Palmen verpotten

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Palmen verpotten

Berichtdoor Rita op 09 apr 2009 15:59

Dag iedereen.

Gisteren ben ik in de weer geweest met mijn palmpjes. Ik heb ze allemaal verpot.
Ik heb 3 grote washingtonia filifera's(ongeveer 45 cm hoog), 3 iets kleinere, 1 washingtonia robusta, 1 dioon edule en 1 strelitsia regia.

Nu heb ik deze allemaal opgekweekt in verknipte spa blauwflessen in een vensterbankje. Dit paste allemaal omdat de flessen vrij smal zijn. Nadat ik ze verpot heb, past dit niet meer. Dit vensterbankje geeft de palmen veel licht. In de middag staat de zon op dat raam. Nu moet ik de potten dus ergens anders neerzetten.

Wie weet welke van mijn palmen het gevoeligst is voor verplaatsing?

Ik heb verder wel vensterbanken, maar alleen die op een iets donkerdere plekken zitten en die in de ochtend even zonlicht krijgen. Kan het kwaad om ze nu daarneer te zetten?

Alvast bedankt weer.

Groet Rita.
Rita
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 08 apr 2009 16:03
0 bedankjes

Re: Palmen verpotten

Berichtdoor lapalmeraie op 09 apr 2009 22:10

Dag Rita

Palmen kunnen over het algemeen heel goed tegen verplaatsingen hoor.
Sterker nog. In de voorjaarsperiode wordt het zelfs sterk aangeraden om ze overdag in de zon te zetten en 's avonds weer naar binnen te halen. Zo kunnen de bladeren wennen aan de zon en loop je geen verbrandingsrisico.

Persoonlijk heb ik sinds vorige week al m'n Washingtonia's en andere palmen buiten neer gezet.
Vandaag is de laatste, de vorstgevoeligste uit mijn collectie, mijn grootste Phoenix roebelinii ook naar buiten gegaan.

Je kunt ze dus prima verplaatsen.
Natuurlijk zo veel mogelijk de lichtste standplaatsen kiezen.

Vriendelijke groeten
LP
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Palmen verpotten

Berichtdoor Rita op 20 apr 2009 16:07

Ik heb mijn palmen ook al een paar dagen buiten neergezet, maar ik twijfelde of dit wel goed was. Dit omdat het soms waait en ze natuurlijk nog niet zo heel groot zijn. Jij raadt me dus aan om ze bij mooi weer overdag buiten te zetten?

Ik heb ze nu in grotere potten staan en weet me niet zo goed raad met het geven van water...
In de kleinere potten kun je mooi zien of ze droog zijn of niet, maar nu lukt me dat niet zo goed.

Hoeveel water geeft jij je palmen ongeveer? Die van mij zijn 30 tot 40 cm groot en zitten in potten van ongeveer 20 cm hoog en 20 cm doorsnee..

En moet ik mijn palmen nu al iets geven tegen schimmels ed? Soms krijg ik een beetje schimmelvorming op de bovenste laag potgrond. Dit schep ik er dan af en woel de bovenste laag een beetje los..

Groet Rita
Rita
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 08 apr 2009 16:03
0 bedankjes

Re: Palmen verpotten

Berichtdoor lapalmeraie op 20 apr 2009 16:27

Dag Rita

Mijn palmen staan nu permanent buiten.
Het zijn er iets teveel om continue te verhuizen ;)
De zaailingen staan echter wel beschut of in een serre.
Het is vooral belangrijk om de palmen te beschermen tegen zonnebrand.
Zo vertoont mijn kleine Phoenix roebelinii al redelijke bruine plekken op het blad, de Phoenix canariensis dan weer niet. De resistentie tegen het verbranden verschilt redelijk van soort tot soort.
Bij zaailingen neem je beter geen risico, die hebben immers niet veel blad om de schok te compenseren.

Qua watergift bestaat er geen standaard hoeveelheid.
Het veiligst is om pas water te geven als het ook iets dieper in de aarde al droog aanvoelt.
Je kunt dit makkelijk testen door met een vinger een gaatje te boren in de potgrond :D
Blijft de aarde erg kleven dan is de kluit nog voldoende nat.
De schimmelvorming duidt waarschijnlijk op te vochtig... maar je kunt dit niet altijd voorkomen hoor. De witte schimmels kunnen echter geen kwaad. Gebruik desnoods een bodembedekker zoals cacaodoppen of boomschors.

Vriendelijke groeten
LP
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Palmen verpotten

Berichtdoor Rita op 28 apr 2009 21:17

Dag LP.

Bedankt voor je reactie.

Ik werd ook al moe van het verplaatsen steeds, en ik heb er zelf nog maar 9 :lol:
Ik heb er eentje bij die een bruin blad krijgt, dit kan niet komen doordat ie verbrandt is, omdat ie niet in de zon heeft gestaan (rechtstreeks) Enig idee waar dit van kan komen?
De anderen hebben alleen aan alle blaadjes een klein bruin puntje, maar dit blad wordt helemaal bruin :(

Ik dacht dat ik een gekke manier had om het vocht in de potten te controleren, met mn vinger in de aarde te wroeten, maar dat doe jij dus ook :roll:

Groet Rita
Rita
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 08 apr 2009 16:03
0 bedankjes

Re: Palmen verpotten

Berichtdoor lapalmeraie op 28 apr 2009 21:43

Inderdaad, ik wroet ook wekelijks in al m'n grote potten en bijna dagelijks in de kleintjes :lol:
Het bruin worden van het blad kan aan een aantal zaken liggen.
Om welke soort gaat het? Staat deze palm binnen of buiten? Wat voor soort standplaats?
Worden alle bladeren bruin of enkel maar enkelen aan de onderkant...?
Misschien kun je zelfs een fotootje uploaden via de flap 'bijlage toevoegen'. Dat maakt het bepalen van de oorzaak misschien nog eenvoudiger.

Vr. groeten
LP
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes


Keer terug naar Zaaien en stekken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 50 gasten