Bananen zaaien, het blijft een uitdaging, zelfs na al die jaren.
Mijn ervaring en tips:
-Koop geen pakjes met 5 of 10 zaden, heel erg duur en aangezien bananen zeer onregelmatige kiemers zijn is de kans groot dat het resultaat 0 wordt.
-Koop zaden per 30, 50 of 100, je zal verschieten van de prijs, die is soms maar het dubbele van wat je voor 5 of 10 zaden betaalt. Dikwijls mag je van geluk spreken wanneer je 5 plantjes uit 50 of 100 zaden haalt.
-Zaden voor het zaaien enkele dagen tot een week in lauw water voorweken. Water dagelijks verversen.
-Zaaien in een cocopeat-mengsel met 50% vermiculiet, perliet gebruik ik niet meer tenzij bij het overplanten om de grond luchtiger te maken. Reden: iedere keer dat je denkt dat er eentje kiemt (een hele gebeurtenis bij bananen) blijkt het zo'n verdomde witte korrel perliet te zijn

. Vorig jaar pure perliet gebruikt, weeral iets dat ik niet meer doe
-Zaden uit winterslaap halen. Verse zaden zitten nog niet in een slaapperiode en kunnen bij constante temperatuur ontkiemen. Bij mij is dat rond de 30C. Het probleem is dat je heel dikwijls niet weet hoe vers de zaden zijn. Daarom gebruik ik nu steeds wisselende temperaturen, 8 uur 20C, 8 uur 30C en ga zo maar door. Je mag ook eens afwisselen met andere patronen, bvb. 12 uur op en af. Door de wisselende temperatuur zouden de zaden uit hun "slaap" komen maar het blijft niettemin moeilijk en zeer onregelmatig.
-Mengsel met zaden in een ziplock zakje en aardvochtig houden, zeker niet nat. Als je er enkele druppeltjes kan uitknijpen dan is het OK.
-Veel geduld is nodig maar na 6 maand zonder resultaat gaat de ganse zwik op de composthoop.
Veel succes!!
Michel