zaaien in een propagator

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Re: zaaien in een propagator

Berichtdoor banaantje op 10 maart 2010 16:16

dag allemaal,

het probleem met het opwarmen van de propagator lijkt een beetje achter de rug. Ik laat de thermostaat er voorlopig tussenuit en af en toe steek ik m even in om te kijken welke temperatuur ik in de grond zelf haal.
Heb verschillende zaden van bananen in de propagator (4 soorten, na bijna 3 weken nog niets gekiemd, zal nog wel een dikke week duren)
En tevens, had nog wat plaats over, heb ik acht zaden van de washingtonia filifera apart in kleine potjes gezaaid en in de propagator geplaatst. En wat blijkt vandaag?? na exact 12 dagen zijn er al 4 van de acht zaden gekiemd!!!! .
Dat lijkt me vrij snel niet?? maakt eigenlijk niet zoveel uit hoor, ma verschrok me toch een beetje, en daarna een groot yes gevoel!! :D

groeten
banaantje

0 bedankjes

Berichtdoor amourath op 10 maart 2010 16:51

banaantje schreef:En tevens, had nog wat plaats over, heb ik acht zaden van de washingtonia filifera apart in kleine potjes gezaaid en in de propagator geplaatst. En wat blijkt vandaag?? na exact 12 dagen zijn er al 4 van de acht zaden gekiemd!!!! .
Dat lijkt me vrij snel niet??

Da's een teken dat je verse zaden had, dan gaan ze altijd zo snel :) Wel leuk om rap resultaat te zien he, minder is dan weer dat jouw propagator over enkele weken al te klein zal zijn voor die zaailingen :lol: (maar dan heb je wéér plaats voor iets nieuws... :mrgreen: )
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor rialle op 14 maart 2010 13:37

Haalo Banaantje,

Ik ben nieuw hier en met hetzelfde bezig als jou. Ik heb ook een verwarmde propagator gekocht en er verschillende soorten palmen en Musa's in gezaaid. Het is zoooo spannend, maar ze zitten er pas 2 weken in dus zal het nog wel even duren denk ik, want mijn zaden waren niet vers meer.
Ik volg met belangstelling jou topic, want bij jou zijn er al ontkiemd heb ik begrepen.
Succes!

Groetjes Rialle
rialle

1 bedankjes

Berichtdoor banaantje op 16 maart 2010 19:44

hallo allemaal.
Ja, vind het ook spannend allemaal. Je vraagt je toch af of het zaaien in een propagator betere resultaten oplevert dan de normale manier van werken.
Heb intussen mijn vier kiemlingen van de washingtonia filifera al uit de propagator moeten halen, want ze zaten zo ongeveer tegen het dak aan te duwen :lol: . Van kiemlingen bij de bananen zaden voorlopig nog geen spoor, nog even geduld hebben vrees ik.

@ rialle: hoop dat je spoedig kleintjes mag verwelkomen... :D
@ amourath: Had inderdaad plaats voor iets anders, maar heb er intussen basilicum zaad instaan voor de mam (die kan ik echt niks weigeren!! :) ) maar van zodra ik weer plaats heb gaad de rest van de washingtonia zaden de grond in :P

groeten
banaantje

0 bedankjes

Berichtdoor turtleboy op 22 maart 2010 11:59

Ik zaai ook wel eens in een broedstoof waar ik schildpad eieren in uitbroed,dit gaat ook heel goed omdat de temperatuur zeer nauwkeurig is in te stellen.Doordat er een transparant venster in zit krijgen ze ook voldoende licht en er is redelijk wat plaats voor zaai bakjes.
Warmte komt net als in de natuur van bovenaf dmv een verwarming element.
Legio patria nostra
Honneur et Fedelite
turtleboy

72 bedankjes

Berichtdoor banaantje op 13 apr 2010 01:34

Hallo iedereen

We zijn intussen een aantal weken verder en tot nu toe nog steeds geen zaailingen in de propagator... :( Allé, van de musa soorten toch niet
Heb wel 5 zaailingen van de washingtonia filifera, Waar ik natuurlijk ook heel blij mee ben :)
Had toch wel iets meer verwacht van de musa soorten. Hoe zit het bij de rest van jullie propagator gebruikers?? Al enig resultaat??
Kan mij iemand trouwens vertellen wat de ideale temperatuur is voor de kieming van Musa zaden?? Mss zit ik er qua temperatuur wel langs en blijven de resultaten daarom een beetje achter.

Hoor het wel

groeten
banaantje

0 bedankjes

Berichtdoor amourath op 13 apr 2010 08:41

Musa's kunnen er wel eens lang over doen hoor, sommige kiemen pas na 3 jaar heb ik al gehoord...

Ik heb nog niet veel musa gezaaid, enkel een musella lasiocarpa en daar had ik 2 kiemers van de drie na 4 weken dus dat is prima denk ik. De luchttemperatuur schommelt bij mij tussen de 21 en 26 graden, de bodem zal wel iets warmer zijn dus.
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor banaantje op 13 apr 2010 22:05

dan zal ik nog wat geduld moeten hebben vrees ik ( staan nu 7 weken in de propagator)
De lucht temperatuur die aangegeven wordt hangt rond de 26 a 27 graden, de temperatuur in de grond is volgens de thermostaat vandaag 29 graden, dus das zit wel goed denk ik...
groetjes
banaantje

0 bedankjes

Berichtdoor Wimkoh op 28 mei 2010 01:09

Ik zaai ook in de Propagator 64/50 Thermo kweekbak ! Gewoon de afgedekte potjes in de bak plaatsen en temperatuur instellen. Dat kan met een dimmer maar ook met een Thermo timer.

De ontluchtings gaten houd ik gewoon dicht bij het zaaien van exoten.

Ik gebruik het laatste, de thermotimer die ik gebruik is de T(h)ermo Timer
[37.3000] van de fabrikant TFA. Deze kun je wisselende themperaturen instellen voor maximaal
3 periodes. Of gewoon een tijdsperiode. Wat je maar wilt. Maar ik leg er ook altijd een min max thermometer in de bak zodat ik kan controleren welke themperatuur er minimaal en maximaal is geweest in de bak. Maar er zit een aanzienlijk prijsverschil als je die in Nederland of in Duitsland besteld. Zie foto's onder.

Met de thermotimer kun je 30 graden boven de buiten temperatuur halen. Dus in theorie zou dat wanneer de buitentemperatuur bv het 25 graden zou zijn dan kan in de propagator een themperatuur gehaald worden van 55 graden. En als je de bak buiten hebt staan en de temperatuur is - 10 graden dan kan de bak nog steed verwarmen tot +20 graden. Het eerste heb ik al wel gehad maar het tweede kan ik alleen uit de beschrijving halen.

Helaas is mij door een verkeerde instelling (door mij zelf) een keer gebeurd bij sporen van boomvarens dat de bak 50 graden aangaf en ook de min max die erin lag. :cry: Maar gelukkig krijg ik hoop ik deze week weer nieuwe sporen. :D

Ik ben heel tevreden over de resultaten van mijn propagator.

De goedkoopste propagator heb ik gezien bij:
http://www.kweekbak.nl/kweekbakken/prop ... 450-thermo

De nederlandse versie van de Thermo timer :
thermo timer nl.PNG
de nederlandse versie en dat is nog de goedkoopste denk ik
thermo timer nl.PNG (173.03 KiB) 5488 keer bekeken

en de duitse versie van de Termo timer:
Bijlagen
thermo timer.PNG
de duitse versie bij TFAshop in duitsland
thermo timer.PNG (20.09 KiB) 5488 keer bekeken
Wimkoh

33 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 28 mei 2010 21:20

Bedankt voor deze uitgebreide beschrijving ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Zaaien en stekken