Dadelpitten zaaien

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Re: Dadelpitten zaaien

Berichtdoor s.janssen op 22 jun 2011 22:40

Zo ver ik weet kan de plant wel wat kou hebben. Waar ze voor komen is het in de nacht ook vrij koud (rond het vriespunt). Alleen het grote probleem is: vocht. Dat maakt ze kapot. De palmen op de foto gok ik op 3-4 jaar oud. Heb ze van iemand overgenomen.

Heb nu 60 dadels gezaaid in potgrond en goed nat gemaakt en weg gezet bij 22 graden.
Wat bij mij wel heel erg goed werkt om ze eerst te maandje te laten weken in kletsnatte Perliet. Vervolgens mij 30 graden weg te zetten. Deze schieten al wortel binnen 20 dagen!!
Vervolgens zet je ze in de grond voorzichtig (wergzetten bij 20-30graden)en weer een halve maand later komen ze boven de grond.

Daarna rustig laten wennen aan de buiten lucht.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: Dadelpitten zaaien

Berichtdoor lapalmeraie op 22 jun 2011 23:25

Inderdaad. Ze kunnen iets meer vorst verdragen dan een canariensis bv. maar kunnen veel minder goed tegen nattigheid waardoor ze al bij al veel minder geschikt zijn voor bij ons in volle grond.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Dadelpitten zaaien

Berichtdoor cuno alexander op 23 jun 2011 22:44

Hoi allemaal .

nu weten dat deze palm geen vochtvreter is en er dus aanpassingen
in de grond nodig zijn wil ik vragen heeft iemand voor snelle goed
koop toepasbaren tips zoals bij meerdre gezinnen met kinderen
onder de 4 jaar is de beurs zeer krap :? .
mattraal wat ik al in bezit heb is .

is zilverzand en speelzand .
potgrond.
potscherven .

kan je hier iets mee uitrichtten of is er meer nodig dan dit :? .

Gr

cuno alexander .
cuno alexander
 
Berichten: 221
Geregistreerd: 18 apr 2011 21:42
5 bedankjes

Re: Dadelpitten zaaien

Berichtdoor s.janssen op 13 jul 2011 22:40

Je kan zorgen voor wat perlite in de grond, of wat kiezelsteentjes die je koopt bij de tuincentrums. Je hebt dit ook voor aquaria maar dit is wat duurder. Ik heb ze in speciale palmgrond zitten. Dit is gewoon grond waar extra perlite, weinig meststof aan toegevoegd is. Ze groeien hier erg goed op. Tis een beetje uitproberen.

Je kan ze bijmesten met wat palmkorrels, ik gebruik palmmest in de vorm van roze korrels die je op het oppervlakt moet strooien. Hier heb ik erg goede ervaring mee.

Niet de moeilijk zijn qua grond soort. Je kan wat zand in de grond doen maar dat hoeft niet. Pure potgrond is ook prima. zelf grond uit de tuin doen ze het prima op.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: Dadelpitten zaaien

Berichtdoor lapalmeraie op 14 jul 2011 12:54

Je kan ze bijmesten met wat palmkorrels, ik gebruik palmmest in de vorm van roze korrels die je op het oppervlakt moet strooien. Hier heb ik erg goede ervaring mee.


Wat bedoel je daar juist mee?
Van "palmkorrels" heb ik eerlijk gezegd nog niet gehoord. Of bedoel je misschien gedroogde koemestkorrels?
Roze korrels is een sterke kunstmest die vooral voor bloeiende planten zinvol is. Bij palmen en zeker zaailingen moet je hier erg mee oppassen.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Dadelpitten zaaien

Berichtdoor hexina op 22 jul 2011 11:04

ik heb van de week ook dadelpitten gezaaid. Ik heb er wel maar 3 gezaaid want anders wordt het gewoon echt teveel en mijn man schiet mij af als ik nog maar ruimte in beslag ga nemen met zaaien en stekken hihihihi :lol:

Wel heel spannend allemaal ben eens benieuwd hoe het deze zal vergaan.
Binnenkort krijg ik een nieuwe telefoon en dan zal ik veel sneller foto's weer kunnen plaatsen.
:thumb_up:
"Een dwaas ziet niet dezelfde (palm)boom als een wijze."
Avatar gebruiker
hexina
 
Berichten: 1445
Geregistreerd: 21 apr 2011 13:57
Woonplaats: Heerlen
67 bedankjes

Re: Dadelpitten zaaien

Berichtdoor Tosaman op 22 jul 2011 11:38

Nou hexina, zoveel ruimte neemt een en ander ook weer niet in beslag. Je had misschien beter meer kunnen zaaien, bij mij was het kiemingspercentage ongeveer 40%. En daarvan zijn er een paar nog gesneuveld ook in de loop der maanden. Heb er nog maar 6 over van de 20 à 30 die ik gezaaid had.
5-5-2015 lekker naar AC/DC geweest.
Avatar gebruiker
Tosaman
 
Berichten: 489
Geregistreerd: 18 mei 2010 17:05
Woonplaats: Westfriesland (tussen Hoorn en Enkhuizen).
16 bedankjes

Re: Dadelpitten zaaien

Berichtdoor lapalmeraie op 22 jul 2011 15:10

Ik zaai zelf meestal meerdere zaden in één pot.
Nadien kun je ze dan alsnog verspenen.
Zoals tosaman al aangeeft sneuvelen er gaande weg toch altijd enkelen.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Zaaien en stekken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten

cron