Thaise planten en geloof/bijgeloof.

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Lucky Bamboo

Berichtdoor videomaster op 07 jan 2010 01:09

Lucky Bamboo of กวนอิมด่าง (Dracaena Sanderiana) heeft een verwarrende naam. Het is helemaal geen bamboe maar een soort van Dracaena oorspronkelijk afkomstig uit Afrika.

De rechte of spiraalvormige stammetjes worden hier gebruikt in bloemschikwerk en zou positieve energie met zich meebrengen. Het is dan ook een populair geschenk wanneer iemand geluk gewenst wordt: met het Chinese Nieuwjaar, bij de opening van een nieuwe zaak, een huwelijk enz.


Afbeelding

Afbeelding Afbeelding
Greets Videomaster Thailand Isaan forum
Avatar gebruiker
videomaster
 
Berichten: 1578
Geregistreerd: 30 jul 2009 11:01
Woonplaats: Thailand
31 bedankjes

Re: Thaise planten en geloof/bijgeloof.

Berichtdoor Christophe op 07 jan 2010 01:13

Allemaal kunstwerkjes!

Heel mooi videomaster :)

Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Thaise planten en geloof/bijgeloof.

Berichtdoor amourath op 07 jan 2010 10:00

Ik heb ook zo'n "lucky bamboo" gekregen, zo'n 3,5 jaar geleden, maar de constructie stelt niet veel meer voor omdat er hier en daar een tak begon te rotten :( Geen idee hoe het komt, ze staan gewoon in het water natuurlijk... Ik heb ze ook eens een tijd uit het oog verloren :oops: en toen verdroogden de blaadjes, maar de plantjes zijn erg sterk en maken gewoon nieuwe zijscheuten aan.
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: Thaise planten en geloof/bijgeloof.

Berichtdoor lapalmeraie op 07 jan 2010 12:36

Inderdaad, hier word je bijna doodgesmeten met die "lucky bamboe's".
Ik heb er in de tijd ook al heel wat verzameld. ;)

Zie ook de nieuwe plantensoort: Bamboelitzia

Eentje heb ik al zo'n 10 jaar staan. Het blad werd ineens lelijk toen hij een stuk donkerder kwam te staan. Maar zoals amourath zegt, groeit er dan uit de pot weer nieuw blad.

Belangrijk bij de verzorging is dat je het water niet ververst. Gewoon bijvullen wanneer nodig.
Droog staan vinden ze ook niet echt fijn.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Thaise planten en geloof/bijgeloof.

Berichtdoor amourath op 07 jan 2010 12:41

lapalmeraie schreef:
Belangrijk bij de verzorging is dat je het water niet ververst. Gewoon bijvullen wanneer nodig.


Echt? Ok... dat doe ik dan fout :oops: op de duur wordt dat helemaal groen en ververs ik dat dus, en spoel ik ook al de smurrie van de wortels af... dat mag niet? Damn :) (Zie je wel dat ze sterk zijn...)
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: Thaise planten en geloof/bijgeloof.

Berichtdoor lapalmeraie op 07 jan 2010 12:51

De groene aanslag is bij glazen vazen inderdaad een nadeel.
Maar als je lang genoeg wacht.... heb je een praktisch egaal-groene laag 8-)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Thaise planten en geloof/bijgeloof.

Berichtdoor videomaster op 07 jan 2010 14:27

amourath schreef:Echt? Ok... dat doe ik dan fout


Voila, het bericht heeft iemand geholpen..... meer moet dat niet zijn.

:thai:
Greets Videomaster Thailand Isaan forum
Avatar gebruiker
videomaster
 
Berichten: 1578
Geregistreerd: 30 jul 2009 11:01
Woonplaats: Thailand
31 bedankjes

Re: Thaise planten en geloof/bijgeloof.

Berichtdoor videomaster op 16 jan 2010 03:36

Jasmijn (Jasminum sambac) of " ดอกมะลิ " of dòk-má-lí is een kleine stervormige bloem die hier geweekt wordt om Puang ma lai te maken. In het Boeddhisme zijn de bloemen een symbool van reinheid en daarom populair als offergave.

Afbeelding Afbeelding

"Puang Ma Lai" of " พวงมาลัย " staat voor de vele bloemenkransen die verkocht worden in Thailand op elke markt,hoek en rood licht van de straat. Hoofdzakelijk gemaakt uit Jasmijn waar echter decoratief andere bloemen in verwerkt worden.
Iedere verkoper heeft zo zijn eigen kenmerk in de kransen verwerkt.

Deze kransen moeten dienen als een soort geluksbrenger voor onder andere uw wagen of in huis te hangen.

Afbeelding

Wij hebben onze "vaste man" die ons deze kransen voor in de wagen bezorgd..... Normaal betaal je 20 Baht voor één krans. Een aantal jaar geleden echter had ik toevallig maar een stuk van 10 baht in de auto liggen. Nam hij echter met een glimlach genoegen hiermee en gaf me een krans...
Twee dagen later trok ik mijn stoute schoenen aan, en stak weer een stuk van 10 baht in de lucht.... weer kreeg ik een krans, met de vermelding erbij, dat wanneer ik enkel en alleen bij hem kransen kocht het steeds aan dezelfde prijs zou zijn.
Ik heb me aan mijn woord gehouden, hij ook, en blijft glimlachen...

Afbeelding
Greets Videomaster Thailand Isaan forum
Avatar gebruiker
videomaster
 
Berichten: 1578
Geregistreerd: 30 jul 2009 11:01
Woonplaats: Thailand
31 bedankjes

Re: Thaise planten en geloof/bijgeloof.

Berichtdoor amourath op 16 jan 2010 13:08

videomaster schreef:Wij hebben onze "vaste man" die ons deze kransen voor in de wagen bezorgd..... Normaal betaal je 20 Baht voor één krans. Een aantal jaar geleden echter had ik toevallig maar een stuk van 10 baht in de auto liggen. Nam hij echter met een glimlach genoegen hiermee en gaf me een krans...
Twee dagen later trok ik mijn stoute schoenen aan, en stak weer een stuk van 10 baht in de lucht.... weer kreeg ik een krans, met de vermelding erbij, dat wanneer ik enkel en alleen bij hem kransen kocht het steeds aan dezelfde prijs zou zijn.
Ik heb me aan mijn woord gehouden, hij ook, en blijft glimlachen...


Hmm jasmijn, heb ik ook in de tuin (perfect winterhard) en in de zomer ruikt dat heerlijk...!

Waarom koop je meerdere kransen? Omdat de bloemen verwelken ofzo? Of zijn ze gedroogd?
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: Thaise planten en geloof/bijgeloof.

Berichtdoor videomaster op 16 jan 2010 13:43

amourath schreef:Waarom koop je meerdere kransen? Omdat de bloemen verwelken ofzo? Of zijn ze gedroogd?


Gezien de stekende zon die hier op de voorruit van de wagen staat, gaan die kransen maar een twee à drie dagen mee....

Een andere soort van deze kransen zijn diegene je aan vrienden/familie geeft ter eer of verwelkoming. Deze kransen noemt men "พวงมาลัย ข้อมือ" of "puang maa-lai kôr meu", waarbij "kôr meu" staat voor hand/pols. Een krans om rond je pols te dragen dus.......

Afbeelding Afbeelding
Greets Videomaster Thailand Isaan forum
Avatar gebruiker
videomaster
 
Berichten: 1578
Geregistreerd: 30 jul 2009 11:01
Woonplaats: Thailand
31 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Exotische bomen en struiken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten

cron