plumeria

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

plumeria

Berichtdoor alloo op 13 sep 2010 11:34

Ik heb vandaag gezien dat dat de bladeren van de plumeria's aan het vergelen zijn ,en ook al afvallen,dus dit jaar weeral geen bloemen .Hoe is het met jullie planten gesteld,bloemen eraan gehad ?(Lilly Ann)
alloo
 
Berichten: 944
Geregistreerd: 04 jul 2009 16:47
Woonplaats: Mol
58 bedankjes

Re: plumeria

Berichtdoor lily-anne op 13 sep 2010 20:18

Ik heb al een hele tijd geleden mijn plumeria's in de veranda gezet , omdat het veel te nat was in augustus met regelmatig frisse nachten . Ze beginnen nu ook hier en daar gele bladeren te krijgen omdat ze stilaan ook in rust zullen gaan .Er is 1 plant die een bloemsteel aan het maken is ( dezelfde die vorig jaar op het einde van het seizoen begon te bloeien ) Ik ben wel dom geweest en heb ze in het begin van de zomer te veel vloeibaar mest gegeven , waardoor de nieuwe bladeren begonnen te vervormen , maar nu zijn de nieuwe bladeren in orde .Het is geen goede plumeria zomer geweest .De plant met de bloemsteel, ga ik nog wel wat extra verwennen en indien nodig in de keuken laten bloeien .
Hopelijk zal het volgend jaar beter gaan .Ik ben wel zinnens om een aantal plumeria's ,in het vroege voorjaar te snoeien, om ze wat compacter te houden - die kunnen dan ook op dat moment gestekt worden .
groetjes
Lily-Anne
Avatar gebruiker
lily-anne
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 09 maart 2010 10:31
Woonplaats: Sint-Niklaas (oost-vlaanderen)
13 bedankjes

Re: plumeria

Berichtdoor lapalmeraie op 13 sep 2010 20:29

Is het niet handiger om ze het hele jaar door binnen te houden ifv de bloei?
Of hebben ze een koele periode nodig? (lijkt me niet waarschijnlijk gezien de herkomst).

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: plumeria

Berichtdoor alloo op 13 sep 2010 20:59

Ik heb ze de helen zomer in de serre gehouden, en het heeft niets geholpen ,maar ja, wij hebben een zeer slechte jaar gehad voor exotische planten.

groetjes Fons
alloo
 
Berichten: 944
Geregistreerd: 04 jul 2009 16:47
Woonplaats: Mol
58 bedankjes

Re: plumeria

Berichtdoor lapalmeraie op 13 sep 2010 21:08

In de serre koelt het 's nachts behoorlijk af.
Ik zou hem persoonlijk op een lichte plaats in de woonkamer houden.
Daarmee kom je nog het meest in de buurt bij het klimaat van oorsprong.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: plumeria

Berichtdoor lily-anne op 13 sep 2010 21:20

ik zou er toch voor pleiten om ze bij ideaal weer , buiten te laten , je ziet snel aan de kwaliteit van de bladeren , dat ze er deugd aan hebben - buiten zijn ze ook minder vatbaar voor ziektes en insectenaantasting .Augustus heeft de plumeria's in de steek gelaten dit jaar .
groetjes
Lily-Anne
Avatar gebruiker
lily-anne
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 09 maart 2010 10:31
Woonplaats: Sint-Niklaas (oost-vlaanderen)
13 bedankjes

Re: plumeria

Berichtdoor lapalmeraie op 13 sep 2010 21:23

Daar heb je een punt.
Ik denk maar hardop hoor.
Bij mij staat deze plant voorlopig enkel nog op het verlanglijstje ;)

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: plumeria

Berichtdoor alloo op 14 sep 2010 15:53

Lilly-Anne ,volledig mee eens, een plant is tenslotten niet geschapen (of u het noemt) om binnen te staan ,maar zoals dit jaar, vandaag buiten overmorgen binnen, en ga zo maar door,en ik geloof dat verplaatsen dat dit ook niet erg gezond is .

Niek ,zaden zijn er overal verkrijgbaar,en het zijn heel gemakelijken kiemers,"bloemen"dat is iets anders.

groetjes Fons
alloo
 
Berichten: 944
Geregistreerd: 04 jul 2009 16:47
Woonplaats: Mol
58 bedankjes

Re: plumeria

Berichtdoor lapalmeraie op 14 sep 2010 18:52

Ik volg die redenering hoor. Maar we hebben natuurlijk wel te maken met exotische planten waardoor het nabootsen van het oorspronkelijke klimaat soms eenvoudiger binnen te realiseren is. Als vergelijking kijk ik naar mijn Ravenala. Deze heeft nood aan een constante warmte en doet het binnen dan ook beter dan buiten.
Maar nogmaals, voor de Plumeria kan ik niet spreken. ;)

Bedankt voor de tip ivm de zaden, maar juist om het eerdere bloeien geef ik de voorkeur aan een stek, iets wat in orde lijkt te komen (a)

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: plumeria

Berichtdoor Texeltje op 03 okt 2010 18:36

de plumeria's staan bij mij de hele zomer al in de kas. Ze staan prachtig in het blad. Ik sproei ze regelmatig met bronwater. Ze worden niet geel (ondanks dat de temperatuur een stuk minder is) en ze hebben ook geen last van ongedierte.
Ik heb er ook een de hele zomer al buiten staan, nou ja van zomer is bijna geen sprake In ieder geval blijft deze ver achter..Ze vinden deze zomer net als ik ook flut blijkbaar.
Er staan nu een plumeria in mijn kamer (meegenomen uit de kas ) die ieder moment gaat bloeien. Ik heb laatst 18 knoppen geteld. Het is een Plumeria rubra Elsie...zodra hij bloeit zal ik fotos maken
Texeltje
Bedrijven
 
Berichten: 118
Geregistreerd: 27 feb 2010 12:17
8 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Exotische bomen en struiken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 39 gasten