Vermeerdering Bougainvillea

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Re: Vermeerdering Bougainvillea

Berichtdoor lapalmeraie op 23 jul 2010 12:12

Is marcotteren niet mogelijk?
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14414
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Vermeerdering Bougainvillea

Berichtdoor videomaster op 23 jul 2010 14:08

't zou kunnen, ik ga deze week nog eens experimenteren.... ;)
Greets Videomaster Thailand Isaan forum
Avatar gebruiker
videomaster
 
Berichten: 1578
Geregistreerd: 30 jul 2009 11:01
Woonplaats: Thailand
31 bedankjes

Re: Vermeerdering Bougainvillea

Berichtdoor lily-anne op 23 jul 2010 19:09

marcotteren is zeker goed mogelijk - ik heb het al gedaan met succes - ook stekken lukt vrij goed , maar ik gebruik voor stekken meestal niet te jong of te oud hout - dus op de grens waar het verkleurt gaat goed - met stekpoeder - en onder een plastiek zak of fles tegen verdamping
groetjes
Lily-Anne
Avatar gebruiker
lily-anne
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 09 maart 2010 10:31
Woonplaats: Sint-Niklaas (oost-vlaanderen)
13 bedankjes

Re: Vermeerdering Bougainvillea

Berichtdoor videomaster op 04 sep 2010 06:08

2,5 maand na het stekken kunnen we stellen dat er slechts 1/4 van de stekjes goed aangeslagen zijn. Een nieuwe poging met topstekken en stekvloeistof wordt ondernomen.

Afbeelding Afbeelding
Greets Videomaster Thailand Isaan forum
Avatar gebruiker
videomaster
 
Berichten: 1578
Geregistreerd: 30 jul 2009 11:01
Woonplaats: Thailand
31 bedankjes

Re: Vermeerdering Bougainvillea

Berichtdoor lily-anne op 04 sep 2010 10:13

@ videomaster ,
Ik zou je aanraden om de potten met verse stekken een tijdje een vochtiger milieu te geven en niet in de zon maar wel zeer licht , zodat ze in het begin ,voor ze wortels hebben , niet te veel verdampen .Dit kan met plastiek zakken over de potten te trekken ( liefst de planten niet raken met de plastiek en na een week of 2 wat gaatjes in de plastiek maken om de luchtvochtigheid stilaan te verlagen .
Probeer ze ook eens te marcotteren , dat kan met redelijk zwaarder hout - als je daar info over wil , dan noteer ik het hier wel eens .Dit is bij mij een 2 tal jaar geleden heel goed gelukt, met een stuk stam van ongeveer 1,5cm doorsnede - het voordeel is ,dat je direct al een grotere plant kan hebben .Ik denk dat ik er ergens nog wel foto's van heb liggen .
In ieder geval succes met je nieuwe stekken .
Ik heb gisteren ook weer nieuwe stekken genomen van mijn bougainvillea en geef ze wat extra onderwarmte om het wortelen te bevorderen .Het jongste gedeelte van de takjes knip ik er altijd af en ik zorg dat ik juist knip onder de plaats waar de groene takjes wat " ouder " beginnen te worden. Hopelijk lukt het , want het gaat niet altijd goed hoor - Ik denk dat het belangrijk is, dat het nog warm en licht genoeg moet zijn en daar zullen ze bij jullie geen tekort aan hebben .
groetjes
Lily-Anne
Avatar gebruiker
lily-anne
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 09 maart 2010 10:31
Woonplaats: Sint-Niklaas (oost-vlaanderen)
13 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Zaaien en stekken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten