zaaien trachycarpus fortunei

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Re: zaaien trachycarpus fortunei

Berichtdoor lapalmeraie op 25 aug 2009 17:21

Zelf zaaien is inderdaad héél leuk.
Het duurt natuurlijk langer voordat je echt "iets" hebt staan, maar de band met de plant (als je het zo kunt noemen ;) ) is ook heel anders. Het geeft echt een kik als er weer iets kiemt.

Bij het kiemen put de zaailing alle kracht uit het zaadje. Zodra deze energie op is moet hij zelf zorgen voor de energie. Dát is inderdaad een kritiek moment, als de omstandigheden niet gunstig zijn gaat het plantje op dat moment dood.

De houdbaarheid van het zaad verschilt inderdaad van soort tot soort.
Het beste bewaar je de zaden in de frigo, dan blijven ze het kiemkrachtigst.
Trachy zaden kiemen zelfs na een jaartje in de frigo nog redelijk hoor. Maar de regel blijft: hoe verser het zaad, hoe beter het resultaat :D

Vrgr
LP
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14428
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: zaaien trachycarpus fortunei

Berichtdoor Pietn op 15 sep 2009 11:52

Kheb eens een zaailing uitgetrokken van men fortunei's twas 1ntje die helemaal scheef groeide
normaal kan het geen kwaad zeker dat ik hem al opgepot heb appart?
Bijlagen
Foto's-0046.jpg
Foto's-0046.jpg (120.83 KiB) 3911 keer bekeken
Pietn
 
Berichten: 396
Geregistreerd: 19 mei 2009 23:37
Woonplaats: Marke
7 bedankjes

Re: zaaien trachycarpus fortunei

Berichtdoor Christophe op 15 sep 2009 12:07

Het kan gebeuren dat er een zaailing wat bizar groeit in het begin. Het kan geen kwaad dat je deze al hebt opgepot ;)

Soms komt het nog goed, maar soms niet. Bij jou ziet het er in ieder geval wel goed uit hoor! Aan de goede zorgen zal de zaailing niet ontbreken. 8-)

Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: zaaien trachycarpus fortunei

Berichtdoor Pietn op 15 sep 2009 13:07

dank u! het waren dan ook superverse zaden die ik kreeg van u!
Pietn
 
Berichten: 396
Geregistreerd: 19 mei 2009 23:37
Woonplaats: Marke
7 bedankjes

Re: zaaien trachycarpus fortunei

Berichtdoor David op 22 sep 2009 20:30

Een ander vraagje: ik heb nu zo'n 40 trachycarpus gekiemde 'plantjes' van zo'n 3-5 cm groot.

Die staan nu eigenlijk nog in mijn kelder (donker en zo'n 19 graden en niet zo vochtig), maar ik zou ze ook in een andere kamer kunnen zetten waar het constant zo'n 24 graden is en waar ze licht krijgen.

Waar zet ik ze best? en dek ik ze nog best af om het vochtig te houden?

Alvast bedankt
David
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 25 aug 2009 18:19
0 bedankjes

Re: zaaien trachycarpus fortunei

Berichtdoor Christophe op 22 sep 2009 20:49

Beste David,

Je mag ze gerust in het licht plaatsen, zolang ze maar niet direct van een donkere kelder in de volle zon worden geplaatst ;) Gewoon kamerlicht is voldoende. Zaailingen van de Trachycarpus latisectus kan je nog beter iets langer beschut zetten (heb ik me laten vertellen ;) )

Je hoeft ze ook niet langer af te dekken. Van zodra bij mij de kopjes komen piepen haal ik mijn aluminiumfolie ervan.

Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: zaaien trachycarpus fortunei

Berichtdoor TropiRo op 23 sep 2009 09:05

Als ze echt nog zo klein zijn kan je ze het beste in de kelder laten staan, De trachycarpus soorten groeien het beste in de schaduw op die leeftijd en de temperatuur van rond de 20 graden is ook het beste. Ik zou ze dus in de kelder laten staan tot het voorjaar en ze dan buiten zetten in de schaduw.
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
Avatar gebruiker
TropiRo
 
Berichten: 2792
Geregistreerd: 29 apr 2009 11:11
Woonplaats: Amsterdam
112 bedankjes

Re: zaaien trachycarpus fortunei

Berichtdoor amourath op 23 sep 2009 09:14

amourath schreef:'t Zijn ook trachy's ja, ze zijn nu bijna een maand gezaaid... dus nog een maandje geduld.


Maand is voorbij, nog steeds niks te zien (gezaaid op 2 aug) en ik had beter een mix van zaden gevraagd want dit is slecht voor mijn zenuwen, ik kijk haast iedere dag en ben elke dag weer ontgoocheld :( Ik heb blijkbaar toch minder geduld dan ik dacht.
Ik hoop over een maand positiever nieuws te hebben, bij Pietn was het toch ook een 3tal maand lees ik... er is nog hoop :mrgreen:
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: zaaien trachycarpus fortunei

Berichtdoor David op 23 sep 2009 10:57

@Tropiro: ga ze daar denk ik nog wel even laten staan, maar het is in de kelder echt wel steek donker. Er is nergens een raam ofzo waar een beetje licht invalt. Zou ik ze echt laten staat tot het voorjaar?

@Amourath: er liggen er bij mij ook nog een aantal waar ik vol spanning naartoe ga kijken, maar ze komen wel. Al weten ze wel goed je geduld te testen :roll:
David
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 25 aug 2009 18:19
0 bedankjes

Re: zaaien trachycarpus fortunei

Berichtdoor lapalmeraie op 23 sep 2009 12:38

Ik laat mijn kiemers in het donker tot ze zo'n ruime 10cm groot zijn. Dan gaan ze naar een plekje met daglicht. De Trachycarpus is daarvoor een makkelijke omdat zijn ideale temperatuur (= kamertemperatuur) overal in huis te vinden is. Bijna elke plek is dan ook geschikt.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14428
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Zaaien en stekken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten