Brugmansia voorzichtig!

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Brugmansia voorzichtig!

Berichtdoor Peleroly op 28 aug 2010 17:47

Ik was vandaag één van mijn Brugmania's aan het bijsnoeien wanneer ik plots een klein spatje sap in mijn oog kreeg. Aangezien het niet onmiddellijk irriteerde deed ik gewoon verder. Enige tijd later kreeg ik dan toch een beetje troebel zicht, waardoor ik even in de spiegel ging kijken. Groot was mijn verbazing dat het pupil van het betreffende oog bijna zo groot was als mijn iris. Wanneer ik er met een lampje in scheen bleef het pupil overigens even groot. Een telefoontje met het antigifcentrum leerde mij dat het een normale reactie is op het giftige Brugmansiasap. Na twee dagen zou het zaakje moeten hersteld zijn.
Mij hebben ze geen twee keer. De volgende keer draag ik een bril bij het snoeien.
Peter
Avatar gebruiker
Peleroly
 
Berichten: 590
Geregistreerd: 21 aug 2009 00:22
Woonplaats: Mol (België)
48 bedankjes

Re: Brugmansia voorzichtig!

Berichtdoor Christophe op 28 aug 2010 18:57

Amai, dat zal schrikken zijn!!! :shock:

Gelukkig komt het allemaal weer in orde! ;)

Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Brugmansia voorzichtig!

Berichtdoor Peleroly op 28 aug 2010 23:03

Dat was inderdaad schrikken. Mede door het feit dat ik er reeds van op de hoogte was dat het sap erg giftig was. Enfin, Ik heb weer een goede les geleerd en gelukkig zonder blijvende schade.
Mensen met kleine kinderen zou ik toch willen aanraden om zeker ook de nodige voorzichtigheid aan de dag te leggen. De grote bloemen hebben een zekere aantrekkingskracht maar plukken is uit den boze natuurlijk.
Peter
Avatar gebruiker
Peleroly
 
Berichten: 590
Geregistreerd: 21 aug 2009 00:22
Woonplaats: Mol (België)
48 bedankjes

Re: Brugmansia voorzichtig!

Berichtdoor amourath op 30 aug 2010 09:17

Alles aan deze plant is giftig. Mijn buurman mocht het onlangs ook ondervinden: eerst wat afgevallen bloemen en bladeren opgeraapt... en wat later, zonder nadenken, wat druifjes geplukt en opgegeten, en plots een allergische reactie gekregen. Waarschijnlijk nog brugmansia-gif dat aan z'n handen kleefde.

Je moet eens nagaan hoeveel planten er in de tuin staan die giftig zijn... echt veel hoor!
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: Brugmansia voorzichtig!

Berichtdoor lapalmeraie op 30 aug 2010 09:22

... om nog maar te zwijgen van de gemiddelde kamerplant... :roll:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes


Keer terug naar Exotische bomen en struiken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 42 gasten