Zaaiperiode

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Zaaiperiode

Berichtdoor Maarten op 22 feb 2009 11:16

Hoi forumleden,

Ik heb sinds kort deze site leren kennen sinds mijn fassinatie voor exotische planten/bomen. Na uren/dagen surfen en lezen heb ik redelijk wat informatie bijeen gezocht ivm exotische planten. Ik wil graag zelf zaaien en zelf mijn tijd steken in de 'verzorging, opvoeding'. Nu vroeg ik me af of het mogelijk is om in deze periode te zaaien van bepaalde soorten? Indien zo, welke?

Alvast bedankt voor jullie reactie.


Groeten
Maarten
Maarten
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 22 feb 2009 11:04
0 bedankjes

Re: Zaaiperiode

Berichtdoor Christophe op 22 feb 2009 14:54

Hallo Maarten,

Welkom op het forum! :D

Palmbomen (en andere tropische planten) kan je in principe het hele jaar door zaaien. Het zaadje kiemt, en haalt in het begin zijn kracht uit het zaadje zelf. Nadien groeit het gewoon met de seizoenen mee.

Waar je nu wel op kan letten in verband met het wanneer zaaien is de temperatuur. Vele zaden hebben hoge temperaturen nodig, en dus moet het bakje warm staan. Doorgaans zetten beginners (ik ook hoor :D ) de bakjes dan afgesloten op de radiator en deze staat vooral in de winter aan natuurlijk. In de lente en zomer kan je je bakje in een (mini) serre zetten, zodat ze makkelijk kunnen kiemen. Trachycarpus zaden hebben een normale kamertemperatuur nodig.

Andere palmzaden hoef je niet perse warm te zetten, maar dan duurt het gewoon wat langer tegen ze beginnen te kiemen. (washingtonia, chamaerops)

Als je zaden wilt kopen, kan je altijd eens in mijn zoekertje kijken op dit forum: Zaden kopen

Forumleden krijgen 10% korting ;)

Als er nog vragen zijn dan hoor ik ze graag!

Met vriendelijke groeten,
Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Zaaiperiode

Berichtdoor Maarten op 22 feb 2009 17:35

Christophe schreef:Waar je nu wel op kan letten in verband met het wanneer zaaien is de temperatuur. Vele zaden hebben hoge temperaturen nodig, en dus moet het bakje warm staan. Doorgaans zetten beginners (ik ook hoor :D ) de bakjes dan afgesloten op de radiator en deze staat vooral in de winter aan natuurlijk. In de lente en zomer kan je je bakje in een (mini) serre zetten, zodat ze makkelijk kunnen kiemen. Trachycarpus zaden hebben een normale kamertemperatuur nodig.


Met hoge temperaturen bedoel je dan echt op een verwarming zetten die echt vol aanstaat, want de verwarming hier kan soms echt wel heel warm zijn. Ik heb dat nu zo geprobeerd, heb zaden gedaan in een bakje en afgesloten op een verwarming gezet, maar staat wel niet hoog!?! Hoe zit het dan met water geven? Om de hoeveel tijd moet ik eens kijken?

Alvast bedankt voor je snelle reactie Christophe
(kga nog veel leren hier :p)
Maarten
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 22 feb 2009 11:04
0 bedankjes

Re: Zaaiperiode

Berichtdoor Christophe op 22 feb 2009 19:29

Hallo Maarten,

Linksboven in de zijbalk zie je de zaaiïnstructies voor palmen algemeen. Daar zie je hoe je ze van begin tot einde moet zaaien.

De temperatuur kan je makkelijk nakijken met een thermometer. Zelf doe ik dit met een vijverthermometer en dit werkt prima ;) De verwarming wordt hier ook wel heeel warm, maar dit hoeft niet constant te zijn hoor. Ook s'nachts zakt de temperatuur tot wel 18°C of zo en overdacht schommelt de temperatuur tussen 25-35°C.

In principe moet je geen water meer geven tot de zaden beginnen te kiemen. De aluminiumfolie houd het water gewoon vast, maar je kan best een kleine opening laten, voor de circulatie van lucht.

Groeten,
Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Zaaiperiode

Berichtdoor Maarten op 22 feb 2009 19:37

Super, we gaan eens proberen.

Zal iets laten weten als ze zijn begonnen met kiemem.
Alvast bedankt.

Groeten
Maarten
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 22 feb 2009 11:04
0 bedankjes

Re: Zaaiperiode

Berichtdoor Christophe op 22 feb 2009 22:11

Prima! Ik hoop nog van je te horen. :D

(let erop dat Trachycarpus een kamertermperatuur nodig hebben om goed te kiemen hé)

Groeten,
Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Zaaiperiode

Berichtdoor igi op 18 maart 2009 21:35

Hoi,

Voor tropische palmen en dergelijke te laten kiemen gebruik ik een broedstoof die eigenlijk voor reptielen eieren bedoeld is. Ik kan de temperatuur regelen tussen de 20 en de 35 graden celcius.
Men kan ook een oud aquarium nemen en een verwarming met regelbare thermostaat.
Het aquarium vullen met ongeveer 8 cm water en de bakjes met zaden op stenen leggen.Zodat deze boven de waterspiegel staan. Het aquarium sluiten met een deksel.
Zo kun je in feite iedere gewenste temperatuur instellen.

groeten Leon :mrgreen:
igi
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 10 feb 2009 13:19
0 bedankjes

Re: Zaaiperiode

Berichtdoor lapalmeraie op 18 maart 2009 21:39

Goed idee.
Je kunt ook een warmtemat gebruiken die ze in terraria gebruiken.
Eigenlijk zijn er vele mogelijkheden voor handen. Je eigen creativiteit is de enige limiterende factor :lol:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes


Keer terug naar Zaaien en stekken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 38 gasten