Ik zaai ook in de Propagator 64/50 Thermo kweekbak ! Gewoon de afgedekte potjes in de bak plaatsen en temperatuur instellen. Dat kan met een dimmer maar ook met een Thermo timer.
De ontluchtings gaten houd ik gewoon dicht bij het zaaien van exoten.
Ik gebruik het laatste, de thermotimer die ik gebruik is de T(h)ermo Timer
[37.3000] van de fabrikant TFA. Deze kun je wisselende themperaturen instellen voor maximaal
3 periodes. Of gewoon een tijdsperiode. Wat je maar wilt. Maar ik leg er ook altijd een min max thermometer in de bak zodat ik kan controleren welke themperatuur er minimaal en maximaal is geweest in de bak. Maar er zit een aanzienlijk prijsverschil als je die in Nederland of in Duitsland besteld. Zie foto's onder.
Met de thermotimer kun je 30 graden boven de buiten temperatuur halen. Dus in theorie zou dat wanneer de buitentemperatuur bv het 25 graden zou zijn dan kan in de propagator een themperatuur gehaald worden van 55 graden. En als je de bak buiten hebt staan en de temperatuur is - 10 graden dan kan de bak nog steed verwarmen tot +20 graden. Het eerste heb ik al wel gehad maar het tweede kan ik alleen uit de beschrijving halen.
Helaas is mij door een verkeerde instelling (door mij zelf) een keer gebeurd bij sporen van boomvarens dat de bak 50 graden aangaf en ook de min max die erin lag.

Maar gelukkig krijg ik hoop ik deze week weer nieuwe sporen.
Ik ben heel tevreden over de resultaten van mijn propagator.
De goedkoopste propagator heb ik gezien bij:
http://www.kweekbak.nl/kweekbakken/prop ... 450-thermo De nederlandse versie van de Thermo timer :

- de nederlandse versie en dat is nog de goedkoopste denk ik
- thermo timer nl.PNG (173.03 KiB) 5488 keer bekeken
en de duitse versie van de Termo timer: