Tuin Lieke en Bart

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

Tuin Lieke en Bart

Berichtdoor Lampenz op 05 sep 2014 12:33

Palmvrienden,

in dit topic zal ik de ontwikkelingen van mijn tuin fotografisch bijhouden. Mijn vriendin en ik hebben 30 januari jl. de handtekening onder een koopcontract gezet. Na een maand of 4 klussen is er dan eindelijk tijd voor de tuin. De tuin die op het moment van aanpak een "japanse tuin" moest wezen maar door de vorige eigenaar meer dan 5 jaar verwaarloost was. Kortom, veel grind, worteldoek, en wortels. Ook bevond er zich een redelijk grote vijver in het midden van de tuin. De makelaar had met een alles zaag kleingezaagd zodat je de oppervlakte van de tuin wel goed kon inschatten Hieronder de foto's van de tuin zoals deze was (foto's van funda).

Afbeelding
comentaar foto1: Foto van de tuin, met de rug naar het huis toe genomen. Ongeveer op de helft van de tuin

Afbeelding
comentaar foto2: Tuin van achteruit op de foto gezet.

Afgelopen mei/juni zijn we dus begonnen aan de tuin. In eerste instantie moest alles er uit. Al dat grind, daar konden we echt weinig mee, en het vele worteldoek maakte een vierkante meter "vrij"maken al gauw tot een helse klus.

Afbeelding
comentaar foto3: Begin van de tuinverbouwing (Deze foto is genomen op 20 Mei), let daarom ook op de vele wilde begroeing die er in 4 tot 5 maanden bij is gekomen.

Afbeelding
comentaar foto4: Foto van af de anderekant.

Na een paar weken ben ik begonnen met het straten. Echter willen we nu sparen om straks de tuin in zijn vollediheid te herbestraten met de tegels die we echt mooit vinden (deze tegels hebben we op de kop kunnen tikken op marktplaats voor noppes :) ).

Afbeelding
comentaar foto5: Begonnen met het straatwerk, in eerste instantie zouden we niets doen aan de tuin tot volgend voorjaar. Maar ik was het zo beu om met de vuilcontainers door dat grind te slepen dat ik maar was begonnen aan een pad.

Afbeelding
comentaar foto6: Tuin van bovenaf gefotografeerd. Vooraan hier ook een aantal spaanse margrieten te zien. De eerste border is inmiddels ook een begin aangemaakt. in de border staat op dit moment 2x ch. humilis en 1 x dwergdadel (roebelinii), Verder is op deze foto te zien wat een ravage de rest van de tuin was. Snoeiafval, Snoeiafval en nog eens Snoeiafval.

Afbeelding
comentaar foto7: Deze foto is denk ik van een week later, hier is het pad op ongeveer de plek waar ik wilde beginnen met het terras achter in de tuin.

Eerst alleen een aantal weken geploeterd, Vervolgens Wat hulp ingeschakeld van vrienden:
eerst moest er wat ruimte gemaakt worden achter in de tuin, zodat het pad wat ik gepland had van af de achterdeur tot achterin de tuin (richting de achterom) gelegd kon gaan worden. Probleempje, er stonden 3 bomen van een meter of 4 hoog. een hazelaar en een den.

Actie foto:
Afbeelding
comentaar foto8: Bomen achter in de tuin omzagen en meteen wegwerken.

Afbeelding
comentaar foto9: Omdat er een hoop grind uit onze tuin moest, moesten we ook opnieuw zand opbrengen Resultaat: 8 kuub zand in je tuin.

Afbeelding
comentaar foto10: Daar gaan we dan, eindelijk beginnen met het terras!! :applaus:

Het terras lag er na hulp van wat vrienden vrij snel in. Ook al hebben we er met 3 man nog een complete dag over gedaan om de grond "wortelvrij" te krijgen. Ik snap niet dat ze dat doek niet Anti-Wortel doek noemen. Want het deed zijn naam (te noemen) worteldoek echt aan, het leek wel of dat wortel doek de groei bevorderde..

Afbeelding
comentaar foto11: Daar gaan we dan, eindelijk beginnen met het terras!! :applaus: (bananen bomen hebben we inmiddels gepland achter in de border

Afbeelding
comentaar foto12: De laatste loodjes. bijna aansluiting op de achterom! :thumb_up:

De tropische tuin in wording zoals ze er nu bij ligt (05-09-14)
Afbeelding
comentaar foto13:Passi flora's 5 stuks. Nieuwe stekjes staan ook al in de grond.

Afbeelding
comentaar foto14: Canna I.

Afbeelding
comentaar foto15:Overzichtje

Afbeelding
comentaar foto16: C. Humilis

Afbeelding
comentaar foto17: Phoenis Roebelinii

Afbeelding
comentaar foto19: Stenen die over waren uit de vijver nuttig hergebruikt

Afbeelding
comentaar foto20: Musa basjoo inc jonge stekjes.

Afbeelding
comentaar foto21: Overzicht van het gehele tuin gedeelte

Nou wil mijn vriendin graag het rechter gedeelte van de tuin een gazon aan leggen. Ik als palm liefhebber ga dan ook compleet aan het gas. We hebben inmiddels een compremis. Er komt langs het hele gras nog een border, waar ik mijn tropische platjes kwijt kan.

Ik zal als er weer wat veranderd wel overniew foto's plaatse :)

___________________________________________________________________________________

22-04-2015

nieuwe foto's geschoten. Zoals je op de foto's kan zien heb ik flink mijn best gedaan er een tropisch geheel van te maken. Ook is er een hoop gebeurd wat betreft opschonen van de tuin. Zoals gezegd, er was alleen maar grind in de tuin toen ik het huis kocht. Het is de bedoeling dat we het braakliggende stuk naast het schuurtje omtoveren tot grasveld. Ook komt er nog een schutting rondom de tuin. Het gras wordt dit jaar nog aangelegd (zoden), de schutting komt er deels dit jaar (alleen achter in de tuin).

Afbeelding
Zoals gezegd, een schuurtje geplaatst, het is wel een tijdelijk schuurtje deze wordt over 2/3 jaar vervangen door een blokhut.

Afbeelding
Foto van de border, musa basjoo, phoenix canariensis, Phoenix roebeleni, en een cycas

Afbeelding
Foto van de border, Hier is ten opzichte van vorig jaar het meest veranderd. er is voor een hoop geld aan nieuwe planten ingekomen. waaronder: Trachycarpus fortunei, Cordyline australis en enkele varens

Afbeelding
Foto van de border (huiskant) zoals je ziet staat de cordyline wat opgepropt tussen de twee trachy's. echter staat de cordyline nog met pot in de grond, en deze wil ik wss nog verplaatsen

Afbeelding
Vooraan in de border staat een bijna wit gekleurde canna indica (geel) dit komt omdat de knollen in de kruipruimte al uit begonnen te lopen (zonder licht)

Afbeelding
Onze tuin van uit het slaapkamer raam gezien, let ook op de hinderlijk in de weg staande parasolpaal :P

Afbeelding
Ander perspectief.

Ik zal volgende week ook wel wat foto's plaatsen, want op het moment staan alle lente bloemen in de tuin op uitlopen wat een super mooi gezicht is.
Laatst bijgewerkt door Lampenz op 22 apr 2015 11:07, in totaal 1 keer bewerkt.
Waar rook is, is worst
Lampenz

37 bedankjes

Re: Tuin Lieke en Bart

Berichtdoor lapalmeraie op 05 sep 2014 12:56

Leuk om te zien worden wat het nu is. :thumb_up:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Lampenz op 05 sep 2014 13:24

Ja, ik ben ook erg trots op de voorderingen tot noch toe. Voor volgendjaar staat in de planning dat er nog twee / 3 trachycarpus fortunei in de linker border bij komen. En een schutting van bamboe.

Ook wil ik volgendjaar het gras zaaien.
Waar rook is, is worst
Lampenz

37 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 05 sep 2014 13:50

Kun je natuurlijk ook allemaal Trachy zaalingen neerzetten, tegen je vrouw zeggen dat het gras is om na een paar jaar te kunnen zeggen "oeps... nou ja... nu laten we het maar zo" :lol:
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Lampenz op 05 sep 2014 14:15

Haha, ja dat zou ik ook nog kunnen doen. Denk alleen niet dat ze er in zal trappen. Nou het toch over trachy's gaat. Stel dat ik deze winter zou zaaien, hoeveel tijd zou er overheen gaan voor ik een boompje heb met een stammetje? 5 jaar? of wellicht nog meer?
Waar rook is, is worst
Lampenz

37 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 05 sep 2014 15:12

Hoi al veel werk verzet, dat gaat zeker mooie worden :thumb_up:
Groet Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor erna op 05 sep 2014 16:47

hallo,

Een hele verandering en een grote verbetering ! Leuk die opeenvolgende werkfoto's :P
Zal binnen enkele jaren heel mooi zijn.

groetjes, Erna
erna

374 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 05 sep 2014 18:40

Dat is natuurlijk een rekbaar begrijp: "een stammetje".
Maar laten we zeggen dat je na een jaar of twee de eerste gedeelde bladeren krijgt en dan gaat het steeds sneller. Zeker in volle grond.
Na een jaar of 5 heb je dan al een leuk palmpje en twee keer zo laat mag je gerust "Palm" zeggen. ;)
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor oktober07 op 05 sep 2014 19:08

Ik zie nog veel plaats voor een mooie vijver :)
Gr
Johan
oktober07

9 bedankjes

Berichtdoor Lampenz op 05 sep 2014 19:41

@ johan ik ben blij dat ik eindelijk van die vorige vijver af was. Ik ben wel van plan een kabbelend beekje te maken, maar een vijver. Nee, mag ik bedanken...

@ lapalmerie Die trachycarpus, hoe lang zal het duren voor dat ze ongeveer zo groot zijn als mijn humilis?
Waar rook is, is worst
Lampenz

37 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Foto album en video