Yucca

Heb jij planten of zaden waar je de naam niet van weet? Plaats hier je foto's en waarschijnlijk kan iemand op het forum je wel verder helpen.

Yucca

Berichtdoor lapalmeraie op 11 mei 2009 22:06

Palmvrienden

Gelukkig heb ik ook vrienden die niet van tuinieren houden en waar ik dus van alles uit de tuin mag meenemen... zo ook 2 van onderstaande Yucca's. ;) Het is zo'n standaard Yucca die je overal in tuinen ziet staan maar ik heb hem wat gesnoeid. Daardoor is hij meteen wat exotischer van 'look' 8-)
Maar welke soort is het eigenlijk? Iemand een idee?

Alvast bedankt!
LP
Bijlagen
Yucca forum.jpg
Yucca forum.jpg (144.58 KiB) 3472 keer bekeken
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Yucca

Berichtdoor TropiRo op 11 mei 2009 23:09

Zo te zien is het een Gloriosa. Je moet hem met heel veel water planten en zorgen dat de grond niet droog wordt de eerste tijd, als hij weer aan de groei is kan hij ook zeer lange tijd zonder water. Je hebt kans dat de eerste tijd alle bladeren bruin worden en het lijkt of de plant sterft, mijn advies is gewoon ze gang laten gaan, sterven doet hij nooit is een zeer sterke plant, als het gene wat je nu ziet wel afsteft maakt hij vanuit de wortels nieuwe scheuten aan en heb je kans dat binnen korte tijd tussen de 1 en 10 nieuwe scheuten opkomen. Ook is deze soort zeer winterhard, zelfs bij -20 geeft hij geen krimp en blijft mooi groen.

Gr, Ro
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
Avatar gebruiker
TropiRo
 
Berichten: 2792
Geregistreerd: 29 apr 2009 11:11
Woonplaats: Amsterdam
112 bedankjes

Re: Yucca

Berichtdoor palmpje op 12 mei 2009 21:16

Interessante soort !
Een mooie palm in je eigen tuin is een waar genot! Iedere morgen ben ik weer nieuwsgierig om te kijken hoe mijn tuin er uit ziet!
Avatar gebruiker
palmpje
 
Berichten: 112
Geregistreerd: 27 apr 2009 20:38
1 bedankjes

Re: Yucca

Berichtdoor lapalmeraie op 15 mei 2009 09:27

Geweldig, bedankt voor de info Ro.
Dan kan ik hem, met juiste benaming, toevoegen op m'n blog ;)
Yucca's zijn over het algemeen inderdaad zeer sterk en gemakkelijk in de verzorging.
Je moet al goed je best doen om 'm om zeep te krijgen :lol:

Deze zie je in veel tuinen met bladeren tot op de grond, maar zo gesnoeid vind ik 'm nog veel mooier.
Misschien dat ik er nog om een paar ga 8-)

groeten
LP
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Yucca

Berichtdoor TropiRo op 15 mei 2009 23:30

Heb er genoeg staan, je mag ze zo hebben ;)

Ik heb vorig jaar een hele grote met een stuk of 10 uitlopen uit de grond gehaald, de wortelstokken in stukken gebroken (wel gezorgd dat er wortels aanzatten) en alle 10 zijn ze weer vrolijk verder aan het groeien, op aan te geven hoe sterk ze zijn.
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
Avatar gebruiker
TropiRo
 
Berichten: 2792
Geregistreerd: 29 apr 2009 11:11
Woonplaats: Amsterdam
112 bedankjes

Re: Yucca

Berichtdoor lapalmeraie op 10 jul 2009 17:56

Vandaag ben ik, zoals eerder al aangegeven, enkele nieuwe gaan halen. :D

Hierbij het resultaat:
Yucca gloriosa 200907.JPG
Yucca gloriosa 200907.JPG (110.09 KiB) 3457 keer bekeken

In de voortuin geplant. Deze tuin is nog helemaal niet naar maar zin, maar eerst de achtertuin mooi maken, daar zitten we immers 't meest ;) Volgend jaar zal ik hier wel alvast enkele Washinhtonia's en een Musa ofzo bijzetten.

Yucca glor pot 200907.JPG
In pot (kwaliteit van de foto is helaas niet goed)
Yucca glor pot 200907.JPG (63.13 KiB) 3457 keer bekeken

Ik houd er ook één in pot, want op die plek komt volgend jaar een sikkimensis :D
Ook heb ik 3 kleintjes meegenomen. Op de foto 2 ervan. Een iets grotere en mooiere staat al opzij.

Het gaat dus om de Yucca gloriosa, eentje die je in héél veel tuinen ziet staan. Maar praktisch altijd hebben ze hun blad tot op de grond en staan ze rond deze tijd in bloei met een stengel uit het midden met witte bloemen eraan. Persoonlijk vind ik ze gesnoeid wat mooier.
Na zo'n verplanting/snoei operatie worden de bladeren eerst helemaal rood. Maar vrij snel herneemt hij weer de groei een krijgt hij ook weer een mooie groene kleur.

Hierbij een foto van eentje die ik de vorige keer had meegenomen. Die ziet er inmiddels weer prachtig uit. Bovendien vraagt hij nauwelijks verzoring. Geweldige plant dus ;)
Yucca glor vr 200907.JPG
Yucca glor vr 200907.JPG (57.22 KiB) 3457 keer bekeken
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes


Keer terug naar Plantenidentificatie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten