Palmen gezien op Mallorca!!

Heb jij planten of zaden waar je de naam niet van weet? Plaats hier je foto's en waarschijnlijk kan iemand op het forum je wel verder helpen.

Palmen gezien op Mallorca!!

Berichtdoor Davy op 29 jun 2009 23:12

Allereerst ben ik heel blij jullie terug te mogen zien op mijn favoriete forum. Ik heb een hele tijd niet "gecomputerd" (verbouwen enzo iedereen kent dat waarschijnlijk :D ). Geen nood er zijn genoeg foto's gemaakt van de tuin en nog beter van op Mallorca. We zijn net terug van Mallorca en ik als palmenfreak heb mij natuurlijk niet verveeld. Reeds daar dacht ik aan ons forum en wat ik er wou op gaan plaatsen als ik eenmaal terug was. Ik denk dat ik daar toch een 3 tal onderwerpen bedacht :P dus ik zal hier mijn schade in verschillende rubrieken wel inhalen.1 ideetje is deze: ik had (volgens mij) het leuke idee opgevat om eens te zien hoe ver we staan met onze kennis en of we er dus in slagen alle palmpjes te "ontmaskeren" die ik speciaal voor het forum op de gevoelige plaat heb gezet.

Oja ik zag nog net dat de foto's die ik er eerst in plaatste blijkbaar laatst komen. Niet simpel dus....Christophe iets voor u man (laatste foto dat we toevoegen komt onderaan liefst en niet bovenaan kun je dat??)

Hier gaan we:
Bijlagen
Foto1.jpg
Ik dacht een Phoenix canariensis maar er bestaan daar veel ondersoorten in....
Foto1.jpg (115.23 KiB) 5995 keer bekeken
Foto2.jpg
een Trachy maar welke?
Foto2.jpg (147.39 KiB) 5996 keer bekeken
foto3.jpg
door die rode stam dacht ik aan Washingtonia jullie?
foto3.jpg (144.12 KiB) 5996 keer bekeken
foto4.jpg
zelfde als daarnet maar vond het een mooie foto
foto4.jpg (136.16 KiB) 5996 keer bekeken
foto5.jpg
canariensis???
foto5.jpg (147.56 KiB) 5996 keer bekeken
foto6.jpg
ikzelf sta er enkel bij voor het formaat van de boom aan te tonen (mij moet je dus niet indentificeren)
foto6.jpg (141.4 KiB) 5997 keer bekeken
Davy
 
Berichten: 626
Geregistreerd: 13 sep 2008 09:42
Woonplaats: Moerbeke-Waas
12 bedankjes

Re: Palmen gezien op Mallorca!!

Berichtdoor Christophe op 29 jun 2009 23:43

Hoi Davy,

Lang niet gehoord en leuk je weer te mogen verwelkomen op je favoriete forum :D

Als je de foto's upload komt de laatste foto inderdaad bovenaan te staan. Je kan echter zelf de volledige volgorde van de foto's kiezen. Volg hiervoor de tutorial die in de linkerzijbalk staat. Helemaal onderaan op de link 'Foto's uploaden' klikken ;)

Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Palmen gezien op Mallorca!!

Berichtdoor Davy op 29 jun 2009 23:50

Dank u ;) Ja als je het weet hoe je ze moet sorteren lukt het wel :lol: Ben wel blij dat ik terug meer op de pc kan. Heb dus veel te vertellen. Het kost mij paar dagen werk om alles hier op te zetten ;)

Ik heb gezien dat je vroeg naar die Chilinsis? Anders hoor ik eens bij diene mens of hij nog ene vandoen heeft ;) Voorlopig groeit die Chilinis van mij niet. Veel nieuwe bladeren te zien in het midden dat wel maar ik vrees dat hij zijn status als extreme trage groeier zal waarmaken tenzij hij nu volop aan het wortelen is (pas dit jaar aangeplant). zaailingen idem: te grote pot dus nauwelijks groei. Die Washintonia's schieten vooruit ondanks ook grote pot....Heb je een ideke welke palmen het zijn in Mallorca ? :)
Davy
 
Berichten: 626
Geregistreerd: 13 sep 2008 09:42
Woonplaats: Moerbeke-Waas
12 bedankjes

Re: Palmen gezien op Mallorca!!

Berichtdoor Christophe op 30 jun 2009 00:00

Mijn Jubaea chilensis zaailingen gaan ook maar niet vooruit :D Zolang ze hun groeikracht nog putten uit het zaadje gaan ze redelijk goed vooruit, maar vanaf ze op eigen kracht moeten groeien valt de groei even stil zo lijkt het. Bij je grote exemplaar zal de plant eerst goede wortels moeten aanmaken vermoed ik.

Het geslacht van de palmen op de foto zeggen is geen probleem, maar de soort bij elke palm is wat moeilijker. Ik denk dat de Phoenix een dactylifera is (zie je wel meer op Mallorca) Die Washingtonia lijkt me een robusta te zijn. Bij de Trachy dacht ik meteen aan de martianus door zijn minder diep uitgesneden blad, maar deze zal het wel niet zijn.

Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Palmen gezien op Mallorca!!

Berichtdoor Davy op 30 jun 2009 00:16

Ja ik denk dat ook dat die Chilinsis eerst moet wortelen maar zoals ieder zal ik wat ongeduldig zijn zeker....Ik maak 1 dezer dag nog eens een foto...Qua standplaats is het een gelukzak: goed beschut, zon van ' smorgens vroeg tot 20 u (in deze periode). Tegen die muur waar mijn "zonneterras" is hangt een thermometer: 52 graden....in de zon natuurlijk....Mijn palmen, staan allemaal net onder dat terras (tegen die houten afsluiting) met dezelfde orientatie dus zal zelfde temp zijn..
Davy
 
Berichten: 626
Geregistreerd: 13 sep 2008 09:42
Woonplaats: Moerbeke-Waas
12 bedankjes

Re: Palmen gezien op Mallorca!!

Berichtdoor lapalmeraie op 30 jun 2009 09:59

Hey Davy

Welkom terug!
Ik ben nog niet om een Jubaea gegaan, heb het budget opgedaan aan heel veel zaailingen van het één en ander ;) Maar hij zal er nog wel eens komen hoor.

Leuk idee deze foto's. Mijn idee:
foto 6 + 5: Phoenix canariensis
foto 4 + 3: Washingtonia robusta
foto 2: een Trachy maar welke...? De kale stam zou een indicatie kunnen zijn.
foto 1: Phoenix dactylifera (m.i. wegens de minder volle kruin)

Vriendelijke groeten
LP
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Palmen gezien op Mallorca!!

Berichtdoor Exotic Life op 30 jun 2009 21:15

Omdat de foto's door elkaar heen staan benoem ik ze gewoon bij de naam. Overigens voor mijn zijn dit de makkelijkste beginnerspalmen en hoop daarmee niet de pret te bedrukken voor andere.

Foto 1.jpg = Dit betreft of een ongezonde canariensis anderzijds vanwege de smalle stam is dit eerder een dactylifera, echter is hiervan het blad meer blauwig en dit is niet te zien op de foto. Er bestaan overig geen ondersoorten van een Phoenix canariensis. Uiteraard heeft een canariensis wel heel veel verschijningsvormen waardoor het soms op een andere palm kan lijken maar in werkelijkheid gewoon de Phoenix canariensis betreft. Het geslacht Phoenix zelf kent uiteraard wel meerdere variateiten waaronder ik de Phoenix rupicola de mooiste vindt van het geslacht Phoenix.

Foto 2.jpg = Absoluut geen Trachycarpus, echter wel de Livistonea chinensis die overigens er ook best mag wezen. :)

Foto 3 en 4.jpg = Washingtonia, als ik naar onderen kijk van de stam lijkt deze meer grijs te worden en kaal wat zou kunnen duiden op een filifera. Mallorca is natuurlijk wel een palmeneiland en ook daar zullen echte pure robusta's en/of filifera nauwlijks tot niet voorkomen en hebben alle palmen wel iets van hybrid bloed in zich, dit kan enkele procenten zijn tot een pure filibusta. Wat meer uitleg hierover is pas gegeven in dit topic.

viewtopic.php?f=48&t=349

Foto 5 en 6.jpg = Phoenix canariensis.

Uiteindelijk betreffen dit palmen die veelvuldig voor komen op Mallorca, en andere dergelijke eilanden zoals mallorca.

Hopende hiermee je geholpen te hebben... :)
Exotic Life
 
Berichten: 823
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:06
Woonplaats: Steenbergen (West Brabant)
56 bedankjes

Re: Palmen gezien op Mallorca!!

Berichtdoor lapalmeraie op 01 jul 2009 09:18

Dus toch een Livistonea ik twijfelde nog maar heb dan verkeerd besloten :lol:
Leuk hoor, zo leren we nog wat bij hè ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Palmen gezien op Mallorca!!

Berichtdoor Davy op 01 jul 2009 20:33

Allé ik ben blij dat mij ideetje die ik op Mallorca had leuk vinden. Ik heb nog toffe foto's die ik binnenkort plaats. Zo heb ik foto's getrokken van kraampjes die palmzaden aanbieden. Soms zat er slechts 1 zaadje in en de versheid??? Maar er hangt een mooi kaartje aan zonder veel uitleg dus volgens mij verkoopt dat goed.
Davy
 
Berichten: 626
Geregistreerd: 13 sep 2008 09:42
Woonplaats: Moerbeke-Waas
12 bedankjes

Re: Palmen gezien op Mallorca!!

Berichtdoor lapalmeraie op 01 jul 2009 21:21

Met zulke zaadjes is mijn hobb...nee passie jaren gelden gestart :)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes


Keer terug naar Plantenidentificatie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten