kweken van Sequoia sempervirens

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Re: kweken van Sequoia sempervirens

Berichtdoor Christophe op 27 maart 2011 20:16

Wanneer is de beste tijd om stekjes van de sequoia gigamteum en sequoia sempervirens te verzamelen?

Wel ... eigenlijk nu. Bij het stekken moet je er juist op letten om de stekken voldoende licht te geven, maar géén direct zonlicht. Verder de grond altijd vochtig houden. Toen ik buxus stekte heb ik de stekken onder een witte gespannen doek geplaatst als er te veel zon was.

Benieuwd naar het resultaat eigenlijk. Ik denk dat deze boom zich makkelijk laat stekken (a)

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 28 maart 2011 15:59

100 jaar is nog relatief jong voor deze boom hoor.
Het kan dus heel goed mogelijk zijn dat het zaad nog niet kiemkrachtig is ;)

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor treehugger op 29 maart 2011 17:36

lapalmeraie schreef:100 jaar is nog relatief jong voor deze boom hoor.
Het kan dus heel goed mogelijk zijn dat het zaad nog niet kiemkrachtig is ;)

Vrgr
Niek

Ja inderdaad is 100 jaar voor deze boom aan de jonge kant om keimkrachtige zaden te produceren. Ik had er ook niet veel van verwacht, maar als maar 1 van de pakweg 300 zaden uitgekomen was zou al mooi zijn geweest.
Ik las laatst dat een boomkweker met een hoogwerker zaden uit een 150jaar oude sequoia gehaald had en hier mee is gaan kweken met goed resultaat.

Naja, ik heb inmiddels wat stekjes gehaald van een sequoia giganteum en deze in een klein bakje in de potgrond gezet. Iedere dag wil ik ze gaan bespuiten met een plantenspuit en de grond goed vochtig houden, is dit goed genoeg of kun je ze beter afdekken door een soort kas te maken?
treehugger

0 bedankjes

Berichtdoor shusui op 29 maart 2011 17:59

Sequoia sempervirens is zowat het jaar rond te stekken behalve te jonge scheutjes.
Deze wortelen zeer makkelijk als je ze goed warm en vochtig wegzet. (+-80 % lukt)

Sequoiadendron giganteum is moeilijker ,deze heb ik al op verschillende manieren geprobeerd, en van verschillende varieteiten en er lukken er maximum een 5 tal / 100 (als er al lukken) er moet een manier zijn waarop het beter lukt maar die heb ik nog niet gevonden :roll:

Gr,
Sven
shusui

193 bedankjes

Berichtdoor alex1 op 30 maart 2011 10:10

misschien als ze nog jong zijn afleggen?
alex1

0 bedankjes

Berichtdoor treehugger op 31 maart 2011 00:51

Dat de sempervirens makkelijk was had ik ook al ondervonden.
Shusui, hoe groot zijn de stekjes die jij van de giganteum neemt? Zijn het al vertakte stekken of alleen 'het laatste rechte stukje'. Hoeveel cm zijn je stekjes ongeveer?
Ik heb nu allerlei 'soorten' stekken in een klein bakje staan, maar als er maar 1/20 lukken dan zou het goed kunnen zijn dat er niks uitkomt.
Is het verstandig om de stekken op de verwarming te zetten of drogen ze dan uit?
treehugger

0 bedankjes

Berichtdoor shusui op 31 maart 2011 02:05

Ik heb al vanalles geprobeerd, lang, kort , fel verhout, jong, en op verschillende tijdstippen op het jaar.
Het beste resultaat had ik toen ik in oktober stekte en oktober het jaar erna kon ik 5 plantjes van 100 stekken oppotten , de rest was allemaal bruin geworden.
Degene die gelukt zijn waren altijd kopstekken van 10-15cm en al een beetje vertakt.

Andere planten lukken hier heel goed met stekken, alleen de Sequoiadendron wil nog niet volledig.
Misschien dat ze niet zo tegen hoge temperaturen kunnen (in de zaai en stekbak is het hier in de zomer makkelijk 35-40°c met 100% vochtigheid) als de koeling in mijn nuewe serre af is ga ik hier ook weer wat testjes uitvoeren.

Gr,
Sven
shusui

193 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Zaaien en stekken