welke?

Heb jij planten of zaden waar je de naam niet van weet? Plaats hier je foto's en waarschijnlijk kan iemand op het forum je wel verder helpen.

welke?

Berichtdoor Marcel op 03 maart 2009 19:02

Luitjes,

1 van mijn 2 winterharde palmen heeft bruine bladeren gekregen.
Alleen weet ik nu niet meer welk welk is.
misschien kunnen de kenners even beoordelen welk welk is.
zal uiteraard de foto's bijvoegen.

de een moet als het goed is een Chamaerops humilis zijn en de ander...

alvast bedankt,

Marcel

DSCF1731klein.JPG
DSCF1731klein.JPG (133.88 KiB) 5529 keer bekeken

DSCF1730klein.JPG
DSCF1730klein.JPG (137.94 KiB) 5529 keer bekeken
Marcel
 
Berichten: 117
Geregistreerd: 14 feb 2009 18:38
Woonplaats: Luyksgestel
0 bedankjes

Re: welke?

Berichtdoor lapalmeraie op 03 maart 2009 19:39

De bovenste lijkt me een Trachycarpus fortunei. De onderste een Chamaerops.
Staan ze heel verschillend van plaats? Want een Trachycarpus zou de winter beter moeten doorkomen daan een Chamaerops...

@Palmvrienden: verbeter me als ik niet juist ben.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: welke?

Berichtdoor Marcel op 03 maart 2009 20:22

Een Trachycarpus fortunei?!
Had hem gekocht als een Chamaerops, maar dat zou dus niet kloppen
Vlakbij die bruin stond een redelijk grote Trach. Fort. en die bladeren zijn ook bruin geworden en heb ik inmiddels al afgeknipt in afwachting van nieuw blad komende lente en zomer.
Maar die groene is dus de Chamaerops humilus?!

Wil namelijk weer ene nieuwe bij kopen, maar dat moet dan wel weer een andere Chamaerops zijn dan die ik nu nog heb.
De palmen stonden allemaal redelijk bij elkaar in de buurt.
Alleen die groene lag onder de sneeuw toen het -18C en die bruine niet, sneeuw is dus zijn redding geweest.

Marcel
Marcel
 
Berichten: 117
Geregistreerd: 14 feb 2009 18:38
Woonplaats: Luyksgestel
0 bedankjes

Re: welke?

Berichtdoor Christophe op 03 maart 2009 20:50

Hallo Marcel,

De onderste lijkt me inderdaad een humilis te zijn? Ziet er toch zo uit ... Hebben de bladstelen stekeltjes? Heeft hij meerdere stammetjes? Ook kan je het aan het aantal segmenten zien, maar dit vooral bij grotere exemplaren.

Als de andere dan een andere soort is zoals je zelf dacht, dan denk ik ook dat de bovenste een fortunei is in minder goede tijden ... De standplaats is erg belangrijk! (of bescherming natuurlijk)

Zo is mijn humilis van denk wel 10 jaar kapot gevroren deze winter, en de zaailingen van amper één jaar die slechts enkele meters verder op het terras stonden, beginnen met het zachte weer van de laatste dagen opnieuw te groeien.

Groeten,
Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: welke?

Berichtdoor Marcel op 03 maart 2009 21:14

Hij heeft inderdaad meerdere stammen en stekels.
Ik denk dat ik gefopt ben bij de verkoop en dat het inderdaad een trachycarpus fort. is, die met het bruine blad.

Weet iemand waar ik goeie palmen kan krijgen, in de buurt van Valkenswaard?
Deze kwamen bij Pelcmans/lommel vandaan.
zo ga nu werken en dromen over grote palmen in mijn tuin :)

Marcel
Marcel
 
Berichten: 117
Geregistreerd: 14 feb 2009 18:38
Woonplaats: Luyksgestel
0 bedankjes

Re: welke?

Berichtdoor Davy op 03 maart 2009 23:33

Volledig mee eens. die bruine is een fortunei. Normaal gezien is dat de sterkste... Bij mij dus de Chamaerops Humilis naar de vaantjes.... Als ik dat zo hoor: veel palmen naar de haaien dit jaar amai. Ik heb mijn Chamaerops Humilis wel al verwijderd....De speren zaten los vandaar...Bovendien vind ik de Fortunei die ik heb mooier en die heeft zo meer plaats...Ik denk dat die fortunei van u nog wel een kans maakt hoor. Even geduld dus. Wat Christophe zegt klopt: zelfs mijn Canariensis (normaal slechts -5- heeft nog steeds vaste speren. Ze zien wel vrij bruin...De bladstelen zijn nog groen (buitenkant). Dus standplaats is alles...Ook bij mij 2 meter verschil...
Davy
 
Berichten: 626
Geregistreerd: 13 sep 2008 09:42
Woonplaats: Moerbeke-Waas
12 bedankjes

Re: welke?

Berichtdoor Christophe op 04 maart 2009 00:10

Hallo Marcel,

Pelckmans levert naar mijn ervaring echt goede palmbomen hoor. Niet vergeten dat het echt een super koude winter is geweest. De planten zijn gekweekt in serres (waarschijnlijk komen de fortunei's uit Italië) en hebben misschien nog niet 1°C vorst gekend.

Daarom doe je er goed aan om de eerste jaren al je palmboompjes min of meer te beschermen, naargelang de weersomstandigheden.

Ik had graag een grote wagnerianus gehad :D Als er iemand tips heeft ...

PS: Ik heb dit onderwerp naar de juiste rubriek verplaatst ;) (plantenidentificatie)
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: welke?

Berichtdoor Marcel op 04 maart 2009 15:05

Bedankt voor alle reaktie's
Moet ik de bruine bladeren eigenlijk (al) verwijderen en wanneer gaan de bladeren weer aangroeien?
MIjn canariensis, heeft wel wat droog blad, maar ziet er nog wel redelijk goed uit.
Toch gek he dat de palmen waarvan je verwacht dat ze kapot gaan overleven en de sterke jongens hun blad verliezen. Hier in de buurt zijn bijna alle palmen met bruin blad nu.

Ik ben ook op zoek naar een grote wagnerianus (stamhoogte ongeveer 1.40m). dus als iemand tips heeft, graag.

Marcel
Marcel
 
Berichten: 117
Geregistreerd: 14 feb 2009 18:38
Woonplaats: Luyksgestel
0 bedankjes

Re: welke?

Berichtdoor lapalmeraie op 04 maart 2009 15:44

Ik vind het persoonlijk nog wat vroeg om nu al te snoeien. Het kan immers nog steeds vriezen 's nachts. Laat alles nog een kleine maand zoals het is. Dan kun je altijd het dode blad nog verwijderen. Die zie je ook al veel beter welke palm het nog steeds doet en welke niet meer.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: welke?

Berichtdoor Marcel op 07 maart 2009 18:10

Jawel, ik heb zowaar vandaag de 1e groeipunt ontdekt van mijn `bruine` trachycarpus fortunei.
Vandaag even verpoot maar nog niet gesnoeid.

Ook mijn Chamaerops humilis heeft er zin in, krijgt diverse groene punten in zijn toch al groene jasje.
Heeft het goed gehouden dezwe winter. En ik weet wel hoe dat komt, toen het zo hard vroor, zat ie onder de sneeuw.
De ander, als trachycarpus fortunei beoordeeld door jullie, stond boven de sneeuw en blad is dus bevroren.
De Chamaerops humilis heeft me trouwens flink te pakken gehad met zijn doorns, heeft me flink geprikt en wat een wortels zeg...

Marcel
Marcel
 
Berichten: 117
Geregistreerd: 14 feb 2009 18:38
Woonplaats: Luyksgestel
0 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Plantenidentificatie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 29 gasten