zaaien in een propagator

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

zaaien in een propagator

Berichtdoor banaantje op 17 feb 2010 18:14

Hallo,

heb mij vorige week een propagator aangeschaft in de hoop nog betere kiemresultaten te halen. Je weet wel, een verwarmde mini serre met digitale thermostaat om de temperatuur te regelen. Nu heb ik vandaag mijn zaden thuis gekregen die ik besteld had ( musa velutina, musa accuminata, musa sikkimensis en musa ornata). Wil net beginnen met de zaden te laten weken en nu kom ik op het volgende. Mijn propagator heeft bijgeleverde bakjes om het zaaigoed in te doen maar die zijn slechts plus minus 5 cm hoog, terwijl ik in de zaaihandleiding lees dat de zaaibakken toch minstens 10 cm hoog moeten zijn. Ook moet je de zaden 2 a 3 cm diep zaaien dus veel ruimte blijft er voor de wortelzetting niet meer over...
Nu zou ik eventueel wel een diepere pot in de propagator kunnen steken (de deksel is immers hoog genoeg) maar dan weet ik niet zeker of ik de temperatuur in de propagator hoog genoeg ga krijgen....
Is er iemand die hier ervaring mee heeft?? Mss is het toch mogelijk om ze in de kleine bijgeleverde bakjes te zaaien??? Of toch maar in hogere potten?? weet iemand raad??

groeten
banaantje
 
Berichten: 94
Geregistreerd: 22 apr 2009 19:32
Woonplaats: limburg
0 bedankjes

Re: zaaien in een propagator

Berichtdoor TropiRo op 17 feb 2010 18:33

Je kan zonder probleem grotere bakken/ potten gebruiken maar het is niet nodig met Musa's.
De thermostaat die erop zit regelt het verwarmings element en reageert niet op de temperatuur in de bak. Het kan zijn dat je hem op 25 graden instelt en dat de temperatuur 22 of 29 graden is in de bak, gebruik dus een extra thermometer in de bak om het te controleren.

Musa zaden kiemen goed op wisselende temperaturen, b.v. overdag 30 graden en 's nachts 20 graden.
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
Avatar gebruiker
TropiRo
 
Berichten: 2792
Geregistreerd: 29 apr 2009 11:11
Woonplaats: Amsterdam
112 bedankjes

Re: zaaien in een propagator

Berichtdoor banaantje op 17 feb 2010 18:50

bedankt voor je snelle antwoord, denk dat ik dan toch de grotere potten ga gebruiken, kwestie van zeker een goed wortelzetting te hebben...
Nu duiken er nog een aantal vragen op, mss kan je me helpen.

- de propagator heeft een dubbele onderbak die niet van elkaar te halen is, vermoedt dat het verwarmingselement dan in de onderste bak zit... Hoe werkt dit eigenlijk?? Gaat de plastiek niet smelten als je verwarmingselement aanzet. Waarschijnlijk niet, anders zou het onbruikbaar zijn natuurlijk... Ma hoe werkt het dan?? Je werkt toch al met een aanzienlike warmte als jet de grond tussen de 25 en 30 graden wilt krijgen...

- Het lijkt me dat er water in de onderbak van de propagator hoort, al wordt dit niet duidelijk vermeld. Er ligt een donker matje in de onderbak (is dit dan de capillaire mat waar ze het over hebben??) en de onderbak zelf heeft uitsparingen waar is eventueel water in zou kunnen gieten... Is het dan de bedoeling dat ik dit doe?? Gaat de mat dit water niet opzuigen?? en hoeveel water moet ik er dan in doen?? Tot de mat doordrenkt is?? En pakken de potten dit water dan langs de gaten aan de onderkant op??

- lees op het net ook van alles over de verluchtingskleppen van de propagator die je moet dicht zetten?? Is dit correct of niet??
-moet ik de potten evengoed afdekken met aluminium folie of is dit niet nodig??

- Thermometer in de kas zelf?? is dit echt nodig als ik weet welke temperatuur de grond heeft?? Dit is toch het voornaamste, niet??

sorry voor de vele vragen, er komt precies ook zo veel bij kijken..
banaantje
 
Berichten: 94
Geregistreerd: 22 apr 2009 19:32
Woonplaats: limburg
0 bedankjes

Re: zaaien in een propagator

Berichtdoor TropiRo op 17 feb 2010 19:14

banaantje schreef:- de propagator heeft een dubbele onderbak die niet van elkaar te halen is, vermoedt dat het verwarmingselement dan in de onderste bak zit... Hoe werkt dit eigenlijk?? Gaat de plastiek niet smelten als je verwarmingselement aanzet. Waarschijnlijk niet, anders zou het onbruikbaar zijn natuurlijk... Ma hoe werkt het dan?? Je werkt toch al met een aanzienlike warmte als jet de grond tussen de 25 en 30 graden wilt krijgen...

- Het lijkt me dat er water in de onderbak van de propagator hoort, al wordt dit niet duidelijk vermeld. Er ligt een donker matje in de onderbak (is dit dan de capillaire mat waar ze het over hebben??) en de onderbak zelf heeft uitsparingen waar is eventueel water in zou kunnen gieten... Is het dan de bedoeling dat ik dit doe?? Gaat de mat dit water niet opzuigen?? en hoeveel water moet ik er dan in doen?? Tot de mat doordrenkt is?? En pakken de potten dit water dan langs de gaten aan de onderkant op??


Heb je misschien een foto van de propagator?

- lees op het net ook van alles over de verluchtingskleppen van de propagator die je moet dicht zetten?? Is dit correct of niet??
-moet ik de potten evengoed afdekken met aluminium folie of is dit niet nodig??


Als je de ventilatie schuiven open laat staan gaat er veel warmte en vochtigheid verloren.
Als je de grond vochtig houdt hoef je de grond niet af te dekken.

- Thermometer in de kas zelf?? is dit echt nodig als ik weet welke temperatuur de grond heeft?? Dit is toch het voornaamste, niet??


Ik gebruik de thermometer om de temperatuur goed in de gaten te kunnen houden, als de thermostaat 25 graden aangeeft dan is het in de bak 23 graden dus moet ik de thermostaat op 27 graden zetten om in de bak 25 graden te halen.
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
Avatar gebruiker
TropiRo
 
Berichten: 2792
Geregistreerd: 29 apr 2009 11:11
Woonplaats: Amsterdam
112 bedankjes

Re: zaaien in een propagator

Berichtdoor banaantje op 17 feb 2010 20:43

heb even wat fotootjes gemaakt van de propagator
Foto's-0143.jpg
de propagator onderbak met "capillaire mat"
Foto's-0143.jpg (10.47 KiB) 7754 keer bekeken

Foto's-0144.jpg
onderkant propagator, uitsparingen
Foto's-0144.jpg (12.39 KiB) 7755 keer bekeken

Foto's-0145.jpg
onderkant propagator, zie je de dubbele bodem??
Foto's-0145.jpg (12.18 KiB) 7754 keer bekeken

Foto's-0146.jpg
capillaire mat, lijkt op een filterdoekje, beetje doorzichtig
Foto's-0146.jpg (6.87 KiB) 7755 keer bekeken

Foto's-0147.jpg
de propagator, met deksel
Foto's-0147.jpg (12.58 KiB) 7755 keer bekeken


hoop dat het nu wat duidelijker is... zou het de bedoeling zijn dat ik er water in doe of moet ik de grond gewoon rechstreeks bevochtigen...

groeten
banaantje
 
Berichten: 94
Geregistreerd: 22 apr 2009 19:32
Woonplaats: limburg
0 bedankjes

Re: zaaien in een propagator

Berichtdoor Benneke op 17 feb 2010 20:47

Ik zou die propagator niet rechtstreeks nat maken, deze verkopen ze in mijn hobby ook als warmtemat.
Die mat is geplastificeerd en als daar 1 gaatje inzit komt dit niet goed vrees ik. Ik zou zeker de bak niet beginnen pimpen .
Avatar gebruiker
Benneke
 
Berichten: 282
Geregistreerd: 05 okt 2008 19:37
Woonplaats: Vosselaar
5 bedankjes

Re: zaaien in een propagator

Berichtdoor TropiRo op 17 feb 2010 20:52

In de dubbele bodem zit het verwarmings element maar daar was je zelf ook al achter gekomen.
De mat is denk ik om een beetje vocht vast te houden en misschien voor de wortels ( in sommige tuincentrums zie je van dat vilt doek liggen in de bakken waar de planten in staan, dit heeft denk ik dezelfde werking).
Te zien aan de uitsparringen kan je er inderdaad een beetje water in doen, dit zou ik zelf niet doen en het potje met doorzichtige folie ( het schijnt dat Musa's iets licht nodig hebben, palmen donker) afdeken zodat het vocht in de pot blijft, zo hoef je ook niet vaak te sproeien.
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
Avatar gebruiker
TropiRo
 
Berichten: 2792
Geregistreerd: 29 apr 2009 11:11
Woonplaats: Amsterdam
112 bedankjes

Re: zaaien in een propagator

Berichtdoor lapalmeraie op 17 feb 2010 22:21

Zouden die uitsparingen er niet vooral voor zorgen dat het overtollig water kan afvloeien?
Bovendien zou het m.i. wel ergens in de handleiding staan als er effectief water in zou moeten ifv de brandveiligheid ofzo. ;)

Waar heb je hem eigenlijk vandaan?
Ik ben zelf ook al een tijdje aan het kijken ernaar maar vind ze vaak relatief duur.
Het zou natuurlijk wel handig zijn, want zo ben je niet meer afhankelijk van de radiator ;)

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14428
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: zaaien in een propagator

Berichtdoor amourath op 17 feb 2010 22:27

In mijn propagator zit zo geen mat, maar ik doe er ook geen water in hoor... enkel de potgrond bevochtigen met een plantenspuit en de verluchting inderdaad dicht anders verwarm je voor niks. Eén keer per dag doe ik het deksel er af om de vochtigheid te controleren, en alles eens te luchten. Ik heb wisselende temperaturen door zo'n thermostaat te gebruiken, 's nachts wordt er minder gewarmd dan overdag.

Ik heb trouwens ook geen zaaibakjes erbij, ik zet er zelf potjes in die hoog genoeg zijn zodat het plantje er een tijdje in kan blijven staan.
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: zaaien in een propagator

Berichtdoor banaantje op 19 feb 2010 20:36

hallo,
Bedankt voor jullie reacties, ik ga dalijk de eerste zaadjes zaaien en in de propagator plaatsen.
aan lapalmeraie: ik heb m besteld bij tuinadvies, hij is wel niet goedkoop (159 euro) maar hij lijkt mij wel heel degelijk. of de resultaten goed zijn kan ik je binnenkort wel vertellen.
Hier is de link: http://www.tuinadvies.be/shop/product.php?id=338

groeten
banaantje
 
Berichten: 94
Geregistreerd: 22 apr 2009 19:32
Woonplaats: limburg
0 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Zaaien en stekken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten

cron