Olea europeana

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Re: Olea europeana

Berichtdoor KRISTOFD op 05 apr 2010 19:05

Hallo,
ik heb al enkele jaren een Olea Europaea staan in volle grond.
hij staat vol in het zuiden en heeft dus de hele dag zon. Ik heb hem wel ongeveer een halve meter hoger geplant op een soort verhoogde berm omdat ze niet goed tegen water kunnen die in de grond blijft staan bij veel regen. Hij heeft nog nooit een echte winter bescherming gehad. De boom komt wel uit Italie en groeide daar op een hoogte van meer dan 800 meter en kende dus regen ,sneeuw en koude. momenteel worden er veel verkocht met de naam Europaea maar ze komen in werkelijkheid uit Afrika en kennen geen koude. Voor dit type boom kan ik je maar één raad geven, kopen bij een
echte kenner en niet in een groot tuincentrum wat dat zijn geen echte en komen uit warme gebieden
en met een winter zoals we nu gehad hebben zal hij afzien zonder goede bescherming. Na een winter zoals deze kunnen ze ook wat bladeren verliezen maar die komen terug in de loop van de maand mei
als het wat warmer wordt. veel succes.

Groeten,
KRISTOFD
 
Berichten: 113
Geregistreerd: 20 maart 2010 16:48
Woonplaats: Kortrijk (West-Vlaanderen)
8 bedankjes

Re: Olea europeana

Berichtdoor KevinC op 05 apr 2010 21:47

Hey bedankt voor de reacties.

Ik ga er waarschijnlijk een grote aankopen, één van de dagen/weken zal hij er staan.
Zoiets koop ik niet in een gewoon tuincentrum hoor, ik koop deze via een vriend die een groot exotenbedrijf heeft en ze zelf in Noord-Spanje gaat uitkiezen en naar hier laat brengen.

Vandaag heb ik nog meegeholpen met de aanplant van een exemplaar van 300jaar oud, stamomtrek van rond de 250cm en een gewicht van 1,5-2ton... :o :)
Groetjes,
Kevin
KevinC
 
Berichten: 1691
Geregistreerd: 27 sep 2009 18:30
Woonplaats: Keerbergen
60 bedankjes

Re: Olea europeana

Berichtdoor Christophe op 05 apr 2010 22:06

KevinC schreef:Hey bedankt voor de reacties.

Ik ga er waarschijnlijk een grote aankopen, één van de dagen/weken zal hij er staan.
Zoiets koop ik niet in een gewoon tuincentrum hoor, ik koop deze via een vriend die een groot exotenbedrijf heeft en ze zelf in Noord-Spanje gaat uitkiezen en naar hier laat brengen.

Vandaag heb ik nog meegeholpen met de aanplant van een exemplaar van 300jaar oud, stamomtrek van rond de 250cm en een gewicht van 1,5-2ton... :o :)

Amai, dan heb je moeten heffen :lol:

Hoe planten ze zoiets eigenlijk? Gewoon meteen een kraan laten komen of zo?

Ik herinner me nog een verhaal van James, waarbij een vrouw zo'n boom kwam ophalen met een aanhangwagen met één as. James waarschuwde haar dat de aanhangwagen het gewicht van de boom niet zal kunnen dragen, maar de vrouw stond erop dat hij de boom op haar aanhangwagen zou zetten ... De week erna is ze moeten terug komen met een aanhangwagen met een dubbele as :lol:

Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Olea europeana

Berichtdoor KevinC op 05 apr 2010 22:11

Hey

Idd met een kraan. :) En iets dat op een kraan lijkt, ik weet de juiste naam niet meer maar we gebruikten het om de olijf op en van de vrachtwagen te zetten.

Een voldoende groot plantgat maken met een kraantje, drainage aanbrengen, ijzeren omhulsel en plastic van de kluit doen, olijfje laten zakken, zijkant van de kluit wat losmaken en dan aanvullen met grond.

Groetjes
Kevin
Groetjes,
Kevin
KevinC
 
Berichten: 1691
Geregistreerd: 27 sep 2009 18:30
Woonplaats: Keerbergen
60 bedankjes

Re: Olea europeana

Berichtdoor lapalmeraie op 06 apr 2010 09:26

Dat vraagt om foto's :D

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14432
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
831 bedankjes

Re: Olea europeana

Berichtdoor KevinC op 06 apr 2010 09:38

Niek, ik heb momenteel maar 1 foto, snel gemaakt met mijn gsm.

Hier hangt hij boven het plantgat, we hadden net het ijzer en de plastic van rond de kluit gehaald:
Afbeelding


Volgende keer als ik zo'n grote olijf mee ga planten zal ik vragen of ik er een soort van fotoverslag van mag maken. En als dat niet mag, niet getreurd, want binnenkort komen ze bij mij thuis ook zo'n grote zetten. :) (Iets kleiner wel, maar even spectaculair.)



Groetjes
Kevin
Groetjes,
Kevin
KevinC
 
Berichten: 1691
Geregistreerd: 27 sep 2009 18:30
Woonplaats: Keerbergen
60 bedankjes

Re: Olea europeana

Berichtdoor amourath op 06 apr 2010 10:03

Amai wat een prachtige boom... :shock: en 300 jaar oud, je kan je dat moeilijk voorstellen eh: toen mijn grootvader geboren werd, was die boom al 200 jaar :|
Nu maar hopen dat hij het daar goed gaat doen! De prijs zal ook spectaculair geweest zijn zeker :shock:
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: Olea europeana

Berichtdoor Tropical Bart op 06 apr 2010 10:15

1400 € :D
Heb hem zien staan op de plantenbeurs in Liezele
SUPPPPPEEEERRRRR !!!!
Avatar gebruiker
Tropical Bart
 
Berichten: 401
Geregistreerd: 02 aug 2009 11:14
Woonplaats: Sint-jansteen (NL)
7 bedankjes

Re: Olea europeana

Berichtdoor amourath op 06 apr 2010 10:20

Tropical Bart schreef:1400 € :D
Heb hem zien staan op de plantenbeurs in Liezele


Ieder doet met zijn geld wat hij wil natuurlijk... maar zo'n prijzen zijn echt knettergek :shock: zeker voor een boom die misschien volgende winter al het loodje legt...
Geen idee waar hij aangeplant is maar deze winter zijn er opnieuw weer veel kapot gegaan. In (het vroegere) paradisio stonden er zo een heel bos, allemaal van die mooie en die waren na de winter 2008-2009 allemaal kapot... :( Echt zonde...
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: Olea europeana

Berichtdoor Tropical Bart op 06 apr 2010 10:28

Het is dezelfde boom als op de beurs . Dus het zal in regio Puurs zijn.
KevinC zal het wel precies weten waar :D
Aan die villa te zien kan die 1400 € er wel af :roll:
SUPPPPPEEEERRRRR !!!!
Avatar gebruiker
Tropical Bart
 
Berichten: 401
Geregistreerd: 02 aug 2009 11:14
Woonplaats: Sint-jansteen (NL)
7 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Exotische bomen en struiken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten