De tuin van Exotic Life

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

Re: De tuin van Exotic Life

Berichtdoor palmgek op 04 dec 2011 09:13

Exotic Life schreef:
Nee ik ben hier verder niet bang voor. Het is denk ik een kwestie van ervaringen met de planten en het weer in de omgeving


Helaas ben ik nog niet zover dat ik hierop kan vertrouwen. In de hobby (exotisch tuinieren) beleef ik veel plezier, ik weet ook dat "het weer" bij deze hobby aardig wat roet in het eten kan strooien :( Kan mezelf nog goed herinneren dat ik een aantal jaren terug volledig onvoorbereid en nogal gestrest, in de sneeuw en kou nog vanalles in mekaar heb lopen flanzen :oops: Heb toen met mezelf de afspraak gemaakt; "Nu, maar nooit weer...." :shock:
Ik baseer me nu op voorspellingen, maar verder als 2 weken vooruit gaan die niet. Om nog maar te zwijgen over de betrouwbaarheid van met name de tweede week :? Met lezen van kaarten en dergelijke zou je een eigen mening kunnen vormen, helaas kan ik dit (nog) niet. Van de andere kant is het misschien ook wel goed om is een keertje te laat te zijn. Om ook die ervaringen met de planten is op te kunnen doen... :thumb_up: Kan me voorstellen dat je wat relaxter wordt als je alles al een keer bedolven onder een laag sneeuw hebt zien staan :fluiten:

Groeten, Richard
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3690
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
448 bedankjes

Re: De tuin van Exotic Life

Berichtdoor Exotenhof op 04 dec 2011 19:08

@ Exotic Life

Kijk, je bent tot nog toe weliswaar één van de weinige die gewoon hier een goede ervaring mee heeft, maar er zijn genoeg mensen in België of Nederland die dit zelfde concept kunnen hanteren (stam en speer overhouden).
En wil je meer, dan bescherm je 'm met folie en houd je 'm op -2°C à 0°C!

Voordelen van de palm:
- Snel resultaat (groeisnelheid is wat je zegt erg hoog...conservatief gezien een blad per 14dg)
- goedkoop (kost niks bij aanschaf)
- Snel herstel (na evt. winterschade).

Zou bijna een topic hierover moeten openen elders op 't forum, maar ik geloof als we er met z'n allen 200 planten, dat minimaal de helft ervan bij minimale bescherming volgende jaar gewoon weer gloort en pronkt.

Uitdaging aangaan?

René
Welkom op onze webshop Exotenhof
Avatar gebruiker
Exotenhof
Bedrijven
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 01 dec 2011 20:59
Woonplaats: Midden-Gelderland
2 bedankjes

Re: De tuin van Exotic Life

Berichtdoor Exotic Life op 05 dec 2011 11:52

palmgek schreef:
Exotic Life schreef:
Nee ik ben hier verder niet bang voor. Het is denk ik een kwestie van ervaringen met de planten en het weer in de omgeving


Helaas ben ik nog niet zover dat ik hierop kan vertrouwen. In de hobby (exotisch tuinieren) beleef ik veel plezier, ik weet ook dat "het weer" bij deze hobby aardig wat roet in het eten kan strooien :( Kan mezelf nog goed herinneren dat ik een aantal jaren terug volledig onvoorbereid en nogal gestrest, in de sneeuw en kou nog vanalles in mekaar heb lopen flanzen :oops: Heb toen met mezelf de afspraak gemaakt; "Nu, maar nooit weer...." :shock:
Ik baseer me nu op voorspellingen, maar verder als 2 weken vooruit gaan die niet. Om nog maar te zwijgen over de betrouwbaarheid van met name de tweede week :? Met lezen van kaarten en dergelijke zou je een eigen mening kunnen vormen, helaas kan ik dit (nog) niet. Van de andere kant is het misschien ook wel goed om is een keertje te laat te zijn. Om ook die ervaringen met de planten is op te kunnen doen... :thumb_up: Kan me voorstellen dat je wat relaxter wordt als je alles al een keer bedolven onder een laag sneeuw hebt zien staan :fluiten:

Groeten, Richard


Dat is ook geen probleem, dat komt vanzelf wel. De koudere periode was voor mij ook nieuw ondanks ik toch al behoorlijk wat jaartjes bezig ben/was. Ook hier zijn er vele dingen gesneuveld gedurende die periode en heb ik behoorlijk wat geleerd. Echter na een korte blik blijkt anderzijds toch echt op die paar koude nachten na, dat het merendeels redelijk meeviel ten opzichtte van andere delen van het land. De afgelopen koude winters waren misschien niet de koudste die er in ons land ooit zijn geweest maar een stuk kouder als normaal toch zeker. Mocht er ooit weer een dergelijke situatie ontwikkelen weet ik nu precies wat ik hier ongeveer kan verwachten. Het weerhoud me er dus ook niet van om bepaalde planten opnieuw aan te planten indien de oude vertrouwde winters terug komen. Ik weet immers nu hoe ik dergelijke planten dan wel zou kunnen overhouden.

De betrouwbaarheid van kaarten is soms niet betrouwbaarder te nemen dan slechts een dag of 3-4. Echter zijn er situaties waarin je wel een bepaald weerbeeld voor langere tijd kan verwachten. Afgelopen maand lag alles zo geblokkeerd als wat met een groot hoog boven midden/oost europa. Dit gaf ons dit droge weer in November en eind Oktober. Een dergelijk vastgeroest hoog houdt het vaak op zijn minst enkele weken vol. In de zomer had dit ongetwijfeld gestaan voor een flinke periode hitte, maar nu was het veelal droog. Mist, stralingsnachten, iets uitdiepende vorst, etc kan dan zeer uiteenlopend zijn. Je kan dan nog steeds geen langetermijn voorspelling doen en zeker niet op temperatuur, maar je kunt wel inschatten wat je die periode kan verwachten. Datzelfde heb je met een westcirculatie, wanneer deze erg goed op gang is gekomen is het niet ondenkelijk dat zoiets enkele weken aanhoud. Over het algemeen staat dit voor nat en winderig weer en over het algemeen zacht. Anderzijds kun je onder gunstige omstandigheden ook een licht vorstprikje krijgen. Dus opnieuw is er dan niks op die lange termijn betrouwbaar maar in dergelijke gevallen maak ik me gewoon niet al teveel zorgen. En die "ervaring" komt denk vanzelf als de interesse er eenmaal ligt.
Exotic Life
 
Berichten: 823
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:06
Woonplaats: Steenbergen (West Brabant)
56 bedankjes

Re: De tuin van Exotic Life

Berichtdoor Exotic Life op 05 dec 2011 12:14

Exotenhof schreef:@ Exotic Life

Kijk, je bent tot nog toe weliswaar één van de weinige die gewoon hier een goede ervaring mee heeft, maar er zijn genoeg mensen in België of Nederland die dit zelfde concept kunnen hanteren (stam en speer overhouden).
En wil je meer, dan bescherm je 'm met folie en houd je 'm op -2°C à 0°C!

Voordelen van de palm:
- Snel resultaat (groeisnelheid is wat je zegt erg hoog...conservatief gezien een blad per 14dg)
- goedkoop (kost niks bij aanschaf)
- Snel herstel (na evt. winterschade).

Zou bijna een topic hierover moeten openen elders op 't forum, maar ik geloof als we er met z'n allen 200 planten, dat minimaal de helft ervan bij minimale bescherming volgende jaar gewoon weer gloort en pronkt.

Uitdaging aangaan?

René


Rene,

Dat klopt, ik ben denk 1 van de weinige die al zolang een Washingtonia met succes in volle grond laat opgroeien. Zeker als je de exemplaren eruit pikt die op zeer jonge leeftijd zijn geplant, want zo oud is deze nog niet. Het blijft inderdaad een gok, maar zeker voor de westelijke delen van de benelux lijkt mij een dergelijk concept te hanteren. Al raad ik aanplant bij verkoop nooit aan, indien mensen dit wel willen doen leg ik de klant altijd de risico's voor.

Ik bedoelde overigens te zeggen dat je in het ergste geval voldoende heb aan de speer overhouden bij een goed aangeslagen exemplaren. Omdat de afgelopen winters redelijk extreem te noemen waren had ik die gedachte ook aangenomen. Echter heb ik meer overgehouden dan alleen een speer, alleen waren deze bladeren wel her en der wat beschadigd. De winters daarvoor had ik onder dit concept zelfs nooit geen bladschade waardoor deze met een volle kroon het nieuwe groeiseizoen in ging. De temperaturen zijn hier in veel gevallen gewoon niet koud genoeg om andere schade aan te brengen, gelukkig uiteraard.

Andere meningen over deze palm. Wil je niet aan bescherming doen, of indien je in een koud gedeelte woont niet wilt bijverwarmen moet je simpelweg niet aan een Washingtonia beginnen. Daarnaast is het herstel van een filifera vele maar dan ook vele malen trager en heeft zelfs al problemen bij een continue hoge luchtvochtigheid en temperaturen rondom 0 of er net boven. Het herstel is daarvan ook vele malen trager als een robusta/filibusta. Er zijn uitzonderingen bekend die deze ervaringen tegenspreken maar het merendeels vertoont hetzelfde. Zeker mensen in koude gebieden kiezen voor de filifera vanwege de hogere vorstbestendigheid. Echter is het herstel ook 2 maal zo traag waardoor je veel filifera's ziet wegkwijnen. Helemaal in een koele zomer waar een filifera lijkt te stoppen met groeien en een robusta/filibusta gewoon doorgaat. Ik prijs daarom dan ook altijd robusta/filibusta aan als beste experiment voor een Washingtonia.

Sinds de aanplant van deze Washingtonia heb ik er nog met andere op hele andere manieren geexperimenteerd, en heb ik honderden zaailingen opgekweekt om vervolgens te gebruiken als experiment. Deze periode heeft me een berg informatie opgeleverd. Zo ben ik dus bijvoorbeeld in tegenstelling tot veel andere ook van mening dat je wel degelijk onderscheid kunt maken tussen filifera en robusta/filibusta in zaailing stadium. Een eigenschap die ze namelijk in latere leeftijd nog altijd vertonen. Deze informatie heb ik allemaal gewonnen uit palmen die 100% puur waren, want er zijn nog maar weinig 100% pure in omloop. Vandaar dat er af en toe ook uitzonderingen tussenzitten in de filifera's denk ik.

Eigenlijk heb ik altijd al eens een mooie rapport hier over willen schrijven, en iedere winter beloof ik het me eigen weer, echter de tijd haalt me altijd in waardoor het nog altijd niet is volbracht.
Exotic Life
 
Berichten: 823
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:06
Woonplaats: Steenbergen (West Brabant)
56 bedankjes

Re: De tuin van Exotic Life

Berichtdoor p e t e r op 05 dec 2011 20:14

Eigenlijk heb ik altijd al eens een mooie rapport hier over willen schrijven, en iedere winter beloof ik het me eigen weer, echter de tijd haalt me altijd in waardoor het nog altijd niet is volbracht.


Dan zit je hier goed. We wachten vol ongeduld.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: De tuin van Exotic Life

Berichtdoor Exotic Life op 06 dec 2011 13:44

Hier foto's van de ochtend van 23 november 2008. Het sneeuwde toen met temperaturen rondom het vriespunt, en het vervolg was zacht waardoor het totaal geen kwaad kan. Overigens was het vervolg van die winter wel steenkoud waar toen vooral het zuidoosten van Nl werd getroffen door recordlage temperaturen sinds jaren.

Hier was tot die 23 november nauwelijks kou geweest uit me hoofd. Passiflora en Musa basjoo hadden bijvoorbeeld toen des tijd nog blad.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Exotic Life
 
Berichten: 823
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:06
Woonplaats: Steenbergen (West Brabant)
56 bedankjes

Re: De tuin van Exotic Life

Berichtdoor lapalmeraie op 06 dec 2011 16:37

Prachtig, vooral die canariensis :thumb_up:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14432
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
831 bedankjes

Re: De tuin van Exotic Life

Berichtdoor palmgek op 06 dec 2011 17:17

Inderdaad prachtige foto's, Robbin :thumb_up: Maar het gevoel dat ik erbij krijg is toch anders.
Achteraf is het gelukkig allemaal erg goed gekomen met deze palmen ;) , maar op het moment zou ik me toch aardig zorgen gemaakt hebben.... :? Ook al is het dan boven nul, de sneeuw smelt en het water komt langs de bladstelen bij het groeipunt. Een nachtvorstje daarop volgend zou in het ergste geval al voor schade kunnen zorgen. Ik denk vooral dat de combinatie van een doorweekte palm en nachtvorst het grootste risico oplevert. Natuurlijk ook afhankelijk van het moment (aan het einde van de winter met het voorjaar in het vooruitzicht of begin winter met nog een paar maanden diepvries te gaan) Persoonlijk zou ik in beide gevallen het risico niet willen lopen, of het moet je overvallen natuurlijk :shock: Voor expirimentjes zijn mijn plantjes me te dierbaar ;)
Om deze reden staan ze hier (west brabant) al een week of 2 kurkdroog onder een afdak. Mijn ervaring is dat de planten onder deze omstandigheden toch net ietsmeer aankunnen :thumb_up:

Groeten, Richard
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3690
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
448 bedankjes

Re: De tuin van Exotic Life

Berichtdoor cpo op 16 dec 2011 16:01

Wouw prachtige tuin zeg en mooie foto's, heb er intens van genoten, heb je misschien ook wat meer overzicht foto's van je hele tuin? Ik zie een aantal dezelfde planten als wij hebben (o.a. chamaeropsen, trachy's, magnolia grandiflora en passiebloem)
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
Avatar gebruiker
cpo
 
Berichten: 2050
Geregistreerd: 06 jan 2011 16:21
Woonplaats: Maarssen
52 bedankjes

Re: De tuin van Exotic Life

Berichtdoor Exotic Life op 09 feb 2012 00:27

Gelukkig hebben we de foto's nog...
Exotic Life
 
Berichten: 823
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:06
Woonplaats: Steenbergen (West Brabant)
56 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Foto album en video

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten