussen e.a. succulenten goed de winter door te brengen :D

Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Goed de winter door

Berichtdoor arpad veldhuis op 19 nov 2009 08:33

een kleine aanvulling op regel 1 met de bodem gebruikt ook een klein beetje klei voor de mineralen ;)

gr arpad
ik ben niet verslaafd,ik hebt gewoon teveel planten
arpad veldhuis
 
Berichten: 812
Geregistreerd: 03 aug 2009 10:34
Woonplaats: hengelo ov
57 bedankjes

Re: Goed de winter door

Berichtdoor Augustinno op 20 dec 2009 16:17

hallo allemaal.
Welke het precies zijn weet ik niet ,staan bij mn buurman in de voortuin
Maar deze staan al jaren van kleins af aan in de volle grond,
Nog nooit geen bescherming gehad. Te veel werk zegd hij.
Augustinno
Bijlagen
Herschaalde kopie van Afb015.jpg
Herschaalde kopie van Afb015.jpg (73.63 KiB) 5534 keer bekeken
Herschaalde kopie van AfbeeldingPLANTENMAP 042.jpg
Herschaalde kopie van AfbeeldingPLANTENMAP 042.jpg (69.63 KiB) 5526 keer bekeken
Laatst bijgewerkt door Augustinno op 20 dec 2009 16:42, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
Augustinno
 
Berichten: 95
Geregistreerd: 17 aug 2009 14:13
Woonplaats: Halsteren .NL.
4 bedankjes

Re: Goed de winter door

Berichtdoor Christophe op 20 dec 2009 16:30

Ik heb ook sinds dit jaar zo'n Yucca's in de tuin staan. De naam ontglipt me even. Ze komen ook net uit de tuin van de buurman :) Hij heeft deze ook altijd onbeschermd in de tuin gezet, en tot nu toe ging dit prima.

Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Goed de winter door

Berichtdoor Augustinno op 20 dec 2009 16:48

ja als de sneeuw weer weg is zal ik wel een paar FOTOs Maken voor de duidelijkheid
daar zal zekers wel iemand zijn die precies kan vertellen welke het zijn.
Een paar daagjes wachten .
Augustinno.
Avatar gebruiker
Augustinno
 
Berichten: 95
Geregistreerd: 17 aug 2009 14:13
Woonplaats: Halsteren .NL.
4 bedankjes

Re: Goed de winter door

Berichtdoor lapalmeraie op 20 dec 2009 17:32

Dat lijkt me een Yucca gloriosa. Veel gezien in de westerse tuinen. Ik vermoed wegens zijn eenvoudige verzorging. Zoals ik in een andere post al schreef zijn ze bijna niet kapot te krijgen.
De mijne zijn wegens de verhuizing uit gegraven en hebben vervolgens 2 weken in een hoek van de tuin gelegen. Vervolgens zijn ze eind november pas, praktisch zonder wortel, de grond weer in gegaan. Geen speciale aarde toegevoegd, gewoon zo. En ze staan er nu, onbeschermd, nog prachtig bij 8-)

Ideale plant dus.

Vrgr
Niek

PS Hier kun je trouwens de foto's zien van de Yucca gloriosa's die ik nog te koop heb ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Goed de winter door

Berichtdoor Christophe op 20 dec 2009 17:39

Dat lijkt hem inderdaad te zijn Niek.
Afbeelding
Mijn Yucca heeft sliertjes (weet niet de juiste benaming hiervan) aan de bladeren net zoals de Washingtonia's. De bloem lijkt er in ieder geval sterk op.
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Goed de winter door

Berichtdoor lapalmeraie op 20 dec 2009 20:01

Zo?
Afbeelding

Is het dan geen Yucca filamentosa?

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Goed de winter door

Berichtdoor Christophe op 20 dec 2009 20:05

Daar lijkt hij inderdaad beter op ;)

Bedankt voor de info! :D
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Agave en yucca

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten

cron