Livistonia? Bevestiging a.u.b.

Heb jij planten of zaden waar je de naam niet van weet? Plaats hier je foto's en waarschijnlijk kan iemand op het forum je wel verder helpen.

Livistonia? Bevestiging a.u.b.

Berichtdoor kimmetje op 25 sep 2010 22:26

Hallo! Wij hebben van familie van mijn vrouw een palm gehad, hij werd te groot voor hun woning. Ik had hem tot de bezorging ervan nog niet gezien. De informatie was: hij is ongeveer 30 jaar geleden zelf gekweekt uit een dadel pit, en sindsdien altijd binnen in de huiskamer gestaan, en is ongeveer 2,5 meter hoog. Klonk al een beetje vreemd, een Ph. Dactylifera in de huiskamer zonder direkte zon? maar goed...ik een transport bedrijf geregeld, die me al opbelden toen ze onderweg waren, 'hij is meer als 2,5 meter', zei de chauffeur, hun woonkamer daar was gewoon niet hoger. Bij ons aangekomen viel mijn mond open...dat uit een dadel pit?? dat is een wonder :-)). Maar ik klaag niet, het is meer duidelijk waarom hij in de huiskamer overleeft, en het is een schitterende boom, 3,5 tot 4 meter hoog in totaal(met pot). De stam is zo'n 1,20. De stelen van de bladeren zijn zo'n 2 tot 2,5 meter lang, hebben scherpe stekels, maar alleen op de eerste helft(vanuit de stam gezien). Mijn beperkte ervaring, en na wat onderzoek, lijkt het mij nog het meeste op een Livistonia Chinensis, maar 100% zeker ben ik niet. Het enige wat ik zeker weet is dat hij NIET uit een dadel pit gegroeid is...
Alvast bedankt
SNV32814-400.jpg
De bladeren zijn zo'n 3/4 ingesneden.
SNV32814-400.jpg (12.18 KiB) 3943 keer bekeken
SNV32815-400.jpg
De stam is vol met vezels, en een 2de stam is ook onderweg.
SNV32815-400.jpg (15.2 KiB) 3943 keer bekeken
SNV32819-400.jpg
In volle glorie!
SNV32819-400.jpg (17 KiB) 3943 keer bekeken
kimmetje
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 25 sep 2010 21:43
0 bedankjes

Re: Livistonia? Bevestiging a.u.b.

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 26 sep 2010 01:34

Hey Kimmetje,

Dat is geen Livistonia hoor maar een Chamaerops humillis !! Is idd al een grote maar dat komt ook omdat die binne staat, groeit naar het licht en kent geen winterstop hé ! Geef hem zoveel mogelijk licht en de bladstelen zullen niet meer zo lang worden.
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: Livistonia? Bevestiging a.u.b.

Berichtdoor kimmetje op 26 sep 2010 13:05

Dank je wel voor de informatie! Een dwerg palm dus...wel vreemd, want ik heb namelijk nog een dwerg palm (1,20, nog geen stam),waarmee ik hem vergeleken heb, maar mijn kleinere dwerg heeft bladpunten die tot aan de steel zijn ingesneden, en de bladeren zijn meer grijs-achtig dan vol groen. Bovendien heeft de kleine, dikke, stompe doornen, en de grote kleine scherpe naaldjes. Misschien heeft dit iets met leeftijd te maken...
bedankt
kimmetje
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 25 sep 2010 21:43
0 bedankjes

Re: Livistonia? Bevestiging a.u.b.

Berichtdoor djoeke op 26 sep 2010 14:13

Hey ,

Waarschijnlijk is de andere een chamaerops humillis vulcano , heb je daar geen foto van .
Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
Avatar gebruiker
djoeke
 
Berichten: 3868
Geregistreerd: 01 sep 2009 21:42
Woonplaats: 9170 Sint-Pauwels( oost vlaanderen)
131 bedankjes

Re: Livistonia? Bevestiging a.u.b.

Berichtdoor kimmetje op 26 sep 2010 16:24

Jawel hoor, hier zijn ze...
SNV32823-400.jpg
Chamaerops Humillis
SNV32823-400.jpg (16.74 KiB) 3884 keer bekeken
[attachment=0]SNV32825-400.jpg
Bijlagen
SNV32825-400.jpg
Chamaerops Humillis
SNV32825-400.jpg (15.94 KiB) 3884 keer bekeken
kimmetje
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 25 sep 2010 21:43
0 bedankjes

Re: Livistonia? Bevestiging a.u.b.

Berichtdoor lapalmeraie op 26 sep 2010 19:25

De kleine is zeker geen vulcano maar volgens mij een gewone humilis.
Ook met behoorlijke lange bladstelen weliswaar. Waarschijnlijk binnen opgekweekt.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14413
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Livistonia? Bevestiging a.u.b.

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 26 sep 2010 22:21

Tzijn beide gewone Chamaerops humillis hoor Kim, de grote heeft zeer dunne tot bijna geen stekels doordat die steeds binnen heeft gestaan en is opgegroeid, kijk maar wat een lange slanke stam, super lange bladstelen en slappe bladeren die heeft. Persoonlijk vind ik dat zelfs niet mooi, het kan met somige soorten binnen maar een palm komt beter tot zijn recht buiten in open lucht ! Heeft ook dringend een grotere (diepere !) pot nodig, moet je kijken, al 1,20 meter stam en nu pas komt er een scheutje bij.. Tbeestje wil zo graag groeien maar tkan niet want zit geknelt in een potje :) Zet deze boom nu ook niet meer buiten he, dat overleeft die zeker niet ! Een grotere pot zal hem zichtbaar veel deugt doen al kan ik best begrijpen dat dat vrij onmogelijk zal zijn om dat dan nog in de living te hebben staan.
Wat het betreft het dieper ingesneden blad bij de andere, er zijn veel kleine verschillen onderling maar het zijn beide humillis'en hoor, geloof me maar. Is een beetje hetzelfde als de fortunei, daar zijn ook geen twee dezelfde van als je begrijpt wat ik bedoel ?! :)
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: Livistonia? Bevestiging a.u.b.

Berichtdoor kimmetje op 27 sep 2010 04:51

Goed, grotere pot dus, (dieper). Geen probleem, wij zijn gelukkig met onze woonkamer van 8 meter hoog met glazen dak :-). Het probleem is meer, hoe?
Ja, van een levenlang binnen is het een slappe hap geworden natuurlijk. Maar ik vind het nog steeds een schitterende kamerplant, kan geen Ficus tegenop!
bedankt voor de info
Kim
kimmetje
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 25 sep 2010 21:43
0 bedankjes

Re: Livistonia? Bevestiging a.u.b.

Berichtdoor lapalmeraie op 27 sep 2010 15:04

Ik zou hem pas verpotten als de wortels onder de pot uitgroeien.
Enkel op basis van het aantal uitlopers lijkt me wat voorbarig, nee?
Hij heeft blijkbaar vooral z'n energie gestoken in de hoofdstam (misschien door gebrek aan licht) en heeft misschien daardoor weinig uitlopers. Of, misschien werden deze steeds afgestoken?

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14413
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Livistonia? Bevestiging a.u.b.

Berichtdoor kimmetje op 27 sep 2010 17:03

Ja, hij heeft bij de vorige bezitter inderdaad in een donkere hoek gestaan. Wij hebben weliswaar geen direkte zon in ons huis, maar door ons glazen dak is het wel zeer licht. Ik hoop dat ie een beetje opleeft hier. Ompotten doen we zeker nog niet, laten we eerst maar eens tot volgend jaar afwachten wat ie doet.
Dank je wel voor de info
groet, Kim
kimmetje
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 25 sep 2010 21:43
0 bedankjes


Keer terug naar Plantenidentificatie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 29 gasten