Thaise vruchten/gewassen

Heb je vragen over het kweken van exotische vruchten zoals citrus, kiwi, avocado, kumquat of andere vruchten? Stel ze dan gerust op dit forum.

Re: Thaise vruchten/gewassen

Berichtdoor videomaster op 08 dec 2009 03:12

Christophe schreef:Verkoop je deze rijst nadien, of hoe gaat dit precies in zijn werk?


Geduld is een mooie deugd! :thai:
Greets Videomaster Thailand Isaan forum
Avatar gebruiker
videomaster
 
Berichten: 1578
Geregistreerd: 30 jul 2009 11:01
Woonplaats: Thailand
31 bedankjes

Re: Thaise vruchten/gewassen

Berichtdoor videomaster op 10 dec 2009 00:38

December, tijd om de rijstoogst binnen te halen. Het belangrijkste werktuig hierbij in Thailand is deze "เคียว" of "khiaw". Op zijn Isaans wordt het echter "เกี่ยว" of "gìeow" genoemd...... in het Nederlands gewoon sikkel. De oudste bekende sikkels stammen al uit de jonge steentijd in het Midden-Oosten, toen de mens leerde graan te planten. Ze zijn nog van vuursteen en klei gemaakt. De sikkel wordt, nu meestal van ijzer, nog steeds gebruikt en is daarmee een van de oudste gereedschappen van de mensheid. De meeste rijstvelden worden nog steeds met de hand geoogst.... hierdoor gaat er minder rijst verloren. Een arbeidsintensief gebeuren.....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Greets Videomaster Thailand Isaan forum
Avatar gebruiker
videomaster
 
Berichten: 1578
Geregistreerd: 30 jul 2009 11:01
Woonplaats: Thailand
31 bedankjes

Re: Thaise vruchten/gewassen

Berichtdoor amourath op 10 dec 2009 09:52

videomaster schreef:December, tijd om de rijstoogst binnen te halen.


Waarom dragen die mensen allemaal bescherming aan het gezicht?


(beetje off-topic, maar deze thread heeft me geïnspireerd om 'vreemde' vruchten uit te proberen! Zo heb ik vorige week de sharonvrucht, rode pitahaya, papaya, verse vijg en granaatappel geproefd! Best wel lekker! :mrgreen: )
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: Thaise vruchten/gewassen

Berichtdoor videomaster op 10 dec 2009 10:24

amourath schreef:Waarom dragen die mensen allemaal bescherming aan het gezicht?


Goede vraag, en niet alleen het aangezicht is beschermd, er wordt eveneens dikke kledij gedragen. Beide is gewoon als bescherming tegen de zon/warmte.... Een Thai wil liefst zo wit mogelijk zijn, wat hem meer status geeft. In sommige gezinnen wordt zelfs één van de mooiste dochters vrijgesproken van werk op het veld zodat ze beter uitgehuwelijkt kan worden. Wanneer videomaster hier in zijn bloot bovenlijf rondloopt, verklaren ze hem "ting tong" (gek).

Dan maar ineens het vervolg van het verhaal.

In Nederland zou men zeggen.... "de nieuwe maatjes zijn daar".... In Belgie "de nieuwe mosselen" Hier in de Isaan echter "kiauw khao" of "de nieuwe rijstoogst is binnen"

Na hard zwoegen en zweten van uitzaaien,verplanten en irrigeren van de rijstvelden, is het nu terug het ogenblik om te oogsten.

Afbeelding

Ons rijstveld, dat eerst een fris groene kleur had, lijkt nu een troosteloos verdorde vlakte....

Afbeelding

Daar de familie steeds bang is voor mijn Europesee vingertjes, heb ik de sikkel maar even in de hand gehad.... tijd over dus om een paar beelden te maken van dit hard labeur....


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Word vervolgd met een filmpje over dit werk.

:thai:
Greets Videomaster Thailand Isaan forum
Avatar gebruiker
videomaster
 
Berichten: 1578
Geregistreerd: 30 jul 2009 11:01
Woonplaats: Thailand
31 bedankjes

Re: Thaise vruchten/gewassen

Berichtdoor lapalmeraie op 10 dec 2009 20:11

Leuk hoor allemaal :D
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Thaise vruchten/gewassen

Berichtdoor p e t e r op 10 dec 2009 21:24

Ik gebruik juist de zelfde sikkel om mijn bananenbomen die in de volle grond staan bij te snoeien in de zomer en klaar te maken voor de inpak tegen de winter. Ik vind deze sikkel nog steeds handiger dan een mes of een snoeischaar.

Peter
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: Thaise vruchten/gewassen

Berichtdoor videomaster op 11 dec 2009 00:39

p e t e r schreef:Ik vind deze sikkel nog steeds handiger dan een mes of een snoeischaar.


... en ze worden hier nog steeds met de hand gemaakt.

amourath schreef:Zo heb ik vorige week de sharonvrucht, rode pitahaya, papaya, verse vijg en granaatappel geproefd! Best wel lekker! :mrgreen: )


De papaya is zelf makkelijk te zaden... niet geprobeerd?

:thai:
Greets Videomaster Thailand Isaan forum
Avatar gebruiker
videomaster
 
Berichten: 1578
Geregistreerd: 30 jul 2009 11:01
Woonplaats: Thailand
31 bedankjes

Re: Thaise vruchten/gewassen

Berichtdoor lapalmeraie op 14 dec 2009 14:38

videomaster schreef:Dit is het droeve einde van deze slakken op onze rijstvelden..... een massagraf van duizenden exemplaren.

Afbeelding

:thai:


Een handige kweker heeft hier dankbaar gebruik van gemaakt ontdekte ik afgelopen weekend:
Afbeelding

Geen huis zonder Snaily!
Dit plantje heeft een heel bijzonder huis: een echt slakkenhuis van de rijstvelden in Thailand. Daar leven veel slakken. Na de rijstoogst blijven de lege slakkenhuizen over. Ideaal als 'tweede huis' voor een decoratief plantje als deze Dischidia. Met z'n opkrullende blaadjes lijkt de Dischidia nét een slak (maar gelukkig groeit het plantje veel sneller). En als u geluk heeft, beloont de Dischidia u met vrolijke bloemetjes!


;)

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Thaise vruchten/gewassen

Berichtdoor amourath op 14 dec 2009 18:00

videomaster schreef:Goede vraag, en niet alleen het aangezicht is beschermd, er wordt eveneens dikke kledij gedragen. Beide is gewoon als bescherming tegen de zon/warmte.... Een Thai wil liefst zo wit mogelijk zijn, wat hem meer status geeft.


Ik ben duidelijk in het verkeerde continent geboren... ik zou ginder nogal aanzien hebben met mijn melk-vel :lol:

videomaster schreef:De papaya is zelf makkelijk te zaden... niet geprobeerd?


Daarvoor was hij niet lekker genoeg 8-)

@ Lapalmeraie: schitterend! De één z'n dood is de ander z'n brood, letterlijk in dit geval.
Videomaster kan misschien palm-zaailingen verkopen in slakkenhuisjes! :lol:
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: Thaise vruchten/gewassen

Berichtdoor videomaster op 15 dec 2009 03:02

lapalmeraie schreef:Een handige kweker heeft hier dankbaar gebruik van gemaakt ontdekte ik afgelopen weekend:


Heeft hij goed gevonden/nageaapt......

Afbeelding

Afbeelding

lapalmeraie schreef:Na de rijstoogst blijven de lege slakkenhuizen over.


Moest men hier wachten tot "na" de rijstoogst om de slakken te verwijderen..... zou er van de oogst een groot gedeelte verloren gaan. Het grootste probleem bij deze slakken is dat ze maar al té gretig eten van de jonge rijst-plantjes.

:thai:
Greets Videomaster Thailand Isaan forum
Avatar gebruiker
videomaster
 
Berichten: 1578
Geregistreerd: 30 jul 2009 11:01
Woonplaats: Thailand
31 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Exotische vruchten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 48 gasten