Album: lapalmeraie

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

Re: Album: lapalmeraie

Berichtdoor lapalmeraie op 21 jan 2015 10:26

Minder leuke ontdekking gisteren... mijn Hyophorbe l. stond al een tijdje te "los" naar mijn zin maar stond er wel prachtig bij. Omdat hij vlak bij de radiator stond gaf ik redelijk wat water om hem niet te laten uitdrogen. Door het mooie blad niet verder gekeken dan mijn neus lang was... stom!
Gisteren voelde ik nl nogmaals en kon zo mijn vingers tussen de bladvoeten naar het hart laten zakken. Daar voelde het helemaal zacht. Het kostte me dan ook geen enkele moeite om hem zo van zijn basis af te breken. Pfff... ik heb nog een kleintje staan, wél zelf gezaaid en kan dus weer opnieuw beginnen. Deze kwam als zaailing van bij James destijds;

2010; na aanschaf
Afbeelding

Afgelopen zomer
Afbeelding

en nu :?

niets aan te zien...
Afbeelding

maar...
Afbeelding

Balen dus. Maar eigen fout. Moest ik maar beter controleren.
Een zelfgezaaide Bismarckia van bijna 7 heeft nu zijn plaats ingenomen.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 21 jan 2015 12:26

Vreemd Niek! ik hou de kluiten ook allemaal goed vochtig zeker nu de vloerverwarming volle toeren draait en alles snel uitdroogt geef ik mijn exemplaar toch zeker 3 l per gietbeurt ik heb de plant bij het verpotten afgelopen jaar nog aan de stam uit de oude pot getrokken en niet gemerkt dat er iets zwaks te zien was zat een flinke zware kluit onder, dus vind het vreemd :o was een mooi exemplaar :fluiten:
P.S ik zie net de schors liggen zou dit niet tot een schimmel situatie kunnen lijden bij dit soort planten mijn staat een stuk hoger met zijn voet of te wel de wortels drukken de stam boven de kluit uit.

Groet Eduard
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1030 bedankjes

Berichtdoor Krisser op 21 jan 2015 12:46

Niek, balen!

Maar je bent niet alleen, vorige maand ook hetzelfde tegen gekomen, wel bij een iets jongere plant.

Plant zag er boven de grond heel goed uit, groen blad, geen verdorring of afsterven. Er zat enkel geen mm groei in de nieuwe speer.

De potgrond bleef wel steeds nat, nergens wat droger.
Toen ik de plant vast nam overkwam me net hetzelfde als bij u, ik had hem gewoon vast in de hand. Helemaal rot aan de basis..
Follow your bliss.
Krisser

82 bedankjes

Berichtdoor batdah op 21 jan 2015 12:56

Het is lang geleden dat ik tuinbouw onderwijs genoten heb maar ik heb geleerd dat palmen hoog opgepot dienen te worden..met de wortelhals altijd boven de aarde..ik zou het aan te diep opotten wijten maar mischien is dat wel achterhaald..ook de bark kan problemen met ziekten veroorzaken en deze bemoeilijkt ook de controle van het vochtgehalte van de potgrond..
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah

149 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 21 jan 2015 13:00

Te diep stond hij zeker niet. Ik houd ik altijd netjes de lijn aan, je kunt ook zien dat het vocht gaat tot slechts de onderzijde van de stamvoet. Ik heb het immers ook zo in mijn eigen handleiding "verpotten" gezet :mrgreen:
De schors kan er wel voor een groot stuk tussen zitten. Je ziet immers slecht hoe het met de grond gesteld is en de bovenlaag blijft behoorlijk vochtig.
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor batdah op 21 jan 2015 13:11

De handleiding heb ik gelezen..toevoegen van organische mest en toepassen van afdekmateriaal vindt ik discutabel maar als het bij jou werkt..
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah

149 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 21 jan 2015 14:03

Ben ook geen voorstander van dat afdekmateriaal, je hebt er niets aan alleen visueel oogt het [beter] !!! Maarja wat is beter, zoals Batdah en ik zelf ook altijd doe de kluit vrij houden dan zie je in een oogopslag de gesteldheid van je kluit Foto 2-2014,
Afbeelding

Groet Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1030 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 21 jan 2015 14:26

Hoe zien de rest van de wortels er uit, zijn die gezond of toch rot?
Ik denk namelijk dat je bodem te vochtig is dan de palm verbruikt. Zeker in deze donkere dagen vind ik water geven ook wel lastig. Mijn Hyophorbe geef ik maar weinig water, 1x per week een scheut en dat is het wel. Palm doet het prima en gooit langzaam er een nieuw blad uit.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 21 jan 2015 14:48

Afdekmateriaal is in potten vooral de zomer (buiten) wel handig tegen snel uitdrogen.
Binnen tegen de vliegjes maar daar zien ook andere oplossingen voor.
Ik ben hier te gemakkelijk geweest en heb gewoon water gegeven op gevoel, zonder deftig de tijd te nemen om per pot te controleren.

Ik heb verder geen moeite meer gedaan voor verder onderzoek hoor. Pot en plant liggen buiten. Ik geloof het wel. Ik heb toch een gulle hand qua watergift, we steken er weer iets van op. Vind het dus vooral opvallend hoe mooi hij bleef voor zo'n verrotte stambasis.
In de huiskamer, zeker bij de verwarming blijft gewoon niet ideaal. De Hyoporbe v. in de gang (dus wel koel) staat er daarentegen prachtig bij. Net als de Dypsis pembana,...
Het is dus balen maar er zijn nog genoeg andere dingen om wél vrolijk van te worden.

@batdah: onthoud dat die handleidingen vooral op echte leken gericht zijn. Kaliber dat doorgaans de plant zelfs gewoon in de kwekers pot zou laten staan. :roll:
Daarbij ben ik dus zo volledig mogelijk zonder er een roman van te maken.
Zelf meng ik trouwens ook altijd nog een handje bloed- en beendermeel door de grond bij het oppotten ondanks dat de grond zelf al voorzien is van wat meststoffen. Afdekken is zoals gezegd een keuze met voor- en nadelen. ;)
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 21 jan 2015 18:30

Heel Jammer Niek :(
Maar zo heb je toch weeral wat bijgeleerd, dit overkomt je geen tweede keer...
Ik heb echt identiek hetzelfde voorgehad met een Bismarckia :roll:
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Foto album en video