nieuwe palm gekocht , nu enkel nog de naam

Heb jij planten of zaden waar je de naam niet van weet? Plaats hier je foto's en waarschijnlijk kan iemand op het forum je wel verder helpen.

Re: nieuwe palm gekocht , nu enkel nog de naam

Berichtdoor draco op 12 feb 2009 00:28

thanks
dus ik hou het ( voorlopig ) bij een Howea
zal wat info zoeken over de verzorging enz
plant is aangekocht via zoekertjes site , was dame die plant had gekregen van haar zus en die had geen plaats ( en verstand van verzorgen )
dus weg plant
vroeg er 17 € voor en kunnen kopen voor 10 € , was precies blij dat ze de plant kwijt was
heeft totale stamhoogte van 1,2 m en denk dat hij bijna 1 m breed is aan de dikste bladenkruin
ben tevreden met mijn aankoop , dit voorjaar verpotten en wat extra voeding geven en dan buiten op terras ( niet in volle zon )
zal later wel eens nieuwe foto sturen
thanks
draco
 

Re: nieuwe palm gekocht , nu enkel nog de naam

Berichtdoor Davy op 12 feb 2009 19:19

Christophe,

Sjiek sjiek, zo leer ik zelf ook iets bij... Het is inderdaad vreemd dat ze zoveel stammetjes in 1 pot steken vandaar dat ik dacht dat het niet een palm is zoals we die kennen (bv canariensis).

Stel dat je 1 stammetje apart plant. Krijg je dan eveneens een stam zoals bv een canariensis?? Ik denk het niet zeker......

Davy
Davy
 
Berichten: 626
Geregistreerd: 13 sep 2008 09:42
Woonplaats: Moerbeke-Waas
12 bedankjes

Re: nieuwe palm gekocht , nu enkel nog de naam

Berichtdoor lapalmeraie op 13 feb 2009 10:34

Het bericht kwam van mij, maar geen probleem hoor :lol:

Waarschijnlijk steken ze meerdere stammen bijéén voor een vollere plant. Met één stam heb je immers maar een paar bladeren. Daarbij valt het dan ook niet zo op als één het minder/niet meer goed doet.
Hieronder hoe een enkele stam er zou uit zien als alleen staande plant:


Volwassen heeft hij meer iets weg van de Archontophoenix of een Roystonea.
Het apart uitplanten zou in theorie moeten lukken.
Theoretisch want... elk stammetje heeft één hoofdwortel maar de bijwortels zullen echter zodanig verstrengeld zijn (gezien de hoeveelheid stammetjes/oppervlakte + de leeftijd) dat het me een moeilijke klus lijkt om ze zonder schade te kunnen scheiden.
Maar misschien biedt draco zijn Howea ter beschikking van de "wetenschap" :mrgreen:

Binnenkort komt er trouwens een artikel op m'n weblog over de bouw van palmen: stammetjes, wortels, bladeren,...alles komt aan bod. :D
In een later stadium zal ik ook van de meest courante palmen een korte beshrijving posten mét een aantal foto's van elk stadium tussen zaailing en volwassen exemplaar...

Vriendelijke groeten
Bijlagen
Howea fosteriana 2a.jpg
Howea fosteriana 2a.jpg (96.96 KiB) 2079 keer bekeken
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Plantenidentificatie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten