Groeiverbeteraars etc.

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Groeiverbeteraars etc.

Berichtdoor Tosaman op 18 jun 2010 16:27

Ik wil binnenkort ook wat palmzaden zaaien, en heb inmiddels ook een verwarmde propagator aangeschaft. Ik wil het makkelijk houden met bv Trachycarpus, Washingtonia en misschien tzt Chamaerops, want: beginner.
Nu lees ik hier en daar over groeiverbeteraars, kreten zoals palmbooster, nitrozyme, maar ook neem-coir, perlite, vermiculiet en aanverwante artikelen.
Wat ik mij nu afvraag is het volgende: heeft het aanschaffen en gebruik van deze artikelen nut als je hobbymatig bezig wil zijn, of is dit meer voor de professionele kweker. Bovendien, is er ook zichtbaar resultaat te behalen. En zo ja, wat is een goede zaaimedium combinatie?

Graag lees ik jullie tips en ervaringen.
5-5-2015 lekker naar AC/DC geweest.
Tosaman

16 bedankjes

Re: Groeiverbeteraars etc.

Berichtdoor lapalmeraie op 20 jun 2010 11:58

Hallo

Voor de genoemde soorten zijn eigenlijk helemaal geen speciale zaken nodig hoor.
De Trachycarpus kiemt het best bij kamertemperatuur in gewone potgrond. De Washingtonia kiemt altijd wel goed. Beste resultaten behaal je bij voldoende warmte, maar bovenop de CV ketel of de vensterbank is al voldoende. Idem dito voor de Chamaerops. De Trachy en de Chamaerops hebben wel meer tijd nodig dan de snelkiemende Washingtonia. ;)

Over het gebruik van Nitrozyme lopen de meningen uit één.
Persoonlijk denk ik dat de resultaten vooral worden beïnvloed door de versheid/kwaliteit van het zaad. Ik gebruik zelf dan ook voornamelijk gewone zaai- en stekgrond. Alhoewel ik de laatste tijd ook meer perlite gebruik in doorzichtige bakjes omdat je hierin de kieming beter kunt opvolgen, het niet schimmelt en minder ruimte in beslag neemt.

Maar als beginnende hobbyist zijn deze producten zeker geen noodzaak hoor.
Ik zou zeggen, probeer het eerst eens zo. Snel genoeg kun je dan zien of je het leuk vindt om te doen en dan kun je altijd nog... :D

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Re: Groeiverbeteraars etc.

Berichtdoor Tosaman op 20 jun 2010 18:35

Dank voor uw reactie. Ik ga het eerst "gewoon" proberen, zonder al die "steroïden" haha. Denk zelf dat die groeistimulerende middelen meer iets is voor commerciële doeleinden, zoals de professionele kweker. Dat ben ik niet en wil ik ook niet, het moet tenslotte leuk blijven.
5-5-2015 lekker naar AC/DC geweest.
Tosaman

16 bedankjes

Keer terug naar Zaaien en stekken