Zaaien Musa Velutina 3e poging.

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Zaaien Musa Velutina 3e poging.

Berichtdoor Toscana Plant op 30 jan 2013 17:15

Hallo,

een hele tijd terug heb ik verse musa velutina zaden van de moederplant geplukt en gezaaid,
Dit heb ik een aantal jaren geleden ook gedaan en dit ging toen perfect.
Nu heb ik al 2x gehad dat er kleine rouwvaren wormpjes inzitten, en die eten de zaadjes leeg. Dus weer geen kiemers. Het was een nieuwe zak grond met rhp keurmerk, je zou dus denken dat het goede grond is. Nu heb ik vandaag de laatste musa velutina zaadjes geplukt, en ze staan momenteel te weken. Maar waar kan ik ze naast zaai en stekgrond nog meer in zaaien, zonder de kans op een 3e mislukking??
Ik hoor het graag!

Joep
Toscana Plant
Toscana Plant
Bedrijven

1 bedankjes

Re: Zaaien Musa Velutina 3e poging.

Berichtdoor Itrme op 30 jan 2013 17:31

Perliet, zand in een vochtige doek. Het kan allemaal.

Ik heb de velutina ook geprobeerd maar had helaas geen opkomst....

Je kan je potgrond natuurlijk ook even in de magnetron doen of koken. Alleen zal dit niet echt goed zijn voor de kwaliteit van de grond vrees ik, aangezien al het eventuele leven wat er nog in zit dan weg is...
Itrme

70 bedankjes

Berichtdoor prutser 2 op 30 jan 2013 18:26

ik heb horen vertellen dat je de potgrond en stekgrond ook even in een magnetron kan stoppen,het grote voordeel daarvan is wel dat al het leven eruit is,dus ook die nare wormpjes,schijnt wel te stinken ,dus ja,even in de schuur dan maar of even buiten,maar zeker is wel dat het schoon is van leven en /of eitjes, m,v,g, paul
prutser 2

23 bedankjes

Berichtdoor TinekedV op 30 jan 2013 18:54

Ik heb ook veel last van dit ongedierte. 5 minuten volle bak in de magnetron, het stinkt maar is wel effectief. Zelf zaai ik nu alles in vermiculiet. Heet ook als voordeel dat bij het verspenen de worteltjes weinig beschadigd worden.
TinekedV

23 bedankjes

Berichtdoor Toscana Plant op 30 jan 2013 19:48

Dankuwel voor alle tips ! :) Ik ga denk ik ook maar eens proberen in de perliet/vermiculiet.
Weet iemand waar deze in kleine porties te koop zijn? Zaai namelijk bijna nooit iets , dus het is onzinnig om een grote zak aan te schaffen.
Toscana Plant
Bedrijven

1 bedankjes

Berichtdoor Itrme op 30 jan 2013 19:50

Zadengigant bied dit o.a. aan ;)
Itrme

70 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 30 jan 2013 20:09

Ik zaaide destijds mijn velutina gewoon in stekgrond na 2 dagen weken.
Daarna bleven de potjes met alu-folie afgedekt in de serre staan (mid-zomer).
Na al te lang erna kiemden er enkelen.

Mijn ervaring met Musa's is; ze kiemen vlug of ze kiemen niet.
Versheid van het zaad is volgens mij de trigger.
Maar er zijn er bij die zelfs oude zaden aan het kiemen krijgen blijkbaar... :roll:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor GeL op 01 feb 2013 11:06

Bananen zaaien, het blijft een uitdaging, zelfs na al die jaren.

Mijn ervaring en tips:

-Koop geen pakjes met 5 of 10 zaden, heel erg duur en aangezien bananen zeer onregelmatige kiemers zijn is de kans groot dat het resultaat 0 wordt.

-Koop zaden per 30, 50 of 100, je zal verschieten van de prijs, die is soms maar het dubbele van wat je voor 5 of 10 zaden betaalt. Dikwijls mag je van geluk spreken wanneer je 5 plantjes uit 50 of 100 zaden haalt.

-Zaden voor het zaaien enkele dagen tot een week in lauw water voorweken. Water dagelijks verversen.

-Zaaien in een cocopeat-mengsel met 50% vermiculiet, perliet gebruik ik niet meer tenzij bij het overplanten om de grond luchtiger te maken. Reden: iedere keer dat je denkt dat er eentje kiemt (een hele gebeurtenis bij bananen) blijkt het zo'n verdomde witte korrel perliet te zijn :evil:. Vorig jaar pure perliet gebruikt, weeral iets dat ik niet meer doe :roll:

-Zaden uit winterslaap halen. Verse zaden zitten nog niet in een slaapperiode en kunnen bij constante temperatuur ontkiemen. Bij mij is dat rond de 30C. Het probleem is dat je heel dikwijls niet weet hoe vers de zaden zijn. Daarom gebruik ik nu steeds wisselende temperaturen, 8 uur 20C, 8 uur 30C en ga zo maar door. Je mag ook eens afwisselen met andere patronen, bvb. 12 uur op en af. Door de wisselende temperatuur zouden de zaden uit hun "slaap" komen maar het blijft niettemin moeilijk en zeer onregelmatig.

-Mengsel met zaden in een ziplock zakje en aardvochtig houden, zeker niet nat. Als je er enkele druppeltjes kan uitknijpen dan is het OK.

-Veel geduld is nodig maar na 6 maand zonder resultaat gaat de ganse zwik op de composthoop.

Veel succes!!

Michel
GeL

200 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 01 feb 2013 12:12

Zeer duidelijk en realistisch.
Zal een hoop teleurstellingen helpen voorkomen.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Keer terug naar Zaaien en stekken