hyophorbe lagenicaulis

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

hyophorbe lagenicaulis

Berichtdoor Djeembee op 24 aug 2014 00:54

Hallo iedereen!

Ik heb een halfjaar terug wat zaadjes gekocht tijdens een vakantie in de Canarische eilanden. Ik had toen twee zaadjes van een bottle palm gekocht. Omdat ik het zeer druk had met school en een paar reizen heb gedaan, ben ik dit zaadje uit het oog verloren. Tot ik gisteren eens een checkup ging doen. één zaadje is niets aan het doen en toont kleine witte vlekjes, het andere zaadje (zie foto's) is beginnen kiemen. Bovenaanzicht niets bijzonders, je ziet wat groen dat naar beneden groeit, een wortel? Maar aan de onderkant van het potje, waar de gaatjes zijn, groeit het plantje verder, ik weet niet of het een wortel is of een blad. Want het ziet er mij een wortel uit, maar daarin groeit dan iets groen. Weten jullie wat het is? En hoe ik dit het best verpot zodat het plantje goed kan beginnen groeien? Ik heb gelezen dat deze soort palmen heel erg delicaat en moeilijk te kweken zijn. Daarom ik het goed wil doen.

groeten,

Jamie
Bijlagen
IMG_5498_Fotor_Fotor.jpg
kiem bovenaanzicht
IMG_5498_Fotor_Fotor.jpg (176.69 KiB) 2444 keer bekeken
IMG_5499_Fotor_Fotor.jpg
onderkant
IMG_5499_Fotor_Fotor.jpg (142.94 KiB) 2444 keer bekeken
Djeembee

0 bedankjes

Re: hyophorbe lagenicaulis

Berichtdoor lapalmeraie op 24 aug 2014 08:14

Lijkt me inderdaad een wortel. Dankzij de zwaartekracht zal het blad nooit naar beneden gevormd worden.
Is in principe een vrij gemakkelijke palm hoor. Groeien hier tenminste erg dankbaar.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor draco op 25 aug 2014 16:26

Wortels zijn doorgaans wit of geelwit en niet groen of er groeit alg op. Mogelijk was het zaad te diep geplant en is de kiemling naar onder gegroeid. Bij de succulenten in mijn collectie - Agaves met name groeien zijscheuten niet zelden onderuit de pot. Op de foto is overigens moeilijk de preciese structuur te zien. De groene scheut lijkt aan de linkerzijde tevoorschijn te komen en de top ervan lijkt nog verscholen in een soort schede. Misschien kun je de pot tijdelijk ophangen om te zien hoe dit zich verder ontwikkelt :?
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 25 aug 2014 16:34

Dankzij de eerste foto lijkt me dat minder aannemelijk Han.
Daar zie je immers zelfs nog het zaad zitten en lijkt de kieming wel degelijk naar boven gericht?
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Keer terug naar Zaaien en stekken