Nerium Oleander (winterhard)

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Re: Nerium Oleander (winterhard)

Berichtdoor lily-anne op 10 maart 2013 12:50

Ik denk dat die zone aanduiding een heel rekbaar begrip is . Als je het verschil even bekijkt en weet dat er in België er een groot verschil kan zijn tussen het centrum van het land - Limburg en de kust. Op die kaart zie je daar geen verschil in . Er is dan nogmaals een verschil in de stad of op de buiten en een beschutte tuin of niet- natte of droge grond...
Je kan ook niet meer spreken van normale temperaturen - de records stapelen zich op .
Gezond verstand en regelmatig opvolgen van de weersvoorspellingen en dan nog een beetje beter beschermen dan te verwachten temperaturen , kan veel schade voorkomen.
Gr. Lily-Anne
Avatar gebruiker
lily-anne
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 09 maart 2010 10:31
Woonplaats: Sint-Niklaas (oost-vlaanderen)
13 bedankjes

Re: Nerium Oleander (winterhard)

Berichtdoor Exotic Life op 13 maart 2013 16:01

De zones zijn geen rekbaar begrip, een zone is een zone met zijn eigen minimum temperaturen, al begrijp ik wel wat je bedoel. 5 graden verschil tussen west en oost kan dus een andere zone zijn, oftewel dit kaartje is niet gedetailleerd genoeg. Er zijn meer kaarten te vinden die wat meer verschillen laten zien, maar ook dan worden microklimaatverschillen uiteraard niet vertoond. Daarnaast zijn de zones gebaseerd op een langere periode aan data.

De USDA zones overigens niet 100% over te nemen in de Benelux, maar meer als richtlijn. De zomers van een zone 8 in Amerika is bijvoorbeeld heel anders dan een zone 8 in de Benelux. Deze verschillen kunnen echter wel veel invloed hebben. Jarenlang is de tuin hier een zone 9a geweest, als je dat vergelijkt met een zone 9a in Amerika dan zou ik niet meer hoeven emigreren.
Exotic Life
 
Berichten: 823
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:06
Woonplaats: Steenbergen (West Brabant)
56 bedankjes

Re: Nerium Oleander (winterhard)

Berichtdoor Troy op 13 maart 2013 17:50

De Atlas was hier de eerste winter in volle grond al overleden :( Geen aanrader dus..
Troy
Bedrijven
 
Berichten: 409
Geregistreerd: 20 jan 2012 19:42
Woonplaats: Haarsteeg
43 bedankjes

Re: Nerium Oleander (winterhard)

Berichtdoor Orlandi16 op 15 maart 2013 16:26

Na een ongewone en ongeloofelijke week Maart met drie nachten tot -10, met 2 ijsdagen, met sneeuw, regen en wind.
Hierbij op zoek naar wat er rest van de versgeplante Oleanders:
Bijlagen
10.jpg
We naderen de plek. Het lijkt wel een tuin in Ijsland.
10.jpg (59.61 KiB) 5811 keer bekeken
11.jpg
Een ikea bescherming tegen regen en sneeuw (een 'must' voor all onze exoten in de Lage landen)
11.jpg (68.45 KiB) 5811 keer bekeken
12.jpg
Daar zijn ze. En als je he mij vraagt in prma staat. Enkel de nieuwe groei van de laatste weken lijkt verbrand wat normaal is. Voor de rest is deze 'reuze test' absoluut geslaagd.
12.jpg (79.35 KiB) 5811 keer bekeken
Butia or not Butia
Avatar gebruiker
Orlandi16
 
Berichten: 224
Geregistreerd: 15 jan 2012 18:34
14 bedankjes

Re: Nerium Oleander (winterhard)

Berichtdoor lily-anne op 15 maart 2013 17:30

Orlandi,
Ik vrees ervoor , dat je wat vlug bent om conclusies te trekken uit de huidige resultaten . Ik heb al meegemaakt dat een oleander met betere koudetolerantie heel de winter mooi groen is en dat hij op een bepaald moment ,in het voorjaar, toch heel wat vorstschade had ( maar wel terug uitliep nadien)
Ik hou nu mijn speciale oleanders in pot ( ook uit plaatsgebrek in de border) en zet ze alleen in de vorstvrije veranda bij vorst en dan weer zo snel mogelijk buiten . Het voordeel aan deze oleanders is dat ze beter bloeien bij minder goede zomers. Ik probeer het aantal ingepakte planten,in de winter ,zoveel mogelijk te beperken
Wat is eigenlijk je bedoeling met die plastiek flesjes?
Succes in ieder geval - hou ons zeker op de hoogte!
Groetjes
Lily-Anne
Avatar gebruiker
lily-anne
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 09 maart 2010 10:31
Woonplaats: Sint-Niklaas (oost-vlaanderen)
13 bedankjes

Re: Nerium Oleander (winterhard)

Berichtdoor lapalmeraie op 15 maart 2013 19:36

Die zijn zeker om te controleren of het er vriest? ;)

Die bakken zijn nog slim gevonden :thumb_up:
Waaien ze niet gemakkelijk weg?
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Nerium Oleander (winterhard)

Berichtdoor Orlandi16 op 15 maart 2013 19:57

Die plastic flesjes is een trucje die mijn tante in Italië en mijn groetmoeder altijd gebruikt hebben. Op moment dat het water in de fles gaat vriezen komt er energie vrij. Deze energie geeft dan weer warmte af. Je kan hierdoor enkele geliefde celcius graadjes winnen en zeker als er een plastic doos rond is. Met een beeje zon ontdooid de fles weer overdag en geeft weer warmte terug gedurende de nacht; :thumb_up:
Doe ik trouwens met quasi AL mijn kleine exoten.

Maar hierbij de scheikundige uitleg:
Stolling is in de natuurkunde de faseovergang waarbij een vloeistof overgaat in een vaste stof. Bij deze overgang komt warmte vrij. Om een stof kunstmatig te stollen is koeling nodig, zodat de stof zijn warmte kwijt kan.

Ik ben ietwat voorbarig maar uit ervaring qua zeker dat die twee oleanders bijna niet aangestast zijn. Ik volg ze op de voet het komende jaar.
Butia or not Butia
Avatar gebruiker
Orlandi16
 
Berichten: 224
Geregistreerd: 15 jan 2012 18:34
14 bedankjes

Re: Nerium Oleander (winterhard)

Berichtdoor mauriceb op 05 apr 2013 11:19

Leuk om te lezen dit Topic, ik heb vorig jaar bij Exoterro een Villa romaine gekocht met vorstschade. Mocht ik voor een klein prijsje meenemen om te proberen. Ik moet zeggen dat hij winterharder is als 'normale' oleander. Ik heb ze wat te vroeg naar buiten gezet in pot maar mijn 2 'gewone' hebben toch een behoorlijke tik gehad door deze maartse winterse episode. De Villa Romaine staat in een stenen potje en ziet er nog helemaal top uit. Het heeft toch nog aardig gevroren de afgelopen weken hier (-10 op 10 cm hoogte).

Al de temp wat omhoog gaat aankomende dagen gaat hij naar een grote pot waarin hij lekker kan wortelen en uitlopen. De 2 gewone oleanders gaan waarschijnlijk de container in.
Temperatuur 2 m.
2013 min. - 12.9°c - max. --.-°c
2012 min. - 16.3°c - max. 33.3°c
2011 min. - 5.9°c - max. 32.1°c
Temperatuur 10 cm.
2013 min. - 16.9°c - max. 16.6°c
2012 min. - 19.6°c - max. 33.0°c
2011 min. - 8.0°c - max. 31.9°c
mauriceb
 
Berichten: 39
Geregistreerd: 09 nov 2011 16:26
3 bedankjes

Re: Nerium Oleander (winterhard)

Berichtdoor Rob op 05 apr 2013 23:02

Exotic Life schreef:De zones zijn geen rekbaar begrip, een zone is een zone met zijn eigen minimum temperaturen, al begrijp ik wel wat je bedoel. 5 graden verschil tussen west en oost kan dus een andere zone zijn, oftewel dit kaartje is niet gedetailleerd genoeg. Er zijn meer kaarten te vinden die wat meer verschillen laten zien, maar ook dan worden microklimaatverschillen uiteraard niet vertoond. Daarnaast zijn de zones gebaseerd op een langere periode aan data.

De USDA zones overigens niet 100% over te nemen in de Benelux, maar meer als richtlijn. De zomers van een zone 8 in Amerika is bijvoorbeeld heel anders dan een zone 8 in de Benelux. Deze verschillen kunnen echter wel veel invloed hebben. Jarenlang is de tuin hier een zone 9a geweest, als je dat vergelijkt met een zone 9a in Amerika dan zou ik niet meer hoeven emigreren.



5°C is al zowat een hele zone en kan het verschil zijn tussen 7a en 8a....en ja de kaart is niet gedetalleerd genoeg. We zouden de data van 20 jaar of zo van alle meetstations nodig hebben in NL en Be om een fatsoenlijke kaart te maken... leuk inititief als je een jaar over hebt....
Zeker mogelijk maar ook vrijwel zinloos. Zoals je al aangeeft, zegt de kaart met USDA zones alleen iets over de gemiddelde laagst gemeten minimum nacht temperatuur gedurende een redelijk groot aantal winters achtereen, en niets over neerslag, dagtemperatuur en zonuren. Interpretatie van zones is dus in west europa anders dan in de USA. Voor het gemak tel ik er altijd een zone bij om te compenseren voor de nattigheid hier, en ga er dan vanuit dat alles wat zone 7a heeft een fatsoenlijke kans maakt. Zone 8a - waar ik denk in te zitten volgens mijn beperkte berekeningen - heeft al bescherming nodig als je hem permanent - dus langer dan bijvoorbeeld 3 winters - in leven wilt houden (denk aan Chamaerops).
Met een beetje mazzel heeft de 1-2 km kuststrook die we hebben in Be/NL zone 9a maar ik zou er geen geld op zetten. Als je nog meer dan die afstand van het water zit, vergeet het dan maar....

Ik blijf die hele zone indeling overigens bijzonder fascinerend vinden hoor, en zou zeker 'in' zijn voor een experiment met data verzamelen om te zien naar een alternatief voor NW Europa!

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11287
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1116 bedankjes

Re: Nerium Oleander (winterhard)

Berichtdoor Exotic Life op 07 apr 2013 19:22

Rob schreef:
Exotic Life schreef:De zones zijn geen rekbaar begrip, een zone is een zone met zijn eigen minimum temperaturen, al begrijp ik wel wat je bedoel. 5 graden verschil tussen west en oost kan dus een andere zone zijn, oftewel dit kaartje is niet gedetailleerd genoeg. Er zijn meer kaarten te vinden die wat meer verschillen laten zien, maar ook dan worden microklimaatverschillen uiteraard niet vertoond. Daarnaast zijn de zones gebaseerd op een langere periode aan data.

De USDA zones overigens niet 100% over te nemen in de Benelux, maar meer als richtlijn. De zomers van een zone 8 in Amerika is bijvoorbeeld heel anders dan een zone 8 in de Benelux. Deze verschillen kunnen echter wel veel invloed hebben. Jarenlang is de tuin hier een zone 9a geweest, als je dat vergelijkt met een zone 9a in Amerika dan zou ik niet meer hoeven emigreren.


Zone 8a - waar ik denk in te zitten volgens mijn beperkte berekeningen - heeft al bescherming nodig als je hem permanent - dus langer dan bijvoorbeeld 3 winters - in leven wilt houden (denk aan Chamaerops).
Met een beetje mazzel heeft de 1-2 km kuststrook die we hebben in Be/NL zone 9a maar ik zou er geen geld op zetten. Als je nog meer dan die afstand van het water zit, vergeet het dan maar....


Ik bescherm eigenlijk nagenoeg nooit mijn Chamaerops. Naar mijn mening doet je met dit stuk dan ook tekort en heb ik simpelweg een andere mening over, zeker als pak en beet 10 jaar terug kijkt. Dan was die 1-2 km toch een behoorlijk ruimer, en zijn er zelfs warmere zones geweest. Ik denk zelfs dat je als de laatste 20 jaar uitmiddelt dat de kaart er heel anders uitziet en ook dan de 9a zone een stuk breder zou zijn. Maar goed een hele discussie over zones heb ik geen behoefte aan, daar het toch meer een richtlijn is dan simpelweg over te nemen, zoals jijzelf er ook duidelijk bewust van bent.
Exotic Life
 
Berichten: 823
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:06
Woonplaats: Steenbergen (West Brabant)
56 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Exotische bomen en struiken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 55 gasten

cron