Klopt als een bus

, ik zaai er geen 5, maar ik heb 5 trossen vol met zaad van de Tr. takagii gezaaid (misschien wel 5000 of meer, ik heb ze niet geteld). De kans dat er iets opkomt is veel groter. Een deel staat thuis ter controle (zie foto) en het grotere deel staat in het kasje.
Als je zeker wilt zijn dat je een paar mooie Tr. princeps krijgt, dan zou ik aantallen van 100 of 150 zaden zaaien. Het zaad is vrij kostbaar, dat weet ik, maar als het lukt en je kan de Tr. princeps verkopen, dan is dat leuk natuurlijk.
Bij de Tr. takagii zaden kan ik dus veel meer verliezen, want ik heb ook veel meer gezaaid, maar ik ben er nu al zeker van dat ik er al 1500 gekiemd heb, dus waar een wortel aan zit en er komen er nog veel meer. Van dat aantal overleven de sterkste weer. Elk jaar vallen er een aantal van af, totdat je er misschien 100 á 200, misschien wel 1000 goede en sterkere overhoudt en dan ben je gauw alweer 3 tot 4 jaar verder!
Only the strong will survive!!
Succes met je Tr. princeps. Laat even de vorderingen en zaaimethode weten op het forum, deel dat, dan worden we allemaal weer wijzer.

Tip: Als je voor het eerst begint, begin dan met makkelijkere zaden: Washingtonia's bijvoorbeeld, of Tr. fortunei, deze palmen staan in Nederland, zaad is wel makkelijker te krijgen dan de Tr. princeps in grotere aantallen. Probeer eerst daarmee te zaaien.